Hjärntumör eller dyl?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad vet du om vad som gjorts innan eller hur det gjorts eller vem? Är du synsk?
Jag har aldrig skrivit vad som gjorts.

Har redan skrivit gånger flera att jag inte bad om hjälp kring hästen. Att sen sitta och hitta på egna saker och hitta på slutsatser med info man inte har känns ganska sjukligt ärligt talat.

Frågeställningen var inte om du läser TS att kreti och pleti och hobbyexperter skulle ”hjälpa” mig med en häst jag har fullgod hjälp med redan.

Att tro att man vet saker efter ett fåtal sidospår i några trådar säger en hel del om vilken hästkunskap man besitter eller inte.

Tycker synd om dina djur också, inte för att jag vet vilka de är…men jag gör som du och baserar det på ingen info alls.

Men snälla du, nu får du ge dig! Antingen får du ta och bli trevligare i dina trådar eller så tycker jag att du ska låta bli att starta fler trådar om den här hästen.
 
Men tråden är ju egentligen fullständigt onödig då du själv säger att hästen inte ens kan undersökas av någon ny person i nuläget. Då går det ju inte att undersöka om den har en hjärntumör eller inte. En sån undersökning kräver ju dels transport till en klinik som har utrustningen och kompetensen för det samt så måste ju hästen kunna undersökas. Det säger du ju att den inte kan. Så varför starta tråden överhuvudtaget?

Varför startar du tråd efter tråd efter tråd om den här hästen om du har ett helt gäng duktiga experter som har träffat den? Experterna borde kunna svara på dina frågor.
Jag frågade detta ”

Finns det någon som haft någon form av hjärntumör eller dyl på sin häst?
Hur kollar man det? Om man ens kan kolla upp det.”

För att jag ville ha mer info av de som haft en häst med detta. Sen ville jag veta mer kring juridiken i en annan tråd samt ang att döma ut som en plan B.

Finns ingen som helst orsak att redovisa för dig eller någon annan varför jag frågar en viss sak. Gäller det alla frågor på Buke tycker du?
Anser att jag har lika stor rätt som nån annan att ställa en vanlig fråga.

Sedan visste jag inte att experter på hästars betende även var experter ju juridik, försäkringar och hjärntumörer…. Men det var ju bra att du visste det.

Visste inte heller att man måste göra en dagsplanering inför ett veterinärbesök som eventuellt skulle göras att redovisa.
 
När du själv startar trådar och frågar bukefalister om olika saker och sen inte får de svar du har bestämt du vill ha, då förolämpar du sidan med "bukeexperterna fabulerar"- typ...

Vill du ha inpt från oss på bukefalos, som kanske har haft liknande problem? Om inte, sluta starta trådar. Eller var åtminstone trevligare i din framtoning, när du får svar som du inte vill ha.

Och jag håller med flera här inne om hästen haft problem i många år utan att du har hittat något svar på vad det är, så är det kanske dags att beställa avlivning idag. Oavsett om du fått den utdömd, så du kan få pengar för den. En häst är inte pengar, en häst är ett liv och har rätt att behandlas med respekt och omtanke.
 
Men snälla du, nu får du ge dig! Antingen får du ta och bli trevligare i dina trådar eller så tycker jag att du ska låta bli att starta fler trådar om den här hästen.
Jag har varit supertrevlig, mot de som faktiskt svarat på sakfrågan.
Utan att göra egna hittepåtyckanden som varken har med frågan att göra eller annat. Fulla med rena lögner dessutom.

Testa att prova att svara på det TS efterfrågar någon gång? Istället för att låtsas vara någon form av proffs om saker du inte ens har någon information om
 
När du själv startar trådar och frågar bukefalister om olika saker och sen inte får de svar du har bestämt du vill ha, då förolämpar du sidan med "bukeexperterna fabulerar"- typ...

Vill du ha inpt från oss på bukefalos? Om inte, sluta starta trådar.
Jag har gång på gång skrivit i mina trådar att jag inte kommer att lämna mer info om hästen då den är rätt känd- här gick folk i taket, den kunde inte vara känd minsann.

När jag frågar om juridik- innebär det att frågan handlar om det och saker kring det

När jag säger att ”jag har hjälp med hästen”- så duger inte det, utan folk som är kända att vara duktiga med problemhästar är inte alls lika duktiga som de själva.

Eftersom ingen info direkt finns om hästen så hittar man på egna slutsatser, att det är synd om den, att den bör avlivas osv.

Någon gick t.o.m. så långt att man började försöka få mig att försäga mig för att få ur mig vilken sorts häst det var.

Vilket är ganska långt ifrån det jag frågat.

Ja, ”Bukeexperterna fabulerar” på det vis att en massa slutsatser dras om en häst vars problem jag tydligt sagt att jag inte är här för att diskutera. När man då ändå hittar på hur synd det är om den utan att egentligen veta något alls om den. Ja, då fabulerar ”Bukeexperterna”… dock ett fåtal som blir extremt provocerade att mer info inte ges. Dock långt ifrån alla och jag har fått informativa svar också i trådarna, PMar med några som jag anser vara duktiga hästmänniskor mm.

Men att sitta och häva ur sig div saker att hästen inte är kollad av vet, mår dåligt, bär avlivas… det känns bara sjukligt. När man inte ens vet vad hästen gör eller vilka symptom den har eller vad som gjorts innan… då fabulerar man anser jag.

I övrigt, absolut svar om liknande problem. För jag ville jämföra denna hästs problem och höra hur andra gjort eller haft för symptom. Ganska få svar handlar om det jag frågade utan enbart om spekulationer kring helt andra saker långt bort från frågan
 
Senast ändrad:
Men kära nån. Tydligen så finns "hur mycket experter som helst" som har tittat på denna hästen, samtidigt som den inte går att lasta eller ens kan behandlas i nuläget. Denna hästen är tydligen "one of a kind" i problemväg, enligt TS då. Jag tror inte ett dugg på detta, jag tycker tvärtom att TS framställer sig väldigt amatörmässigt i diverse tråder som startas här på buke och samtidigt skriver TS otrevliga svar och påhopp mot bukefalister- diverse öknamn slängs ut jämt. Trots att i äldre trådar så kallas folk härinne för "kleti pleti" och annat skit, så fortsättas det starta tråd efter tråd. Första tråd fanns det idiot folk i stallet och dålig stallplats, sedan någon relation med en man som verkade så konstig och nu tråd efter tråd om denna hästen. Kanske problemet inte är hos hästen, men faktiskt att man har tagit an sig en för svår häst och saknar kunskapen. Lite självinsikt hade suttit väldigt fint i denna tråden. (och dom andra). Om det jämt är alla andra som är idioter i allting enligt en själv, så anser jag faktiskt man har allvarliga problem och istället för att söka hjälp, så startas tråd efter tråd på bukefalos. Stackars häst.
 
Nej ingen ”basic” smärta. Däremot är det olika för varje dag och kan smälla till närsom våldsamt utan att någon förstår varför. Allt det man tänker att nornalhästen skulle reagerat på existerar inte.
De stämmer litegrann överens, just känsligheten över saker man kanske inte tänker på i vanliga fall. Och världens snällaste, en av de mest godhjärtade individer jag träffat under de dryga 30 år jag hållt på med hästar. Skulle inte säga att den avskyr människor men de allra flesta får inte ens komma nära (skitkul när hovslagare och andra måste) ren skär panik. Inte bara backa och gå iväg. Vänlig mjuk och lite blyg med andra hästar för att lägga in människoord. Små barn är en favorit.

Men känsligheten är en stor grej, och det är svårt att se när man kan historiken att se vad som är vad. Jag har bestämt att ge den tid…den gör en del stora framsteg och då var ändå utgångsläget katastrof. Det är det fortfarande på många plan, samtidigt har jag sett vad den hästen gör för rätt person.
Det här med de konstiga reaktionerna och paniken låter väldigt mycket som en av våra uppfödningar. Han var också en mycket snäll och lite blyg häst som ibland kunde få ren och skär panik av att se en människa han kände, om man tog på honom på ett ställe där han var van vid att bli rörd, ibland gick hovslagaren och ibland var det kaos och panik med en häst som var i extrem affekt. Jag har aldrig träffat något liknande. En misstanke från mig var ECVM eller fel på halskotpelaren eftersom de problemen kan ge oväntade symptom med en del ogrundad rädsla och utåtagerande beteenden, som kommer utan förvarning och kan ändras från dag till dag.
 
Senast ändrad:
Jag har gång på gång skrivit i mina trådar att jag inte kommer att lämna mer info om hästen då den är rätt känd- här gick folk i taket, den kunde inte vara känd minsann.

När jag frågar om juridik- innebär det att frågan handlar om det och saker kring det

När jag säger att ”jag har hjälp med hästen”- så duger inte det, utan folk som är kända att vara duktiga med problemhästar är inte alls lika duktiga som de själva.

Eftersom ingen info direkt finns om hästen så hittar man på egna slutsatser, att det är synd om den, att den bör avlivas osv.

Någon gick t.o.m. så långt att man började försöka få mig att försäga mig för att få ur mig vilken sorts häst det var.

Vilket är ganska långt ifrån det jag frågat.

Ja, ”Bukeexperterna fabulerar” på det vis att en massa slutsatser dras om en häst vars problem jag tydligt sagt att jag inte är här för att diskutera. När man då ändå hittar på hur synd det är om den utan att egentligen veta något alls om den. Ja, då fabulerar ”Bukeexperterna”… dock ett fåtal som blir extremt provocerade att mer info inte ges. Dock långt ifrån alla och jag har fått informativa svar också i trådarna, PMar med några som jag anser vara duktiga hästmänniskor mm.

Men att sitta och häva ur sig div saker att hästen inte är kollad av vet, mår dåligt, bär avlivas… det känns bara sjukligt. När man inte ens vet vad hästen gör eller vilka symptom den har eller vad som gjorts innan… då fabulerar man anser jag.

I övrigt, absolut svar om liknande problem. För jag ville jämföra denna hästs problem och höra hur andra gjort eller haft för symptom. Ganska få svar handlar om det jag frågade utan enbart om spekulationer kring helt andra saker långt bort från frågan
Men ofta (som i t.ex. juridiktrådarna om köp och om att få hästen utdömd) ställer du frågor där det inte finns ett rätt svar, utan det tråkiga "det beror på". Där det behövs mer information för att kunna råda dig. Och du inte bara vägrar att ge bakgrunden till dina frågor, utan du blir också sårad av uttalat hypotetiska beskrivningar av olika fall för att visa hur vilken typ av faktorer som spelar in. Och vissa nick har delat med sig av sina erfarenheter, vilket också kan ge dig infallsvinklar utan att situationen är direkt överförbart till din häst (eftersom vi vet väldigt lite om din häst, så kan vi ju inte svara på något som gäller den specifikt). Och jag upplever att du snabbt avfärdar alla sådana försök som spekulationer.

Du vill bara ha raka svar som bara gäller just dig och din situation specifikt - men du vill inte berätta om den specifika situationen. Så länge du inte gör det kommer du bara att kunna få mer allmänna svar.

De svar på dina frågor som vi kan ge utan att spekulera:
Om köp - tala med t.ex. konsumentvägledaren i din kommun
Om utdömning - tala med ditt försäkringsbolag
Om hjärntumörer - tala med din veterinär

PS om du är tokig som fortsätter att fråga, så är väl vi tokiga som fortsätter att svara
 
Fast ursäkta men du startar tråd efter tråd med väldigt basala frågor (som du ändå inte kan få raka svar utan spekulationer om du inte ger mer info vilket du vägrar) samtidigt som du hävdar att du har så mycket kunskap och rens proffs kring dig. Samtidigt som du skriver sak efter sak om hästen som rent av motsäger sig varandra och när folk påpekar det går du direkt till förolämpningar.


Det kanske inte är så konstigt då om folk svarar och antar att din kunskaps nivå är lägre du anser den vara?


För övrigt om det här är samma häst "som absolut inte har smärta, det är lynnesfel" som du nu säger inte ens går att undersöka veterinärt? Så ska du veta att en Nobel pris lr liknande väntar dig o dina "experter". För det går INTE att utesluta smärta ens om hästen undersöks från topp till, fram tills dess att vi kan läsa någons tankar går det inte att veta säkert om en individ upplever smärta eller inte.
 
Om man startar en tråd där man bara berättar valda delar så får man ju vara beredd på väldigt spridda typer av svar. Jag tycker att din ton och attityd är hemsk mot dem som tagit sig tid att svara. Det är ingen som vill dig illa - man delar bara med sig av sina åsikter och funderingar för att hjälpa. Ingen har varit otrevlig mot dig, vad jag kunnat se. Mycket av det du skriver blir ju också svårt att få ihop/förstå eftersom du inte vill berätta hela storyn. Självklart är det fine att inte vilja lämna ut för mycket, men då får man också vara beredd på att folk svarar efter hur de tolkar situationen.
 
Jag har gång på gång skrivit i mina trådar att jag inte kommer att lämna mer info om hästen då den är rätt känd- här gick folk i taket, den kunde inte vara känd minsann.

När jag frågar om juridik- innebär det att frågan handlar om det och saker kring det

När jag säger att ”jag har hjälp med hästen”- så duger inte det, utan folk som är kända att vara duktiga med problemhästar är inte alls lika duktiga som de själva.

Eftersom ingen info direkt finns om hästen så hittar man på egna slutsatser, att det är synd om den, att den bör avlivas osv.

Någon gick t.o.m. så långt att man började försöka få mig att försäga mig för att få ur mig vilken sorts häst det var.

Vilket är ganska långt ifrån det jag frågat.

Ja, ”Bukeexperterna fabulerar” på det vis att en massa slutsatser dras om en häst vars problem jag tydligt sagt att jag inte är här för att diskutera. När man då ändå hittar på hur synd det är om den utan att egentligen veta något alls om den. Ja, då fabulerar ”Bukeexperterna”… dock ett fåtal som blir extremt provocerade att mer info inte ges. Dock långt ifrån alla och jag har fått informativa svar också i trådarna, PMar med några som jag anser vara duktiga hästmänniskor mm.

Men att sitta och häva ur sig div saker att hästen inte är kollad av vet, mår dåligt, bär avlivas… det känns bara sjukligt. När man inte ens vet vad hästen gör eller vilka symptom den har eller vad som gjorts innan… då fabulerar man anser jag.

I övrigt, absolut svar om liknande problem. För jag ville jämföra denna hästs problem och höra hur andra gjort eller haft för symptom. Ganska få svar handlar om det jag frågade utan enbart om spekulationer kring helt andra saker långt bort från frågan
Din okunnighet lyser igenom i trådarna om hästen. Därav folks reaktioner.
 
När man startar en tråd på ett diskussionsforum kan man inte räkna med att alla som svarar strikt håller sig till frågeställningen i trådstarten. Diskussioner utvecklas och tar nya vägar. Man behöver inte svara på alla inlägg som kommer i trådar man startar. Man kan också ignorera personer som man irriterar sig på istället för att formulera sig vasst till dem.

Här på Buke finns många hundratals om inte tusentals år med erfarenhet av hästar. Många är glada amatörer som jag, andra arbetar med hästar professionellt. Många vill hjälpa till, och de kan tycka att de behöver mer information om situationen för att kunna ge ett bättre svar.

Om tråden ska kunna fortsätta att vara öppen behöver tonläget bli trevligare.

/mod.
 
När man startar en tråd på ett diskussionsforum kan man inte räkna med att alla som svarar strikt håller sig till frågeställningen i trådstarten. Diskussioner utvecklas och tar nya vägar. Man behöver inte svara på alla inlägg som kommer i trådar man startar. Man kan också ignorera personer som man irriterar sig på istället för att formulera sig vasst till dem.

Här på Buke finns många hundratals om inte tusentals år med erfarenhet av hästar. Många är glada amatörer som jag, andra arbetar med hästar professionellt. Många vill hjälpa till, och de kan tycka att de behöver mer information om situationen för att kunna ge ett bättre svar.

Om tråden ska kunna fortsätta att vara öppen behöver tonläget bli trevligare.

/mod.
Såklart

Men om TS gång på gång skriver att ”jag kommer inte att skriva/diskutera hästens betenden” gång på gång kan man också respektera det… och inte hitta på en massa egna saker som inte ens stämmer.

Nu valde jag att göra denna frågeställningen baserad på hästens betende som jag inte beskrivit hur de ter sig. För att se om andras erfarenheter stämmer in.

Jag var heller inte ute efter att diskutera hur jag skall träna, att hästen borde avlivas eller att hästen mår dåligt när ingen egenrligen vet något alls om den. Sett den eller vet hur den beter sig.

Jag har också skrivit att jag har personer som arbetar just med hästars betenden påkopplade. Jag har alltså fullt stöd där och har inget behov att diskutera detta på forumet. Jag är trygg i min egen kunskap och att de som hjälper mig i deras kunskap och alla säger att jag är på rätt väg.
Så det finns ingen poäng alls att be om hjälp här. Det finns heller ingen vits i att fortsätta med rena lögner kring min kunskap eller om min häst såsom görs.
 
Din okunnighet lyser igenom i trådarna om hästen. Därav folks reaktioner.
Jag tror du misstar okunskap med ovilja att diskutera hästens betende. Jag har skrivit gånger flera att jag inte vill diskutera det. Jag har hjälp med det och inget behov av mer hjälp eller stjälp.
 
Om man startar en tråd där man bara berättar valda delar så får man ju vara beredd på väldigt spridda typer av svar. Jag tycker att din ton och attityd är hemsk mot dem som tagit sig tid att svara. Det är ingen som vill dig illa - man delar bara med sig av sina åsikter och funderingar för att hjälpa. Ingen har varit otrevlig mot dig, vad jag kunnat se. Mycket av det du skriver blir ju också svårt att få ihop/förstå eftersom du inte vill berätta hela storyn. Självklart är det fine att inte vilja lämna ut för mycket, men då får man också vara beredd på att folk svarar efter hur de tolkar situationen.
Eller så måste man inte sitta som besatt ocb tolka situationen. Eftersom jag inte bett om bukes hjälp med hästen. Det kan man också respektera utan att hitta på en massa egna rena lögner. Vet heller inte vad det finns att ”få ihop” för någon då jag inte skrivit något om det. Jag tycker snarare betendet är sjukligt.

Men då vet jag att jag är okunnig (för det hat vissa ljugit ihop), hästen mår dåligt och bör avlivas, hästen far illa, 30 års erfarenhet med hästjobb, tillridningar, tävlande och utbildningar är ingenting. De personer som är kända i hästvärlden som hjälper mig är okunniga… det är mycket som hittas på.

Det stärker ytterligare min tes att ju mer kunskap man har, ju mindre inser man hur lite man vet och man förhåller sig ödmjuk. Vilket stämt för alla de professionella tävlingsryttare jag träffat och jobbat för.

Att gasta och påstå saker om något som inte ens uttalats och tro att man tvärsäkert kan uttala sig om andras kompetens eller en hästs betende som inte ens skrivs ut säger en hel del… tomma tunnor skramlar mest helt enkelt.
 
Fast ursäkta men du startar tråd efter tråd med väldigt basala frågor (som du ändå inte kan få raka svar utan spekulationer om du inte ger mer info vilket du vägrar) samtidigt som du hävdar att du har så mycket kunskap och rens proffs kring dig. Samtidigt som du skriver sak efter sak om hästen som rent av motsäger sig varandra och när folk påpekar det går du direkt till förolämpningar.


Det kanske inte är så konstigt då om folk svarar och antar att din kunskaps nivå är lägre du anser den vara?


För övrigt om det här är samma häst "som absolut inte har smärta, det är lynnesfel" som du nu säger inte ens går att undersöka veterinärt? Så ska du veta att en Nobel pris lr liknande väntar dig o dina "experter". För det går INTE att utesluta smärta ens om hästen undersöks från topp till, fram tills dess att vi kan läsa någons tankar går det inte att veta säkert om en individ upplever smärta eller inte.
Och du är förstås synsk så du vet vad/hur hästens undersökts tidigare. Hästen föddes upplysningsvis inte för ett par månader sedan. Och vad som gjorts innan har du inte en aning om.
Vad vet du vad jag baserar det jag skriver på. Men det är såklart lättare att kalla någon okunnig än att ta in att ägaren kanske har full koll på hela hästens historik från födseln och varje undersökning? Tanken har aldrig slagit dig?


Om du läser så frågar jag inte ens eller ber om hjälp kring hästens betende. Jag har människor kring mig som kan sin sak, personer som är kända att kunna sin sak.

Varför skulle jag inte kunna få svar på folks erfarenhet om tumörer och undersökningar utan att outa min egen häst? Eller vad som krävs för att döma ut en häst? Eller om avtal?

Frågor man lätt kan svara på om man kan eller kanske har gjort det själv. Haft en häst med hjärntumör? Kanske själv fått sin häst utdömd för lynnesfel? Kanske har en bekant som har?

Hade jag bett kreti och pleti om en åsikt kring hästen hade jag ju troligtvis ställt frågan. Nu gjorde jag inte det pga hästen dels är välkänd och dels för att jag inte har behov av bukes hjälp kring hästen. Det har jag bra människor som gör. Det jag ville ha hjälp med var rena faktafrågor. Frågor jag kunde ställt utan att ens ha en häst.

Flera har också lyckats svara väldigt bra, på just det jag har frågat. Det är jag tacksam över.
Andra valde att hitta på egna historier jag aldrig skrivit. Det säger ganska mycket.
 
Men ofta (som i t.ex. juridiktrådarna om köp och om att få hästen utdömd) ställer du frågor där det inte finns ett rätt svar, utan det tråkiga "det beror på". Där det behövs mer information för att kunna råda dig. Och du inte bara vägrar att ge bakgrunden till dina frågor, utan du blir också sårad av uttalat hypotetiska beskrivningar av olika fall för att visa hur vilken typ av faktorer som spelar in. Och vissa nick har delat med sig av sina erfarenheter, vilket också kan ge dig infallsvinklar utan att situationen är direkt överförbart till din häst (eftersom vi vet väldigt lite om din häst, så kan vi ju inte svara på något som gäller den specifikt). Och jag upplever att du snabbt avfärdar alla sådana försök som spekulationer.

Du vill bara ha raka svar som bara gäller just dig och din situation specifikt - men du vill inte berätta om den specifika situationen. Så länge du inte gör det kommer du bara att kunna få mer allmänna svar.

De svar på dina frågor som vi kan ge utan att spekulera:
Om köp - tala med t.ex. konsumentvägledaren i din kommun
Om utdömning - tala med ditt försäkringsbolag
Om hjärntumörer - tala med din veterinär

PS om du är tokig som fortsätter att fråga, så är väl vi tokiga som fortsätter att svara
Jag har väl ställt frågan en gång där? Jag motiverade också tydligt varför jag inte kunde svara på så mycket. Det triggade tydligen en hel del.

Jag fick väldigt mycket bra input av flera nick i den tråden. Så tydligen gick det väldigt bra att svara utan att veta exakt allt. Några valde att hetsa om att hästen inte alls kunde vara välkänd, några/någon drog igång nån kampanj att luska vilken häst och vilken ras.

Återigen jag fick många bra svar så tydligen gick frågorna bra att svara på utan information om specifik häst. Tror jag la det på ”farligt onormalf betende” Jag fick veta både vad som gällde, vad som skulle krävas, var det kunde bli problem. Och det var givande.

Andra valde även där att hitta på egna saker jag inte ens skrivit.

Med facit i hand borde jag inte ens skrivit att jag hade någon häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Masked Singer 2024
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp