Bukefalos 28 år!

Hjälp min häst bestämmer!

G

Gemel

Hej! Jag har ett stort problem...Min häst är hur himla fin... Fux m mkt tecken.
När jag åker iväg på små tävlingar eller på program ridningar. Han går hur fint som helst på framridningen men så fort jag kommer in på banan så tar han överhanden över mej. Det är så jobbigt. Han tittar, stick, drar upp huvudet... Snälla kan ngn hjälpa mej...AKUT! Vad ska jag göra? :confused:
 
Sv: Hjälp min häst bestämmer!

Lösgjöra? Om du kan bedöma hur rikemansbarnens hästar är så muskelfattiga och dommarna enbart dömmer på namn borde du då inte kunna rida din egen häst först? Eller är din hobby kasta sten i glashus?
 
Sv: Hjälp min häst bestämmer!

Dressyr handlar ju om att ha en lydig häst i alla lägen. Det låter ju som att du måste få din häst mer lösgjord. Om du blir nervös kan du fortsätta rida lite programridningar tills det känns bra! Träna på men kom ihåg att tävla ska vara kul :)
 
Sv: Hjälp min häst bestämmer!

Låter som om hästen helt enkelt är orutinerad ang. tävling. För det finns bara en bot - ut och träna och träna och träna. I början får man vara beredd på att hästen tittar och är spänd inne på banan. Det viktiga som ryttare är då att behålla lugnet och avspänningen själv för att visa hästen att det inte är dramatiskt. Samt att lägga ribban och förväntningarna rätt, dvs att detta är en tillvänjningsperiod och hästen måste få chans att vänja sig och bli rutinerad i situationen. att den går bra på framridningen är rätt vanligt, där är andra hästar och det skiljer sig inte så mkt från vanlig träningsmiljö. det är en annan sak när man sen kommer in ensam på banan, på en ny plats, med dressyr staket, domare, blommor, bokstäver osv.

ha tålamod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 403
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 027
Senast: mily
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp