Hjärnskakning, när går det över?

Jen80

Trådstartare
Det hände en grej.... Otursfårgeln är igång igen, denna gången krockade jag med en häst vid utsläppet och fick tillbringa tisdag kväll och halva natten på akuten. Jag var rejält vimsig efteråt och råkade somna några timmar strax efteråt, inte helt populärt hos sjukvårdsupplysningen. Inte hos mina vänner heller för den delen, hoppsan.

Men jag är så otålig! Jag blir knäpp av att bara sitta hemma! Har dock inte så mycket val då huvudvärken och illamåendet gör mig snudd på totalt handikappad och säng-/soffliggande. Vila är verkligen inte min grej, jag är väldigt aktiv på dagarna och klättrar redan på väggarna. Jag har redan vilat tillräckligt länge efter ännu en lungsäcksinflammation och vätska i lungorna.

Hur lång tid brukar det ta innan det går över?
Rastlös är mitt andranamn just nu..
 
En illa skött hjärnskakning kan ge problem lääänge så ta det lugnt och lyssna på vad sjukvården sa. Maken tar förvisso fler krämpor men det som tippade över till en lång sjukskrivning, snart halvåret, var när han föll på arbetet, slog i huvudet, med medvetslöshet och hjärnskakning som följd. Han resonerade som du. Den tidigare whiplashskadan återkom i all kraft i kombination med migränen i kombination med illamående och huvudvärk så fort han ansträngde sig. Nu, ett halvår senare, börjar han kunna vara aktiv. Så hjärnskakning är inte så oskyldigt
 
Tack för svar! Lite sent, jag somnade. Igen.
Min gamla whiplash känner jag också av, fy fasen. Jag fick en stegrande hingst över mig, han landade med sitt huvud rakt ner i mitt. Ben mot ben är inte alls bekvämt!
Börjar bli lite orolig faktiskt, och jag är inte den som bekymrar mig i onödan. Det blir inte bättre utan snarare tvärtom. Ringde sjukvårdsupplysningen igår och kvinnan skrattade i princip åt mig, eftersom jag var så otålig. Jag anser att det borde bli Lite bättre, men nu kan jag inte ens gå till toan fem meter från soffan utan att bli illamående och yr. Ska kanske tilläggas att jag inte blev röntgad i tisdags, bara undersökt så jag reagerade som jag skulle på allt. Hade jag kommit in direkt (men jag somnade hemma istället, ytterst ovanligt att det händer) hade jag blivit lagd på vak, men det hade gått 10 timmar då så läkaren tyckte det var onödigt, var bara kvar där två timmar så de obligatoriska 12 blev avklarade.
 
Hur lång tid brukar det ta innan det går över?

Det varierar. Jag har haft hjärnskakning två gånger. Den ena var väldigt lätt och gick över på ett dygn ungefär. Vid det andra tillfället var jag dålig i en vecka. Man kan säkert vara dålig längre tid än så för den sistnämnda hjärnskakningen var trots allt inte så allvarlig.
 
Då återvänder vi till maken: han röntgades 2 månader efter skadan för att man skulle utesluta att det var en blödning som gav de kvarvarande symptomen. Om du mår så dåligt hade jag kontaktat vården igen. Hjärnskakning behöver inte vara så lätt åkomma - den kan ge långdragna besvär.
 
När jag hade hjärnskakning fick/kunde jag inte sitta vid en dator eller mobil på en vecka, sov även mycket. Sen tog det ytterligare 4 veckor innan jag orkade göra något annat än att ligga i sängen. Enligt läkaren ska det ha varit en lättare hjärnskakning. Så det kan ta tid.
 
Det hände en grej.... Otursfårgeln är igång igen, denna gången krockade jag med en häst vid utsläppet och fick tillbringa tisdag kväll och halva natten på akuten. Jag var rejält vimsig efteråt och råkade somna några timmar strax efteråt, inte helt populärt hos sjukvårdsupplysningen. Inte hos mina vänner heller för den delen, hoppsan.

Men jag är så otålig! Jag blir knäpp av att bara sitta hemma! Har dock inte så mycket val då huvudvärken och illamåendet gör mig snudd på totalt handikappad och säng-/soffliggande. Vila är verkligen inte min grej, jag är väldigt aktiv på dagarna och klättrar redan på väggarna. Jag har redan vilat tillräckligt länge efter ännu en lungsäcksinflammation och vätska i lungorna.

Hur lång tid brukar det ta innan det går över?
Rastlös är mitt andranamn just nu..

Jag blev avslängd av hästen i höstas och fick en rejäl hjärnskakning och efter läkaren skickat in mig på skallröntgen blev jag ordinerad total hjärnvila (inte läsa, inte se på tv, inte kolla dator eller mobil osv) tills det inte snurrade så mycket längre. Såklart tummade jag ganska rejält på det, vilket säkert kan ha bidragit till att det tog så lång tid att bli bra. För mig tog det ca en månad innan jag kunde sitta på en häst igen och bara skritta och 5-6 månader innan jag var helt tillbaka på banan. Men som sagt, det var en ordentlig hjärnskakning, var tvungen att ta det jätteförsiktigt när jag skulle sätta igång igen och jag fixade inte riktigt den där totala hjärnvilan så prickfritt som jag borde
 
Senast jag hade hjärnskakning så tog jag det lugnt i en vecka ungefär förutom då jag fick för mig att jag visst kunde cykla till Ica å köpa godis och var rätt groggy när jag kom fram..

Hade problem i närmare 1 år efter med kraftig huvudvärk/migrän som kom plötsligt med jämna mellanrum
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp