Hjälp om gammalt Nintendospel.

Jessica1987

Trådstartare
Det här är antagligen Sveriges onödigaste tråd, men jag håller snart på att bli galen, så nu vänder jag mig till Bukefolket för att få hjälp.

Jag söker namnet på ett gammal Nintendospel. (skulle eventuellt kunna vara ett väldigt tidigt PlayStationspel.
Själv spelade jag det för drygt 10 år sen.
Det är lite som en blandning mellan SuperMario och Rayman. Man hoppar runt på en massa olika banor och samlar poäng.
Huvudpersonen är ett rött mynt med armar och ben och ögon som ser lite "skojiga" ut, sticker ut ifrån myntet, som är kroppen.

Kommer inte ihåg hur några banor ser ut direkt, eftersom jag blandar ihop det med Rayman. Men det är möjligt att en utan banorna består av en massa suddigummi som man går på. Men suddigummina är studsiga, så just den banan har jag för mig var ganska svår...

Någon som har en aning om vad jag pratar om?
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Nu vill jag trådkapa! Jag letar också efter ett gammalt spel. (hopppas det är ok TS)

Det är ett gammalt 8-bitars, man är någon form av krigare. Lite Zelda-stuk på banorna. Man går omkring och måste med jämna mellanrum äta. Jag tror att man ska befria någon på slutet, men jag är inte helt säker. Mitt starkaste minne är en drake som sprutar eld på en om man kommer ivägen.

Väldigt luddig förklaring, och jag minns tyvärr inte så mycket :(
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Ja den var det!! Det hade jag aldrig kunnat lista ut att den hette Cool Spot!! Tack så mycket för hjälpen!!

Poli: Japp du kan ta tråden :)
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Fantastiskt! Det måste vara det! Kistorna känner jag också igen, men inte bilden på själva spelet. Jag ska genast leta reda på det och se om det stämmer, även om jag redan är rätt övertygad. Tack snälla! :bow: :D
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Ja visst är det!
Jag lyckades leta reda på Cool Spot på en sån där emulator som gör att man kan spela omgjorda nintentospel på datorn.
Så nu har jag spelat Cool Spot och det var precis lika sjukt svårt som jag kom ihåg det.
Synd bara att det inte går och spara när man spelar via emulator... :(
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Ja visst är det!
Jag lyckades leta reda på Cool Spot på en sån där emulator som gör att man kan spela omgjorda nintentospel på datorn.
Så nu har jag spelat Cool Spot och det var precis lika sjukt svårt som jag kom ihåg det.
Synd bara att det inte går och spara när man spelar via emulator... :(

Vad har du för emulator? Jag kan spara.
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Synd bara att det inte går och spara när man spelar via emulator... :(
Även om spelets egna sparfunktion inte fungerar (vilket den borde göra) har de flesta emulatorer en egen. Om inte är det dags att byta emulator, till exempel till VirtuaNES.
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Svarar båda. Jag har en emulator som heter Snes9x. Det finns en meny som heter "Save Game Position" och så kan man välja SLot 1-9. Och så finns det Load... samma saker. Men nu när jag testade det så funkade det inte att spara iallafall...
Har du nån länk där man kan ladda ner VirtuaNes?

Jag har en annan emulator som heter Nesticle men den är rätt kass... och där funkade det inte att köra Cool Spot.
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Jag använder Nestopia, som har en sparfunktion. "freeze game"- eller nått. :D
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Vill veta mer om emulator!! Älskar dom där gamla spelen som fanns förr till Nintendo och vi hade en Amiga 500 som tyvärr är trasig och jag saknar verkligen spelen till den. Rainbow Island, Robocod osv. Vill kunna spela dom, men sånna spel finns ju inte att köpa längre.
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Är det NES eller SNES du är ute efter? För NES som sagt VirtuaNES, för SNES zsnes. Båda två med fungerande sparfunktioner. Direkta länkar blir snabbt utdaterade, men båda två har hemsidor som första träff på google.

Emulatorer av Amiga 500 (och andra) finns. Kan inte svara på vilken/vilka som är bra då jag aldrig använt dem. Spelen är, precis som för nes/snes, halvt lagliga som abandonware.
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Okej. Så då kan man spara spelet, stänga av datorn och fortsätta spela nästa dag också eller måste det stå på?

Miss Fideli: Jag är inte så bra på att förklara. Men en emulator är typ en konverterare eller vad man ska kalla det. Sen laddar man ner små filer som kallas roms, det är spelen. Sen öppnar man roms:en genom emulatorn och då går det att spela dom. Jag blev överlycklig när jag insåg att jag kunde få spela Super Mario igen!! =)

Kanske nån annan kan förklara med??


FÖRRESTEN. Jag letar efter ett till spel. Det är ett Amiga-spel som låg på fyra disketter =), men nu är disketterna trasiga så det går inte att spela det längre.
Det är en groda som hoppar runt i gröna landskap och ska käka äpplen (tror jag), nått rött som hänger i luften är det iallafall...
Nån som vet vilket det är? Har för mej att det hette nått med Frog...
 
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Det borde vara ett SNES, för den filen jag har Cool Spot i är en .smc-fil och det fattade jag det som att man skulle ha SNES till... Funkade inte i min NESemulator iallafall...
Då ska jag googla på det :D

___________________________________________________
Har googlat och fått tag på zsnes och testat sparfunktionen och jag fick det att fungera!!!

Tack för hjälpen!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp om gammalt Nintendospel.

Nepp det kostar inget, fast det är väl lite sådär halvolagligt att ha dom tror jag. Det brukar stå att man ska radera dom efter 24 timmar, men det är det nog nästan ingen som gör.. =)

Googla på (super) nintendo roms och emulator så kan du nog hitta en hel del.
Ibland finns det så att man kan ladda ner en hel hög spel (roms) samtidigt, och ibland kan man ladda ner ett och ett.

Det är olika emulatorer för nintendo (NES-emulator) och supernintendo(SNES-emulator). (se stalkers inlägg)

Rätta mig om jag har fel nånstans...
 

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp