Hjälp! Foder till 5-mån föl..

helsa

Trådstartare
Jag har läst runt här på bukefalos men blir ändå inte klockare, vet inte om det e jag som e trög :confused: Finns många trådar men vet ändå inte vad jag skall göra/ge.. Jag får hem mitt föl som jag köpt om 2 v, Hon är då 5 mån (säljaren ville bli av med henne då) Hon är en blandning mellan Tinker/Ardenner. Där hon går idag har hon fri tillgång till Hösilage, men när hon kommer till mig kommer det ej att funka då de andra på lösdriften ej vill ha det till sina hästar, Det jag behöver hjälp med är vad kan hon beräknas äta för hömängd? Ska jag oxå ge henne lucern då hon ej får fri tillgång till hö? Jag frågade uppfödaren om vad hon fick för foder, svaret var fölpellets o kraftfoder? men ej vilken mängd eller vilket foder.. Har läst att vissa ger sina föl krossad havre, hur skall jag veta mängden? och har läst om Dodson & Horrells fölpellets, är det bra? blir alldeles snurrig av denna karusell med foder.. *suck* har inte haft ett föl förrut och inte behövt tänka på detta.. kan någon hjälpa mig och rekomendera vad jag skall ge henne och ungefärlig mängd av detta? Jätte tacksam för alla svar.. :confused:

Sv: Hjälp! Foder till 5-mån föl..

Du ska helt klart ha ett fölfoder som är mjölkbaserat till ett så ungt föl. Vilket och hur mycket beror på vilka värden du har på grovfodret och hur mycket av det som fölet orkar äta. Ju bättre grovfoder ju bättre för fölet och dessto mindre av fölfodret behöver hon.
Utan att veta mer om henne så går det inte att säga hur mycket hon orkar äta på ett dygn. Dessutom speler ät tiden in. Hur lång tid hon får på sig att äta upp.
Vissa föl är matglada andra äter väldigt långsamt, vissa är lättfodrade andra är bottenlösa.
Bäst är om du frågar säljaren till råds som känner fölet. Då kan du ju fråga om vilken fölpellets och mängd hon får idag m m.
Det kan vara det bästa att inte ändra för mycket på fodret som hon är van vid. För flytten kommer ändå att bli en stor omställning för henne.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 883
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 693
Senast: Irival
·
Foder & Strö Sitter och letar ett bra foder till mina hästar. Är själv inte super vass på vad man ska titta efter och jag vet att det finns så många... 2
Svar
20
· Visningar
2 765
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 619
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka