Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Problemet med den här är att den aldrig har visat sig. Annars håller jag med om att det är effektivt :)


En del råttisar är x smarta.:crazy:

Varje år, när vi skaffar kalkoner, flyttar det in en särskild råtta i samma hus.

Vi antar det är samma råtta , för den uppför sig på exakt samma sätt varje gång och ser likadan ut.

I tre år har min sambo försökt få tag på den, men blir hela tiden överlistad.:D Han drömmer om just den där råttan. Planerar, smyger, attackerar, till ingen nytta.:rofl:



Nu i år har vi hund, men ännu inga kalkoner. Vi får se om vi skaffar och om den kommer tillbaka då, då ska jag och hunden spana.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Blir så trött på allt överdrivet värnande om skadedjur.För det är precis vad råttor och möss klassas som.Skadedjur, sprider smittor och skiter överallt,biter sönder.Nej ut med fällor av olika slag!
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Jag har full förståelse för att vilda råttor/möss inte är några djur man önskar ha i huset/hönshuset/ladugården. MEN jag ser inte att det för den skull är mer rättfärdigat att plåga ihjäl en vild råtta än en tam kanin. Jag tycker inte att det är mer okey att kasta sten på en vild skata än att inte ge sin tama underlat mat. Djurplågeri är inget man som djurvän (i mitt tycke) bör stödja eller uppmuntra.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

jag tror inte det är samma, mycket ovanligt att en råtta blir så gammal och blir de det är de riktigt skruttiga. Detta bland tamråttor då, så jag tror att om de omhuldade tamråttorna sällan uppnår en ålder av tre så gör nog inte de vilda det heller. Men det kan ju mycket väl ha varit en moderråtta som lärt upp sina döttrar hur man undviker att döden dö :)

MonikaH: Jag tror inte det är råttor om de är så stora bajsar. 2 cm låter jättestort, mina råttdamer hade kanske hälften så stora

*kl*

det finns väl ingen här som talat om att plåga ihjäl :confused: hund, skjuta och råttfällor låter snabbt. Burar tycker jag däremot inte om. Med tanke på vilken skada en råtta kan göra och hur snabbt de förökar sig så måste man givetvis hålla efter dem.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

*kl*
Inte jag heller. Det jag reagerade på var förslaget om att låta barn med luftgevär övningsskjuta på råttorna. Träffar man direkt- fine, bättre än gift. Men om man inte träffar dödande direkt då? En skadskjuten råtta har ont, skadedjur eller ej. Slå ihjäl den i så fall, visst, men om den smiter iväg då? :confused:
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Nej plåga djur ska man inte oavsett art.Men slagfällor är snabba. Burar är ju mer för att släppa lös igen(?)Råttgift är däremot plågsamt enligt mitt tycke.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Råttplågare och musplågare är det värsta människor jag vet,det finns inga värre djurplågare. Likaså råttskändare och musskändare,det är också de grymmaste människor som finns.

Några av er hemska sadister och råtthatare som sitter här och skriver och skryter med hur ni avlivar stackars råttor skulle anmälas för djurplågeri.

Råttgift och slagfällor samt övrigt plågeri mot råttor och möss skall förbjudas. Råttor och möss skall få rättigheter,och såkallade skadedjur skall ingå i djurskyddslgen.

Det är underbart skönt att det finns vettiga människor på denna tråd som har empati och sympati för råttor och övriga smågnagare. Ni har mitt stöd också,och vi är överrens om att råttor skall respekteras och behandlas på ett värdigt och snällt sätt.

Råttor och möss är hemlösa djur,och dom behöver någonstans att ta vägen och få vara på. Det skulle byggas Råtthem och Mushem,och det skulle staten betala.Det skapar också arbetskraft,där råttvänner och musvänner kan få betalt när de sköter om dessa förtryckta och förföljda små arma djur.
Skyddade reservat parker nationalparker och tempel mm skulle också fungera utmärkt till råttor och möss.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

*asg*
hohohihihaha..
roligt inlägg!

Råttplågare och musplågare är det värsta människor jag vet,det finns inga värre djurplågare. Likaså råttskändare och musskändare,det är också de grymmaste människor som finns.

Några av er hemska sadister och råtthatare som sitter här och skriver och skryter med hur ni avlivar stackars råttor skulle anmälas för djurplågeri.

Råttgift och slagfällor samt övrigt plågeri mot råttor och möss skall förbjudas. Råttor och möss skall få rättigheter,och såkallade skadedjur skall ingå i djurskyddslgen.

Det är underbart skönt att det finns vettiga människor på denna tråd som har empati och sympati för råttor och övriga smågnagare. Ni har mitt stöd också,och vi är överrens om att råttor skall respekteras och behandlas på ett värdigt och snällt sätt.

Råttor och möss är hemlösa djur,och dom behöver någonstans att ta vägen och få vara på. Det skulle byggas Råtthem och Mushem,och det skulle staten betala.Det skapar också arbetskraft,där råttvänner och musvänner kan få betalt när de sköter om dessa förtryckta och förföljda små arma djur.
Skyddade reservat parker nationalparker och tempel mm skulle också fungera utmärkt till råttor och möss.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Ok, jag kommer att svara på flera av era inlägg;
*Levnadsålder på tamråttor kan inte jämföras med vilda råttors, av den anledningen att tamråttor kommer ursprungligen från labbråttor som har avlats för att i forskningsyfte att få canser tidigt. Oftast slutar tamråttans liv genom att den får canser någon stans i kroppen.
* Mink eller iller lär det inte vara, deras skit ser inte ut så, man skulle ha luktat att den varit där, om en iller kommit in i ett hönshus så hade majoriteten av hönsen legat döda för när en iller/ mink tar en höna och den börjar bråka ( eller bli skrämd vid äggplockning) så blir den rätt och biter allt som finns i dens väg, dvs alla höns. Oftast hittar man då höns utan huvud, eller bitna i hals.....

* HAr du tänkt på att det kan vara en igelkott. De avgudar ägg och vi har haft mycket "problem med dem". de går in och snor ett ägg, om de inte är för högt upp, smaskar och sticker, äter även skalet. De rör inte hönsen, men kan ta små kycklingar upp till en vecka gamla ungefär. deras skit ser nämligen ut så.

* Och jo, råttor kan ta större kycklingar, en dag så såg jag en ful stor råtta hoppa på en kyckling som var betydligt äldre än 8 v och bet den i rygg och nacka så den dog, mitt framför ögonen på mig. Så jo de kan ta kycklingar ganska långt upp i åldern. ÄR inte direkt råttälskare just nu, har misst ca 50 kyckllingar till dem detta året. LIte efter lite. Råttgiften tar de inte, har för mycket mat att välja mellan. Ska prova levande fällor och sedan skjuta dem snabbt. Hatar dem men de ska inte lida.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Råttgift är det enda som fungerar. Viktigt att det sätts ut på rätt plats och att man byter sort om den första sorten inte äts.

Fällor lär dom sig raskt att undvika. I det fallet en stor skillnad på möss och råttor.

LIA
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

MonikaH: Jag tror inte det är råttor om de är så stora bajsar. 2 cm låter jättestort, mina råttdamer hade kanske hälften så stora

*kl*

.

Går det inte ställa ut en bur med några ägg i så får de se vad det är för djur.
Jag tror mycket väl det kan vara en STOOR råtta.
Minns pappa berättade när han jobbade på Banverket hur det sprang enorma råttor på spåren.
De hade fullt sjå att fösöka bli av med dem.
Och aggressiva var de och inte det minsta rädda.

Mink som någon var inne på är det nog INTE, då deras avföring är kladdig och ser ut som kattbajshögar på ett ungefär.

Jag är oxå av åsikt att råttor är skadedjur och bör avlägnas innan de tar över ett ställe fullständigt. (De fortplantar sig nåt enormt)
De kan som sagt sprida smittor, de kan bita både barn och katter rejält som kan ge fula infektioner och de förstör.
Dessutom äter de upp och urinerar i foder och dylikt.
Inte vidare trevligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp