FY FAN! säger jag bara. Det läget är absolut AKUT och djurplågeri 🤬 Har man inte råd att ta ut veterinär skall man inte äga djur! SÅ ÄR DET. Att äga djur är ett privilegium inte en rättighet. fy fan.
Jo tack jag vet. hjälper inte att du skriker i min tråd tyvärr. vill du ge råd kan du gärna göra det. att bara säga att alla är dumma lär inte hjälpa hästen.
 
Detta är så fel, ni har visst ansvar och framförallt stallägaren har ett ansvar här. Ring och anmäl denna människa direkt så hästen får vård. Även du kan faktiskt ringa och anmäla denna människa, man kan vara anonym.

Eventuellt så kan du faktiskt ge adressen till stallet till någon utanför stallet som kan ringa och göra en anmälan. Eftersom alla i stallet vet om situationen så kan heller inte ägaren veta vem som ringde.
nu är jag ju ute hos han varje dag och tar hand om honom. jag ör bara 15 och har inte de kunskaperna som krävs så jag gör mitt bästa. hästen är på bättringsvägen, han har troligen bajsat, annars hade han väl varit död nu. jag vill anmäla, men jag vet ju inte själv helt vad som görs, de kanske har komtakt m veterinär, bara att den inte kommer ut? och hästen har ju fått behandling. jag vet inte om det hade hjälpt, kanske bara gjort det värre, och så hade jag inte fått träffa han mer o promenera honom, vilket jag tror är väldigt viktigt nu. jag kommer väl antagligen anmäla, men jag uppskattar om du håller en trevligare ton!
 
Detta är så fel, ni har visst ansvar och framförallt stallägaren har ett ansvar här. Ring och anmäl denna människa direkt så hästen får vård. Även du kan faktiskt ringa och anmäla denna människa, man kan vara anonym.

Eventuellt så kan du faktiskt ge adressen till stallet till någon utanför stallet som kan ringa och göra en anmälan. Eftersom alla i stallet vet om situationen så kan heller inte ägaren veta vem som ringde.
jo de hade vetat att det var jag. de andra i stallet vet bara att han är sjuk. det är i princip bara jag som vet att de inte vill ta ut veterinär, och bara jag som då tjatat om det. Sen tar de nog ut veterinär om han blir sämre, jag tycker bara det är dumt att de inte låter en veterinär undersöka påriktigt och hitta ett fel, som de kan åtgärda.
 
jo de hade vetat att det var jag. de andra i stallet vet bara att han är sjuk. det är i princip bara jag som vet att de inte vill ta ut veterinär, och bara jag som då tjatat om det. Sen tar de nog ut veterinär om han blir sämre, jag tycker bara det är dumt att de inte låter en veterinär undersöka påriktigt och hitta ett fel, som de kan åtgärda.
Även om dom vet det så är det inte fel att stå upp för djur som behöver hjälp, det är inte fel att säga ifrån när något djur far illa.
 
Även om dom vet det så är det inte fel att stå upp för djur som behöver hjälp, det är inte fel att säga ifrån när något djur far illa.
mej det är klart. jag tror att jag själv är
rädd för vad som kan hända, alltså är jag feg, men jag kommer nog att anmäla. spelar ju ingen roll vad jag känner i dethär egentligen
 
Jo tack jag vet. hjälper inte att du skriker i min tråd tyvärr. vill du ge råd kan du gärna göra det. att bara säga att alla är dumma lär inte hjälpa hästen.
Vill bara säga att jag tycker du är grym som gör så gott du kan. Jag förstår att du sitter i kläm. Det går att anmäla anonymt. Skriv ett vanligt pappersbrev. Om du vill kan du ju formulera dig som att du är en bekymrad hästvän som gått förbi hagen och sett en häst som varit tydligt besvärad och inte verkar kunna kissa...Skriv inget namn. Länsstyrelsen är skyldiga att åka ut och kolla anmälan och det kan ju vara den spark i ändan hästägaren behöver.
 
Vill bara säga att jag tycker du är grym som gör så gott du kan. Jag förstår att du sitter i kläm. Det går att anmäla anonymt. Skriv ett vanligt pappersbrev. Om du vill kan du ju formulera dig som att du är en bekymrad hästvän som gått förbi hagen och sett en häst som varit tydligt besvärad och inte verkar kunna kissa...Skriv inget namn. Länsstyrelsen är skyldiga att åka ut och kolla anmälan och det kan ju vara den spark i ändan hästägaren behöver.
Ja det kanke är en bra idé, tack så mycket
 
Ja det kanke är en bra idé, tack så mycket

Jag håller med @Luff. Förstår verkligen att det känns som en hopplös situation att vara i när man är begränsad i hur mycket man kan påverka. Den här hästen har väldigt tur som har dig som bryr sig om den.

Säg till om du vill ha hjälp att skriva anmälan, jag blev (tyvärr) tvungen att anmäla en hästägare i vintras pga en häst som for väldigt illa. Gjorde det anonymt då hästägaren slog ”kritiken” ifrån sig om någon lyfte att hästen inte mådde bra alls. Länsstyrelsen var dit och kollade upp hästen, därefter gav hästägaren hästen den vård den behövde.
 
Intressant, aldrig hört talas om, och då pluggar jag ändå till veterinär. Har bara koll på att man inte ska ge i spruta i munnen men det är ju för att det lätt hamnar i fel strupe. Ser gärna källa om du har en! På diverse sidor (hästsverige, firstvet mfl) står det tvärtom att det går bra att ge i foder :)

Ja @TinyWiny du får jättegärna återkomma med källa! Är uppriktigt intresserad. Jag har fått rekommendation om paraffinolja i maten av flera veterinärer när jag haft kolikhäst med förstoppning. Då med hänvisning att det är ett (ofarligt) sätt att själva hjälpa magen vid ej akut kolik eller i väntan på veterinär om det är värre. Men finns det forskning på att det är skadligt vill jag förstås veta det :)
 
Tillägg:
Om det är så att hästen blivit frisk eller fått vård innan Länsstyrelsen kunnat behandla din anmälan så är det ingen fara med det. Du kan ju bara gå på den information du har i nuläget vid anmälan, resten är upp till dem.
 
Tillägg:
Om det är så att hästen blivit frisk eller fått vård innan Länsstyrelsen kunnat behandla din anmälan så är det ingen fara med det. Du kan ju bara gå på den information du har i nuläget vid anmälan, resten är upp till dem.
nu är ju hästen nästan frisk, så nu behöver jag inte anmäla kanske, men om detta händer igen så anmäler jag. detta kunde gått riktigt illa
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 562
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
641
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp