Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Z

Zephyria

Jag och min sambo har två bengaler som innekatter, en hankastrat på 7 månader och en hona på 6 månader.

Hankatten har sedan mitten av juli haft rinnande ögon, snorig nos och nyser - han är vaccinerad två gånger med Fevaxyn Pentofel och besvären kom efter andra vaccineringen (dock tror inte veterinären att det beror på vaccinet).

Eftersom vi tänkte att det skulle gå över och han mådde bra i övrigt avvaktade vi, men efter ett tag fick han en feber och efter veterinärbesök fick han Vetrimoxin. Det tog bort febern, men symptomen med snorig nos/rinnande ögon/nysningar var kvar så vi testade Therios 14 dagar, men båda medicinerna tryckte bara ner symptomen, så fort vi slutade kom de tillbaka.

Allmäntillståndet är bra, han äter, växer, har fin päls, leker, sover och har ingen feber så det är ju bra.
Samtidigt så är han näst intill igentäppt i nosen när han har sovit/vi har varit på jobbet, nyser och kan nysa ut 3 cm gula snorgrejer och ögonen rinner med gulaktig kletig vätska + att det hörs när han andas, särskilt då om han anstränger sig och leker med vår andra katt.

Nu vet vi inte riktigt vad vi ska göra - han mår ju bra, men samtidigt besväras han av sympomen och givetvis vill vi att han ska må bra!

Någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara?
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Gå till veterinären och be om ett ögonpaket! Att det inte har tagits än är skam på torra land. Det kan vara herpesvirus som orsakar problemen, det kan vara mycoplasma eller klamydios. Ett ögonpaket ger svar på om det är något av det. Det kan även vara aktuellt att testa mot calicivirus.

De olika problemen behandlas på olika sätt så ni måste helt enkelt ta prover och om inte annat utesluta det som uteslutas kan.
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Men påverkar det inte mer ögonen än nosen?

Ögonen är ju påverkade så att de rinner, men inget svullet eller så. Nosen är ju värre, han är ju täppt, snorig och nyser ut långa snorgrejer.

Kan katter få dessa sjukdomar trots att han är vaccinerad?
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Inga tester gjordes hos veterinären innan hon skrev ut Vetrimoxin och sedan Therios. Hon tittade på honom, tog febern och lyssnade på lungorna.
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Verkar vara en usel veterinär, ta kontakt med en annan eller skicka själv in ett prov till sva är mitt tips
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Att veterinären inte har gjort dyra tester utan försöker med antibiotika först är väl inte så konstigt, däremot måste vi ju nu gå vidare.

Kan man själv skicka in prov till SVA, behövs det inte en remiss från vet?
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Dyra tester? :crazy:

Du har varit in två gånger med kattens problem till veterinären, fått antibiotika 2 gånger utan resultat (förutom att febern försvann)...å veterinären har inte gjort tester som är onödigt dyra(?)

från sva sida
"Kattögonpaket
För påvisande av nukleinsyra hos katter med ögonproblem tas prov med en steril provtagningspinne från infekterat område och sänds in i ett sterilt rör, typ mjölkrör. I kattögonpaketet ingår Herpesvirus, Klamydia och Mycoplasma felis samt en kontroll att celler finns med i provtagningsmaterialet. En provtagningspinne används för samtliga undersökningar i paketet. Bifoga ifylld remiss Virusundersökning - Katt (finns för utskrift i högerspalten)."
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Han har bara varit inne på undersökning en gång och fick antibiotika - när den inte fungerade tog vi telefonkontakt och då skrev hon ut ett nytt recept som var starkare. Efter det pratade vi med veterinären och vi sa att vi skulle avvakta ett par veckor för att se om det blir någon skillnad, men det har det inte blivit så det är dags för en ny kontakt med veterinären nu - vi får se vad hon föreslår.

Frågar här för att det verkar vara ett knepig infektion och om ni hade några tips. Jag ska kolla med veterinären om kattögonpaketet - kollade på SVAs sida och kattremissen så finns det ruta för remitterande vet., därför jag undrar om någon har skickat in själv?

Tack för tipsen! :)
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Att veterinären inte har gjort dyra tester utan försöker med antibiotika först är väl inte så konstigt, däremot måste vi ju nu gå vidare.

Kan man själv skicka in prov till SVA, behövs det inte en remiss från vet?

Du kan ta provet själv och skicka in. Det var iaf det besked en vän till mig fick när hon ringde och fråga. Ring till SVA och hör dig för. De skickar hem ett test-kit om du kan ta provet själv (ögonpaketet innebär bara att man svabbar ögonen med tops).

Vad gäller om det slår på ögon eller nos så är det väl ofta så att det kan slå på båda delarna eller att det grundläggande problemet leder till sekundärinfektioner som slår på en annan del av kroppen.

Tyvärr kan katter som är vaccinerade mot kattsnuva fortfarande smittas och bli sjuka. Ofta drabbas de dock lindrigare.
 
Sv: Hjälp! Snorig ungkatt, rinnande ögon, nysningar...

Tack för svaret, jag ska ringa SVA och kolla!

Någon mer som har någon idé om vad det kan vara eller har varit med om något liknande?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp