Bukefalos 28 år!

Hjälp på VC..

LaMaya

Trådstartare
Jag har efter 3 år med ångest och depression nu äntligen sökt hjälp på VC. Förhoppningen är att få veta mer om vad de kan erbjuda och även få läkemedel som jag kan använda då jag dippar neråt. Ska dit nu i veckan och börjar blir lite orolig över hur det brukar gå tillväga? Jag har fått en längre tid hos en läkare där vi ska prata igenom vad som hänt, hur jag mår och sen får vi se vad som händer - orden från sjuksköterskan jag prata med. Problemet är att jag just nu mår bra, vilket går väldigt upp och ner. Det går lite efter hur livet ser ut, vilka jag umgås med och vad som händer. Är mest rädd att jag kommer dit och hon inte förstår hur jag egentligen mår.

Så jag undrar om någon varit på ett sånt här samtal och kan berätta vad som hände? Har det lett till något bra? Jag har ju väntat på mod i 3 år så jag hoppas det blir bättre än att hålla på som jag gör.. Tips mottages!
 
Sv: Hjälp på VC..

Skriv ner ALLT och ta med det till läkaren. Det är så lätt att glömma när man väl sitter där, så se till att du har det nedskrivet. Så gjorde jag när jag sökte hjälp hos VC för en massa år sedan och trots att jag absolut inte var självskadebenägen eller helt nere i skorna så fick jag akutremiss till psyk just för att läkaren verkligen fick hela bilden. Remissen till psyk ledde i sin tur till två års terapi med världens bästa Maj-Lene och det gjorde att jag lyckades komma ur mörkret jag befunnit mig i under några år.
 
Sv: Hjälp på VC..

Jag har inte varit i exakt den situationen, men har gått hos psykolog på VC och därigenom kommit i kontakt med läkare.
Mitt första läkarbesök (i det ärendet) gick ut på att ge en helhetsbild av min situation, ungefär. Nu visste ju läkaren ganska mycket redan eftersom han hade pratat med psykologen, men jag fick ändå berätta själv om hur jag mådde, min "allmänna situation" med studier, familj, vänner, fritid etc., lite om mina problem och svårigheter, om jag hade tankar på att skada mig och liknande. Jag fick också svara på nåt "formulär" (MADRS eller liknande, kommer inte ihåg exakt). Det låter nog läskigare än vad det är :)
Därefter fick jag Citalopram utskrivet och har efter det haft regelbunden läkarkontakt. Psykolog gick jag ju redan till, annars hade det säkert kommit upp som förslag också.

Att skriva ner allt är nog bra, men du kan nog också få fram mycket genom att prata, lite beroende på hur du är som person. Säg att du har en "bra period" nu, och berätta hur det är när det är som sämst också. Förmodligen förstår de att det är lättare att söka hjälp och berätta om sin situation när man faktiskt mår lite bättre.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
875
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 240
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 865
Senast: Mineur
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp