Hjälp – min dotter vill ha en häst!

Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
 
Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
Det låter som en otroligt klok plan! Förstår att det kan vara svårt att hitta medryttarhäst när man är så pass oerfaren, de flesta vill ju väldigt gärna ha så erfarna medryttare som möjligt. Mitt enda tips där är att ni vuxna skriver en bra och tydlig annons där ni trycker på dotterns ambitioner att lära sig mer, och att ni föräldrar kommer att följa med. Ser många annonser som är skrivna av 12-åringar som "rider på ridskola och kan rida alla sorters hästar". Tyvärr visar man redan där att man inte har så mycket kunskap, för hästar på ridskola är generellt inte "alla sorters hästar" utan just snälla ridskolehästar anpassade och utvalda till verksamheten. Det gäller att vara ödmjuk inför situationen, är mitt tips :) Och att erbjuda sig att hjälpa till! Genom att hjälpa till kan man knyta kontakter och kanske få en fot in någonstans.
 
Jag är den planerande typen så jag har lite frågor om att hyra sommarhäst. Det finns ett ställe i närheten som hyr ut men de har som krav att hästen ska ha tillgång till box. Är det vanligt att hästar som normalt står i box åker på sommarbete så det finns möjlighet att hyra en box endast över sommaren?
 
Jag är den planerande typen så jag har lite frågor om att hyra sommarhäst. Det finns ett ställe i närheten som hyr ut men de har som krav att hästen ska ha tillgång till box. Är det vanligt att hästar som normalt står i box åker på sommarbete så det finns möjlighet att hyra en box endast över sommaren?
Det brukar gå bra, kanske ta kontakt med lite närliggande stall kring er och höra hur de ställer sig till det? I de stora stallen som ligger där jag bor är det ganska vanligt med tillfälliga hyresgäster.

Låter som ni har en klok plan! Kanske dottern ridlärare eller likn kan gå i god för hennes kunskap och hjälpa till med medryttarsökandet? Referenser är ju alltid uppskattat.
Sen att hjälpa till i ridklubben är ju också jättebra, ofta arrangerar ju ridskolorna att man kan ha stalltjänst, hjälpa till på helger och annat som frivillig klubbmedlem. Bra tillfälle att knyta kontakter med privatryttare och andra hästmänniskor som kanske kan hjälpa er med kontakt till medryttarhäst o annat.
 
Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
Det låter klokt. Nu är din dotter fortfarande rätt ung men evt kanske du kan skriva ut en annons i en Facebook sökes grupp och leta där? Folk med egna hästar lägger inte alltid ut annons när dom söker medryttare då man får otroligt mycket oseriösa svar så oftast orkar man inte men letar själv och då skriver till dom som matcher. Det är nog lättare att hitta till ens barn om man är engagerad som föräldrar med. Finns ju även uppfödare som tex har flera ponny och så dom letar efter någon att pyssla om dom. Men engagera sig i olika stall och få kontakter kan hjälpe mycket. Så mitt tips är att gå med i Facebook grupper för hästfolk i Stockholm och er område. Om ni bor i stan får ni nog åka en bit, men finns mycket häst anläggningar båda söder och norr om Stockholm.
 
Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
Låter som en bra plan. Var beredd på att det kommer kosta pengar att vara medryttare kring stockholm, men det är ju ändå betydligt mindre än vad det kostar att ha egen häst :)
Finns det privata hästar/ponnysar på ridskolan? Jag hade mina första medryttarhästar på ridskolan, hjälpte till med privathästar som stod uppstallade där. I början var jag "skötare" dvs borstade, mockade osv och sedan fick jag chans att rida också. Det var en bra ingång!
 
Jag är den planerande typen så jag har lite frågor om att hyra sommarhäst. Det finns ett ställe i närheten som hyr ut men de har som krav att hästen ska ha tillgång till box. Är det vanligt att hästar som normalt står i box åker på sommarbete så det finns möjlighet att hyra en box endast över sommaren?
Det varierar, finns många som hyr ut sommarbeten utan att det finns box tillgängligt. Klokt att det ska finnas box, hästarna mår bra av att få komma in och vila i sin box på sommaren och ibland behöver man kunna ta in dem för att skydda mot insekter. Om hästen skadar sig kan den också behöva tillgång till box.
 
Nu har du ju redan kommit på en plan för framtiden, men jag har en vän där de köpte ponny till sin då kanske 10-11 åriga dotter, utan särskilt mycket hästerfarenhet hos föräldrarna och där dottern bara ridit på ridskola innan. De valde att ha ponnyn uppstallad på en ridskola så att de lätt skulle kunna få hjälp med saker och diskutera med mer erfarna, och att dottern fortsatte rida lektion/träna för instruktör kanske 2 gånger i veckan. Även om föräldrarna inte kunde mycket innan har de dock varit väldigt involverade och öppna för att lära sig, och de är nog i stallet oftare än någon annan inackorderad - dels för vardagsskötsel som mockning, höpåsar, ta hand om stallpass på helger etc men även skötsel på mer obekväma tider, t.ex. tolvslaget vid nyår för att kolla att nya ponnyn inte blir stressad, eller sena kväller när ponnyn visat tecken på förstoppning. Dvs för föräldrarna har det blivit en stor förändring, då en stor del av tiden nu spenderas i stallet, och de har fått lära sig väldigt mycket. Dottern är nu några år senare fortfarande intresserad av ridning, även om de nu har bytt ponny till en lite större.
 
Jag är den planerande typen så jag har lite frågor om att hyra sommarhäst. Det finns ett ställe i närheten som hyr ut men de har som krav att hästen ska ha tillgång till box. Är det vanligt att hästar som normalt står i box åker på sommarbete så det finns möjlighet att hyra en box endast över sommaren?
Ja, det är rätt vanligt. Så har vi för våra hästar på somrarna och flera andra i vårt stall också. Många låter hästarna gå ute dygnet runt men inte alla vill/kan ha det så av olika skäl. Och även om de är ute dygnet runt, så vill man gärna ha tillgång till en box om något oförutsett händer.
 
Ni vuxna ska absolut skriva annonsen och stå med era namn i den om ni söker medryttarponny. Det var en liten tjej som var medryttare på min shettis, hon började nog när hon var ungefär lika gammal som din dotter men hon var väldigt liten till växten, hon fick testa tack vare väldigt engagerad mamma och farfar, jag hade aldrig låtit henne ens prova om frågan kommit från barnet själv.
 
Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
Det låter som en bra plan, hyra sommarhäst kan ni kanske prova på tidigare om ni vill, men annars låter det bra att samla på er lite mer kunskap innan ni skaffar egen häst. Varva ridskolan/medryttarhäst/ridläger med att lära er en hel del teori, läs böcker, titta på olika webbinarium, filmer mm.
 
Tack för alla kloka svar. Jag inser att det upplägg jag har presenterat för dottern är mer rimligt än att ens överväga att köpa en häst redan nu. Jag har sagt att det finns ett antal steg där hon lär sig och kan visa att hon är intresserad av att ta mycket ansvar (och vi föräldrar också lär oss):
1. Skötare på ridskolan (11 år)
2. Leta medryttarhäst (ca 12 år)
3. Hyra sommarhäst (ca 12/13 år)
4. Ev egen häst (ca 15-16 år)

Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.

Hon mår så otroligt bra av hästarna så även om det inte är min dröm så är jag beredd att göra väldigt mycket för hennes välmående. Hennes pappa har också blivit väldigt förtjust och skulle gärna rida, men tyvärr är han för tung.
Det låter som en helt rimlig plan.
 
Problemet är tyvärr att det verkar omöjligt att hitta medryttarhäst för barn/ungdomar som är i vuxenstorlek här i Stockholm. Men det kanske blir lättare när hon har ridit mer och bonusmamma kanske har lite kontakter som kan ge henne en chans.
Men snälla nån, jag är 168 cm lång och väger 75 kg och jag rider d-ponny flera dagar i veckan. Hon behöver verkligen ingen häst, en helt normal ponny fungerar i flera år till.
 
Vi föräldrar är rena noviser men hennes bonusmamma har haft häst hela livet och är väldigt engagerad i min dotter och skulle självklart hjälpa till att lära både dottern och pappan allt praktiskt kring hästen.
Nu vet jag inte hur mycket ansvar bonusmamman vill ta, men har bonusmamman egen häst så är väl det enklaste och absolut lättaste att ha dotterns ponny i samma stall där bonusmamman har sina.
 
Beror nog på hur relationerna ser ut, Ts kanske inte vill träffa bonusmamma varje dag i stallet och så kanske man ska ta med i beräkningen hur det blir om de separerar.
Det beror väl också lite på hur länge pappa och bonusmamma har varit tillsammans, har de varit tillsammans länge och alla parter kommer överens så borde väl detta vara det absolut mest lämpliga alternativet. Har pappa och bonusmamma varit tillsammans ett halvår känns det väl mer sådär.

Samt att den veckan barnet är hos pappa behöver ju TS faktiskt inte åka till stallet alls utan då är väl meningen att pappa och barn ska göra detta tillsammans?
 
Det beror väl också lite på hur länge pappa och bonusmamma har varit tillsammans, har de varit tillsammans länge och alla parter kommer överens så borde väl detta vara det absolut mest lämpliga alternativet. Har pappa och bonusmamma varit tillsammans ett halvår känns det väl mer sådär.

Samt att den veckan barnet är hos pappa behöver ju TS faktiskt inte åka till stallet alls utan då är väl meningen att pappa och barn ska göra detta tillsammans?

Antingen det eller om pappan inte är villig eller kan så är det mamman som ensam får stå för varannan vecka tills dottern är stor nog att ordna det själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 269
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 385
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 105
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp