Sv: Hjälp! är det någon som kan något om vävning?
Hej!
Till att börja med måste jag säga stackars dig

Jag har gått igenom samma sak...
Fråga: Har du
köpt hästen? För isf kan det ju faktiskt vara så att förra ägaren ljuger om vävningen. En häst som väver ska du nämligen inte behöva betala "fullpris" för. Tyvärr är det ju ganska svårt att bevisa om han vävde innan han kom till dig (om man inte kan hitta tydliga slitage på benen vid undersökning) eftersom vävning
kan uppstå i samband med exempelvis byte av stall.
Det finns inga bevis på att vävning smittar, men jag kan säga att hästen som stod mittemot min började väva... På samma sätt som det inte finns bevis att krubbitning smittar, men när det kom nya hästar till vårt stall som krubb-bet så var det plötsligt fler som började.
Man brukar säga att för att en häst ska utveckla en ovana (som vävning eller krubb-bitning) så måste den ha det i sig från början, och då kan en stallkompis som har en olat bli den utlösande faktorn för att även denna häst ska lägga sig till med ovanan.
(Vet inte riktigt hur jag ska förklara det bättre, men ungefär som en unge som hamnar i ett gäng som t.ex. snattar - ungen kanske har tänkt tanken på att sno nånting förut, men det är dom nya kompisarna som får den att verkligen göra det. Uhm, konstig liknelse, men du kanske hänger med ändå...?)
Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro, men nu när min nya häst hamnade mittemot en vävare så flyttade jag på henne direkt - jag vill inte ta några risker och vet inte om jag tror på att "dom måste ha det i sig från början för att ta efter".
Saker jag gjorde med min förra häst;
*hade honom ute länge, ca 07-21, i stor hage med kompisar
*hängde upp en "lick-it" framför öppningen i gallret vid boxdörren (han brukade oxå stå utanför med huvudet & väva)
*PET-flaska i boxen
*Boll i boxen (den tyckte han i&försig var kul i ca 15 sekunder

)
Hoppas verkligen att det går bra för dig!