Hjälpa mamma undvika scam bolag på nätet?

Aliche

Trådstartare
Någon som vet om det finns någon typ av adblocker eller liknande som förhindrar att kända bluff företag/oseriösa företag kommer upp i sökresultat?
Min mamma har precis blivit scammad av ett biljettföretag som är välkänt för att ta ut ockerpriser för biljetter och ofta sälja falska biljetter. Min mamma som inte jätteofta shoppar på nätet ville köpa biljetter i julklapp till mig och min syster som en fin överraskning men insåg efter en superstressig köpupplevelse med nedräknande saker och timers och "biljetterna kommer ta slut strax!" att priset som stod inte var det som dragits i sista steget så den blev mer än dubbelt så dyr med dolda avgifter och grejjer. Så hon ringde mig och var ledsen och skämdes, vilket jag sa till henne att hon inte behövde då många går på dessa bluff företag! Hon trodde det var seriöst eftersom de kom upp högt i sökresultaten på Google och hade en fin hemsida. Vi ska försöka lösa det med hennes bank men jag vill försöka hjälpa henne att inte åka på liknande igen så jag hoppas det finns något sätt att iaf minska risken, även om vi nu kom överens om att hon ska antingen be mig kolla upp saker först eller iaf försöka googla själv men hon är inte så haj på på det där med googling alltid.

Någon med tips?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp