har sagt till andra, men tyvärr finns det inget jag kan göra. jag går ut och går med honom, ser till så att han dricker och äter, masserar magen och svampr av honom. det värsta nu är att vi inte sett honom bajsa än, han har kanske bajsat ute, men han känns liksom förstoppad. jag kollar hela tiden efter tecken på kolik. om han dör av något så är det väl det. som det är nu vill jag hellre att han tas bort än att han behöver lida såhär. usch är så arg på ägaren.
Massera magen hjälper inte så lägg istället energin på att gå med honom :) Gå i tio minuter och låt honom vila en halvtimme-timme beroende på hur han mår. Gå sedan i tio minuter till också håller du på så så länge du kan. Du ska inte gå längre tid än tio minuter utan låt honom också vila. Att ha så ont som kolik gör tar enormt på krafterna och om man då bara går och går så kanske hästen till slut inte orkar längre. Blanda gärna betforvatten till honom så kanske han dricker mer för att det är gott.

Du är tyvärr inte ensam om att stå där med en häst du inte äger som du bara vill göra allt för men inte kan. Jag kan på rak arm räkna upp flera som jag hade önskat att ägaren hade brytt sig mer om och tagit hand om som jag skötte som barn/tonåring. Det är förbannat tufft.

Om ägaren vägrar ta ut veterinär så är det djurskyddet du ska ringa. Ingen djurskyddsförening utan myndigheten djurskyddet.
 
tack det betyder mycket❤️
jag hoppas att han klarar sig, han är en kämpe iallafall som står ut såhär. blir han bra så vil
Massera magen hjälper inte så lägg istället energin på att gå med honom :) Gå i tio minuter och låt honom vila en halvtimme-timme beroende på hur han mår. Gå sedan i tio minuter till också håller du på så så länge du kan. Du ska inte gå längre tid än tio minuter utan låt honom också vila. Att ha så ont som kolik gör tar enormt på krafterna och om man då bara går och går så kanske hästen till slut inte orkar längre. Blanda gärna betforvatten till honom så kanske han dricker mer för att det är gott.

Du är tyvärr inte ensam om att stå där med en häst du inte äger som du bara vill göra allt för men inte kan. Jag kan på rak arm räkna upp flera som jag hade önskat att ägaren hade brytt sig mer om och tagit hand om som jag skötte som barn/tonåring. Det är förbannat tufft.

Om ägaren vägrar ta ut veterinär så är det djurskyddet du ska ringa. Ingen djurskyddsförening utan myndigheten djurskyddet.
ja vi går ungefär 10 min+ ger betfir med mycket vatten. det äter han.
 
jag hoppas att han klarar sig, han är en kämpe iallafall som står ut såhär. blir han bra så vil

ja vi går ungefär 10 min+ ger betfir med mycket vatten. det äter han.

Ge paraffinolja och se om det kan hjälpa igång magen.

Undersökte veterinären för att se om det fanns konkrement runt urinröret? Nu verkar ju den här hästen ha lite blandade symtom, men mycket konkrement (snoppsten) kan ibland ge kolik.
 
Jag tror verkligen inte att snoret har med någon eventuell urinvägsinfektion att göra, det är inte så det fungerar. Urinvägsinfektion är väl inte omöjligt men det är så extremt ovanligt på häst (ffa valacker/hingstar) att jag skulle säga att det är väldigt osannolikt. Däremot kan det säkert vara en hudinfektion eller ett insektsbett lokalt i skapet som gör att det är svullet, eller så är det ödemvätska av en annan orsak (tex hjärtsvikt, allergisk reaktion mm mm). Hästens symtom låter väldigt blandade, svårt att säga om de är kopplade eller om det är olika saker som inte har med varandra att göra.

Jag vet att veterinär inte var aktuellt men tyvärr är det vad som behövs. Kanske tom åka till en klinik eller ta ut en veterinär som gör en mer omfattande undersökning av hästen. Vill/kan inte ägaren detta så är det en bra idé att ta hjälp av dina föräldrar att kontakta länsstyrelsen. Det är direkt oansvarigt att släppa ut hästen i en hage med sina kompisar så man inte har koll på om den äter, bajsar, kissar och dricker.
 
Ge paraffinolja och se om det kan hjälpa igång magen.

Undersökte veterinären för att se om det fanns konkrement runt urinröret? Nu verkar ju den här hästen ha lite blandade symtom, men mycket konkrement (snoppsten) kan ibland ge kolik.
Nej nej nej! Man ska aldrig ge paraffinolja själv! Risken att det hamnar i lungorna istället och där skapar lunginflammation är enorm! Behöver hästen paraffinolja ska det ges av veterinär och då ska det slangas.
 
Det är ett råd jag fått av flertal veterinärer - att ge i tex betforvatten. Absolut inte via spruta då det kan bli som du skriver.
Precis, äter hästen det själv blandat i mat är risken att oljan kommer fel minimal. Det man ska tänka på är att om det är stopp någonstans i tarmen kan man förvärra problemet genom att ge hästen mat.
 
Det är ett råd jag fått av flertal veterinärer - att ge i tex betforvatten. Absolut inte via spruta då det kan bli som du skriver.
Mycket märkligt och oansvarigt av dem isåfall då oljan kan inhaleras av misstag även när den är blandad i foder eftersom den är så flyktig. Oavsett så ska man inte hålla på med diverse utan veterinärs inrådan i just det specifika fallet.
 
Jag har pratat med mina föräldrar, och en vuxen från stallet. ägaren vet mycket väl om tillståndet men gör ingenting. Alla andra hästar mår bra, de har bra hästhållning, lösdrift o sånt där. hästarna är mycket lyckliga och mår bra. alla runt om kring säger veterinär, men vi kan inte göra mer än att tjata. får hoppas att hon ger sig. annars försöker jag hantera tanken att han inte klara sig.
Detta är så fel, ni har visst ansvar och framförallt stallägaren har ett ansvar här. Ring och anmäl denna människa direkt så hästen får vård. Även du kan faktiskt ringa och anmäla denna människa, man kan vara anonym.

Eventuellt så kan du faktiskt ge adressen till stallet till någon utanför stallet som kan ringa och göra en anmälan. Eftersom alla i stallet vet om situationen så kan heller inte ägaren veta vem som ringde.
 
Mycket märkligt och oansvarigt av dem isåfall då oljan kan inhaleras av misstag även när den är blandad i foder eftersom den är så flyktig. Oavsett så ska man inte hålla på med diverse utan veterinärs inrådan i just det specifika fallet.

Intressant, du råkar inte ha länkar att dela ang detta?
 
Mycket märkligt och oansvarigt av dem isåfall då oljan kan inhaleras av misstag även när den är blandad i foder eftersom den är så flyktig.
Intressant, aldrig hört talas om, och då pluggar jag ändå till veterinär. Har bara koll på att man inte ska ge i spruta i munnen men det är ju för att det lätt hamnar i fel strupe. Ser gärna källa om du har en! På diverse sidor (hästsverige, firstvet mfl) står det tvärtom att det går bra att ge i foder :)
 
Intressant, aldrig hört talas om, och då pluggar jag ändå till veterinär. Har bara koll på att man inte ska ge i spruta i munnen men det är ju för att det lätt hamnar i fel strupe. Ser gärna källa om du har en! På diverse sidor (hästsverige, firstvet mfl) står det tvärtom att det går bra att ge i foder :)
Ja... har hört flera veterinärer som rekommenderar att ge det. En i vårt stall gav sin häst regelbundet en period t o m. Viktigt förstås att ge rätt sort! MEN, i det här fallet håller jag med om att det inte är någonting som TS bör hålla på och laborera med själv.
 
Ja... har hört flera veterinärer som rekommenderar att ge det. En i vårt stall gav sin häst regelbundet en period t o m. Viktigt förstås att ge rätt sort! MEN, i det här fallet håller jag med om att det inte är någonting som TS bör hålla på och laborera med själv.
Nä, eftersom TS inte vet vad som är fel på hästen tycker jag inte heller hon ska ge paraffinolja. Men jag var bara nyfiken på det där med att den lätt andas in, även om det inte har med trådstarten att göra egentligen :)
 
Ge paraffinolja och se om det kan hjälpa igång magen.

Undersökte veterinären för att se om det fanns konkrement runt urinröret? Nu verkar ju den här hästen ha lite blandade symtom, men mycket konkrement (snoppsten) kan ibland ge kolik.
nej det var nästan inget då vi rensade nyligen
 
Nä, eftersom TS inte vet vad som är fel på hästen tycker jag inte heller hon ska ge paraffinolja. Men jag var bara nyfiken på det där med att den lätt andas in, även om det inte har med trådstarten att göra egentligen :)
Jag tänker inte blanda i massa grejer i hans mat utan samråd med veterinär. hästen är stabil och har inte åndrats så jag tror att han har bajsat, hade han inte bajsat så hade han vart död sen länge. Jag har fortsatt att tjata om veterinär och jag tror att de ger sig snart. de får väl ta ut ett lån eller något för kostnaden. Jag har inte varit aktiv i denna tråd nu då alla skriver samma sak. jag vet att jag ska anmäla, men det är tyvärr inte så svartvitt. han är på bättringsvägen och han blir rengjord varje dag. tror ni att ddt hade hjälpt att anmäla? tekniskt sätt har han ju fått vård, ocj jag är inte säker om de har kontakt med veterinär eller inte, jag vet bara att veterinär inte kommit ut de senaste dagarna även fast han varit halvdålig. Det hjälper inte när ni skriver hur hemsk situationen är, det ger mig bara ångest, och jag vet redan om det. Jag uppskattar däremot rintiga råd och hjälp om hur jag kan göra, inte bara folk som blir arga o nästan ”skriker”. Hästen är iallafall okej pigg. värmen och flyfäna gör han lite tröttare än vad han skulle vara annars tror jag. han är bara inte sig själv riktigt
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 620
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
680
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
779
Senast: Habina
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp