Bukefalos 28 år!

Hjälp&tips till att lära en hund att bli stallhund

valentine

Trådstartare
Hur gjorde ni när ni försökte vänja er hund (valp) i att vara i stallet? Min valp på 11v är livrädd för stallmiljön... vill ju att hon ska bli en stall hund!!!!! Hon är en hund av en liten ras. Hjälp mig!!!
 
Sv: Hjälp&tips till att lära en hund att bli stallhund

Man tar det lugnt och vänjer hunden på avstånd. Min ena hund blev sparkad när hon var 4 månader och kunde lika gärna strukit med, men detta för att jag var lite väl optimistisk lite för tidigt.

Så ta det lugnt och låt dem undersöka utan för mycket inblandning från dig. När de är trygga i ett tomt stall kan man börja blanda in hästar.

//E
 
Sv: Hjälp&tips till att lära en hund att bli stallhund

Jag har ju i och för sig fördelen av att ha eget stall, men jag har satt en krok högt upp på väggen och där hakar jag i vovvens flexikoppel. Sen får han leka i höhögar och kika på ponnyerna i sin egen takt, på avstånd. Eftersom han alltid sitter fast, men inte trasslar in sig, funkar det jättebra medan jag mockar ut lösdriften och pysslar med ponnyerna. En morot från hästarnas förråd är ju gott att gnaga på som omväxling också, då fokuserar han på den en stund.
Att sitta fast ett par meter från matte och behöva roa sig själv en stund tror jag är bra träning för en valp.
Min vovve är nu 7 månader och älskar att vara i stallet!

Dock, jag släpper honom aldrig i hagen eftersom han antingen äter för mycket hästbajs eller riskerar att reta upp hästarna. Det är nog klokt att separera dem så länge du inte har full koll på vad hunden gör.
Däremot går det alldeles utmärkt att promenera med både häst och hund för oss, det är uppskattat.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 675
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa I förrgår tog jag bort vår 11-åriga hund, hemmaavlivning. Vi har även en 6mån valp av samma ras, som även var med hemma vid...
Svar
7
· Visningar
874
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp