Hjälp mig - vad är bäst för min häst?

KarinPett

Trådstartare
Hej! Jag har ett 22-årigt sto som har artros i v.bak och lindrig i h-bak och nu tror jag även att hon har fått PPID, då hon har nästan alla symtom på det. Veterinär ska komma ut och ta blodprov snart. Om hon har det, har hon alltså både artros och PPID som måste behandlas för att hon ska må bra och att behandla artrosen eller medicinera för PPID är inte billigt. MEN hon betyder ALLT för mig och jag vill ha kvar henne i mitt liv så länge som det går, men nu har jag fått en liten tankeställare och undrar om det verkligen är värt att behandla allt? Eller är det bästa att låta henne vandra till de gröna ängarna? Eller vad är egentligen bäst för henne?
Jag måste höra andra åsikter om jag ska bli något klokare på det här...
Har någon av er varit i liknande situation och hur gjorde ni då? Eller hur hade ni gjort om ni var i min sits? :(
 
Tog bort min ponny när hennes artros gjorde för stor inverkan på hennes liv. Hennes röntgen plåtar sista gången var inte roliga. Kändes som jag gick sönder totalt men för hennes bästa ville jag inte att hon skulle uppleva en vinter till där hon hade ont ❤️ Hon blev 22 år.
 
Tog bort min fina gamla herre som var 20 och blivit diagnosticerad med grav artros i kotleden tyvärr då han var halt trots att vi försökte behandla.
 
Jag hade i din situation frågat veterinären gällande framtida prognos med behandling och vad denne anser om att fortsätta behandla hästen. Utifrån det hade jag sedan diskuterat olika behandlingar och alternativ med veterinären.

Jag tycker även att du ska tänka på dig själv och hur du kommer att må. Att ha sjuka djur är en påfrestning både ekonomiskt och mentalt. Jag har själv haft sjuka djur som ständigt har varit en oro och det är inte ett roligt sätt att avsluta sin sista tid med djuret :(

Oavsett vilket beslut du tar har hästen haft ett långt liv :heart
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 477
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 502
Senast: Wonderwoman
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 625
Dressyr Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
20
· Visningar
3 787
Senast: Fenestra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp