Hjälptyglar på ridskola?

Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Han är heller inget trevlig att hålla på med från marken så nej, någon ridskolehäst i den bemärkelsen är han inte.

Det hade jag kunnat sätta pengar på att han var, det skriker enmanshäst om honom. En enmanshäst som vill ha lugn och fasta regler. Jag vet vem chefen är och har rätt bra koll på åtminstone en lärare (ha ingen aning om vilka de andra är ens). Jag betraktar ingen av dem som onda på något sätt. Men man har blivit väldigt hemmablind om man accepterar situationen om än anser den icke optimal, och låter den fortgå. Inte i månader, utan i ÅR.

Att ha hjälptyglar som första lösning att prova när en häst beter sig ooptimalt köper jag inte heller. Jag håller med om att det är svårt för en nybörjare att klara av att galoppera på en häst som drar upp huvudet, tjafsar emot tygeln och sticker. Men man kanske klarar av att trava istället? Skritta? Ta det därifrån tills man är mogen att börja trava och galoppera? Eller hoppa och rida förvänd galopp för all del. Det är väl så med allt här i livet?
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Tack för svar. Nej - ser nu att TSs ort är Skövde, jag vet inte var jag läste in Göteborg...

Jag har bott länge i Gbg och är relativt ny i stan. Du kanske, mot all förmodan, råkat se inlägg från den tiden och sammankopplat mig med götet. :D
 
Sv: Hjälptyglar på ridskola?

Angående vad man bör kunna förvänta sig av hästutbildning på ridskola så tycker jag såhär:
Man bör få ett ärligt svar av ridskolan på frågor om nivån på hästar och utbildning. Då kan man själv välja ridskola efter plånbok och ambition:)

Idag finns det så himla många olika upplägg på ridutbildning på ridskola. Allt från små privata med få elever, välskolade hästar och högre pris( de tar sällan emot vuxna nybörjare dock eftersom det faktiskt förstör hästarna lite...) till ridskolor med bara ponnyer och mycket nybörjare. Och ridskolor där alla är välkomna.
Svårast är det om alla ska vara välkomna till ridskolan fast man har lite mindre verksamhet. För då ska alla hästar/ponnyer fungera till i princip alla grupper. I det fallet är det rimligt att man ska lära sig LB dressyr med moment ur LA men troligtvis utan att kunna rida hästen i en dressyrmässig form... Man ska lära sig teoretiskt om lodrät/lätt sits och få tid att öva. Man ska lära sig hjälperna teoretiskt och få öva. Ridvägar, regler för ridning i grupp, borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa. Det kan man som vuxen nybörjare förvänta sig på en vanlig ridskola tycker jag. Hoppning handlar mycket om balans och lite mod och det är svårt att sätta en höjd som man ska lära sig. Men man ska träna grunderna i sits, relaterade avstånd, banhoppning, prova terräng etc.

En grundutbildning.

Man är inte klar för att köpa egen häst om man inte hängt mer i stallet och tagit del av hantering och skötsel. Har man gjort det så finns det många unga människor som fått en bra och bred grund och ridit såväl unghästar som äldre hästar och snabbt kommer upp i klasserna när de får chansen att rida hästar med mer kapacitet!

Precis som någon redan sagt så betalar man för att få rida utan bekymmer.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 407
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: BornAgain
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 580
Senast: Sassy
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp