Hjälp, bildredigering

MCP

Trådstartare
Hej.

Nu är jag borta på vinden (igen) och skulle behöva lite hjälp :p
Hade tänkt göra en väggmålning med hjälp av oh-apparat, och målningen ska vara lite "stiliserad", så jag har förenklat bilden och dragit ner antalet nyanser med hjälp av "polarisering"(?)... men nu är ju alla kanter lite "pixeliga" :p finns det någon som kan förklara på ett enkelt sätt åt en novis hur man kan få kanterna lite "rundare och mjukare"? Använder mig av Gimp. Tack på förhand :)
(ursäkta mina dåliga förklaringar, har lite fredagshjärna)

Sv: Hjälp, bildredigering

Nu kan jag inget om det program du har jobbat i, men pixligheten har ju med upplösningen att göra. När du sen dessutom förstorar upp den rejält (antar jag) så kommer pixlarna att synas ännu mer än de gör på skärmen.

Gör bilden i så hög upplösning som möjligt och sen får du kanske helt enkelt kisa lite när du ritar och följ linjens känsla, inte pixlarna.

Så skulle jag gjort i alla fall.

måste börja med att rätta mig själv, "polarisering"?! så heter det ju förstås inte, nu minns jag inte vad det heter egentligen (är inte hemma nu), men inte så iallafall :p Visar ju bara hur nybörjare jag är.

Tack för svaret iallafall. Verkar dock inte vara någon speciellt stor skillnad på upplösningen, oavsett hög eller lägre upplösning så blir kanterna mellan färgfälten "kantiga". Tror nog att du har rätt i att det är enklast att följa känslan sedan :)

En till fråga (som inte har med den första att göra), om jag s.a.s. vill "isolera" en del av bilden, hur gör jag då? Om vi säger att man fotat ett gäng ballonger, och vill göra alla svartvita, utom en, hur gör man då? :)

Det bästa vore ju om du kunde göra om din bild från pixelgrafi (som den är nu) till en vektoriserad bild, då blir det inga kantiga konturer oavsett hur mycket du förstorar den :) det gör man lättast (tror jag) i illustrator (jag gör det i den iaf) tror man kan testa på nån gratismånad!

Som Aliche säger, pixliga kanter kommer av bilder som är uppbyggda av pixlar och då blir det kantiga och vektorer ändras inte oavsett vad du gör med dem.

Angående svartvita ballonger förutom en, (jag vet inte hur det funkar i gimp), men i photoshop så kan man skapa ett lager till och göra det svartvitt och sen lägga en lagermask och måla med svart i lagermasken för att måla fram färgen på ballongen igen. Kanske något luddigt förklarat, men principen är väldigt enkel när man förstår. Borde finnas någon bra tutorial för det på antigen google eller youtube. :)

Delvist knapp.

Tack för svaren. Har hört talas om det där med vektorer och sådan, men det är ungefär så lång min kunskap om det sträcker sig :p, måste se hur jag gör, blir kanske att i det aktuella fallet gå på känslan när man ritar på väggen.

Tackar för svaret om "färgläggningen", ska se nu hur det ser ut i gimp. Visste att jag gjort det i photoshop när jag gick i skolan, men det är så många år sedan så jag har glömt (plus att gimp ju inte är riktigt likadant) :) Usch alltså vad mycket jag glömt från den tiden, var nog aldrig något geni på PS, men lite klarade jag nog av, och i min enfald trodde jag nog att det bara var att "börja på, så kommer det nog tillbaka" (som sagt, om jag använt samma program som då kanske :o )

tack för hjälpen!

Angående svartvita ballonger förutom en, (jag vet inte hur det funkar i gimp), men i photoshop så kan man skapa ett lager till och göra det svartvitt och sen lägga en lagermask och måla med svart i lagermasken för att måla fram färgen på ballongen igen. Kanske något luddigt förklarat, men principen är väldigt enkel när man förstår. Borde finnas någon bra tutorial för det på antigen google eller youtube. :)

Jag kan inget om GIMP heller, men minns att jag för många år sedan gjorde sådana i PS och gjorde det enkelt för mig genom att göra bilden i två lager. Nederst lade jag en färgkopia av bilden och i nästa lager en svartvit kopia. Sen "suddade" jag bort den del av den svartvita bilden som jag inte ville ha kvar och så dök färgbilden från lagret under upp. Minns dock inte exakt vilka verktyg som användes.

hmm, det där låter bekant, ska undersöka det. Har inte riktigt hunnit med något "bildlekande" den här veckan så :)

Du får väl återkomma när du hunnit prova, ifall någon mer går i samma tankar. Då kan du säkert beskriva lite bättre än jag gjorde hur de ska gå tillväga.

Lycka till!

Senast ändrad:

Det bästa med att använda en lagermask istället för den tekniken som du använde dig av är att "orginalet" berörs inte, alla ändringar sker i lagermasken. Så skulle man ånga sig är det bara att göra om t ex lagermasken eller ta bort den. ;)

Till TS:
Hittade den här, borde hjälpa dig tror jag (är på svenska också)?
http://www.youtube.com/watch?v=2LHk9TlwVwI

Jag jobbade alltid med kopior och duplicerade mina bilder, så det var inte ett så stort problem. Gjorde det enkelt för mig. Sen får alla göra som de vill, jag är urkass på bildredigering :)

Delvist knapp.
Tackar för svaren och för videon, var bra att se, för hur jag än försökte och letade och hade mig fick jag det inte att bli till något, men nu har jag ju iallafall ett hum om hur man ska göra :) Är väl bara att försöka och försöka, tills man lär sig (och se någon tutorial ibland då ;) )

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka