Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

MonikaH

Trådstartare
Jag hittade jättelika vad jag tror är råttspillning (ca 2cm långa och 0,5cm i diameter) i hönshuset nyligen.
Det är ett uppgnagt hål genom golvet.

Nu vet jag iaf varför jag inte fått ägg på länge. Råttan har ätit nyvärpta frukostägg.:devil:
(Jag har bara 1-2 st som värper fortfarande.)

På måndag får jag hem 6-veckors kycklingar....och det går ju inte att ha dom därinne förutom i en stålgallersbur :crazy:

Hur tusan ska jag fånga den råttan ? Att jag spikar igen hålet betyder ju bara att den gnager upp ett nytt. Råttfällor och gift är såklart uteslutet.

Jag hoppas på massor av bra tips från er :D
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Är du säker på att det bara är en?

Killen på anticimex brukar säga att det finns 50 på varje man ser.

Vi har vid två tillfällen haft enstaka råttor här, troligen på vandring från sommarstugeområdet i närheten. Båda gångerna hade dom gjort djupdykning i stor fodertunna så det blev manuell avlivning:devil:.

På min ena arbetsplats så hade råttorna ritt spelrum under en period och fy fn vad många det blev....fort.
Råttor som tittar på en och kilar förbi när man jobbar är inte vidare gulligt och dom förstör mkt.

Efter att ha sett en riktig invation av dessa skadedjur så tar jag en råtta på största allvar och jag kan inte se något gulligt ens i en tamråtta längre, vidriga djur...
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Vad är det för vidrigt med djur som följer sitt naturliga beteende? De gör ju inget på ren jävelskap. :confused:
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Det undrar jag också!

Jag kan förstås ha full förståelse för att man inte vill ha hundra råttor springande i ens byggnader t.ex., men att t.o.m. känna någon slags skadeglädje när man ser råttor som plågats till döds genom att ha fallit ner i djupa tunnor etc. gör mig faktiskt riktigt förbannad.

Råttorna följer som sagt bara sitt naturliga beteende och de är faktiskt - i förhållande till sin storlek - riktigt intelligenta djur. Så jag kan verkligen inte förstå hur många (inte nödvändigtvis någon i den här tråden) tar till vilka metoder som helst för att ta död på dem, bara för att de genom sitt naturliga beteende råkar förstöra för oss. Självklart kan de känna smärta etc. som vilket annat djur som helst!
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

När vi hade kor och använde kvarnen då sköt jag en råtta som car över 50 cm lång .Katten var livrädd för dom den ställde sig på bakbenen och fräste när jag kom för nära den .Trodde först att jag hade skator inne vid kvarnen då jag såg spåren med det var visst något annat .men sedan vi slutade med djuren och att mala säd så försvann bestarna
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

50 centimeter med svans menar du då, det är inte särskilt stort (tycker jag då men jag är ju van vid råttor). =)
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Ja var och en väljer ju sina vänner, men att ha råttor som springer runt benen, runt väggarna och kikar på en i varje hål har gjort att jag numera ryser bara jag ser dom.

Kalla mig bestialisk men jag tycker nog att anticimex gör ett bra jobb.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

råttfällor som tar råttan levande?
ställ på ngt ställe i hönshuset där hönsen inte kan komma åt men som en råtta kan klättra upp till lr så
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

På måndag får jag hem 6-veckors kycklingar....och det går ju inte att ha dom därinne förutom i en stålgallersbur :crazy:


Jag hoppas på massor av bra tips från er :D



Mina råttor,som jag har haft, tar inte 6- veckors kycklingar. Men det kan de säkert göra.

Tyvärr har jag inga råttor för tillfället, inte på någon av gårdarna. Jag vill nämligen göra råtthund av min valp, så jag hoppas hitta lite råttisar som han kan fånga.

Har du inget barn i närheten med luftgevär, som vill sitta och träningsskjuta?
Så gjorde vi när vi hade råttor, väldigt effektivt måste jag säga, ja, under förutsättning att det blir lite träffar.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Trodde det var förbjudet att avliva djur med mer lidande än nödvändigt? :mad:
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Du tror inte det kan vara en mink?? Dessa små predatorer gillar nämligen ägg :cool:
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Fast hade det varit så mycket höns kvar då? När vi hade mink i hönshuset hade den haft ihjäl hela gänget,tuppen var borta. :confused:
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Finns lättsamma ägg att plocka, så måste ju inte en mink ta ihjäl hönsen.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

kl

:idea: En hermelin?

Du kanske kan använda sånt där ventilgaller i plåt med fyrklöverformade hål?
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Det förekommer personer som har tama illrar som är tränade att jaga råttor i deras gångar.
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Mina råttor,som jag har haft, tar inte 6- veckors kycklingar. Men det kan de säkert göra.

Tyvärr har jag inga råttor för tillfället, inte på någon av gårdarna. Jag vill nämligen göra råtthund av min valp, så jag hoppas hitta lite råttisar som han kan fånga.

Har du inget barn i närheten med luftgevär, som vill sitta och träningsskjuta?
Så gjorde vi när vi hade råttor, väldigt effektivt måste jag säga, ja, under förutsättning att det blir lite träffar.

Aha ! Dom kanske är för stora för råttorna. Nu har jag iallafall fått en gigantisk kaninbur med galler där kycklingarna kan vara i så länge. Där är dom säkra.

Barn nära har jag inte, men en man som har skjutit massor av råttor på den tiden vi hade grisar. Problemet med den här är att den aldrig har visat sig. Annars håller jag med om att det är effektivt :)
 
Sv: Hjälp !! Råtta ?? I hönshuset

Du tror inte det kan vara en mink?? Dessa små predatorer gillar nämligen ägg :cool:


Jo jag var inne på mink, men minkspillning ser väl mer "hundbajslik" ut vad jag kan förstå när jag sökt på bilder.
Det kryllar liksom inte av bilder på minkspillning :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp