Hjälp FORT!!! (snälla, liv eller död lixom)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Rihonin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 101
Sv: Hjälp FORT!!! (snälla, liv eller död lixom)

oj :crazy:
hur ska vi då veta om den mår bra eller inte. Just nu ligger den å sover i alla fall. SKa vänta tills den vaknar så ska ja prova med en tuss med ljumet vatten å sen om det fngerar.

Ting har bajsat!! :banana: :banana: ( :o :crazy: :o :crazy: )

Fast det där med att ta en blöt ljumen tuss funkade inte, eller jo, men han bara kissade. Men man tar en tops å "killar" lite där bak (på det som ser ut som en vulkankrater :D ) så funkade det jättebra. :)

Härligt!!! Tussen ska inte vara blöt, bara fuktig, som en katt-tunga :crazy: sen får man ta i lite mer än man tror, kattmamman tvättar ganska hårt, så man måste torka med lite tryck, inte bara badda.
Hoppas det fortsätter att gå bra!! *håller tummar*

Rihonin skrev:
oj :crazy:
hur ska vi då veta om den mår bra eller inte. Just nu ligger den å sover i alla fall. SKa vänta tills den vaknar så ska ja prova med en tuss med ljumet vatten å sen om det fngerar.
Om den inte vill äta på väldigt länge, blir kallare och lite slapp.... seg, bara vill sova. Eller om den börjar skrika...... :(

Hur många gånger on dagen skall den bajsa då?
Just nu kissar den bra och mycket så det är ingen fara med det. Han/hon sover många timmar i streck helt lungt, vaknar å "skriker i höga sky" :D så vi kommer springandes för att mata och så masserar eller ja snarare lite försiktigt knådande, eller hur jag skall uttrycka det. Ser mycket brutalare ut än vad det är hehe. Sen så kelar vi lite för öö.."social kontakt" eller vad man kan säga sen äre dags att sova i nåra (ganska många) timmar igen. Är det okej att den sover många timmar i streck utan att vakna? Bör man väcka den för att mata i alla fall?

Ting verkar i alla fall må mycket bra just nu. Pigg och kaxig krälar den runt på golv å utforskar saker omkring. Fast jag börjar undra om sådär små kattungar ser dåligt fast att dom fått ögon. Är det så? Dom kanske inte hunnit blivit utvecklade ännu. Men dom ser mycket fina ut.

Små kattungar kan vingla omkring och verka praktiskt taget blinda, rätt länge. Synen utvecklas för var dag. Deras andra sinnen börjar ju oxå utvecklas, hörsel, lukt och känsel, så det är bara att låta henne/honom kräla omkring och lära sig. Se bara till att den inte är ute o ränner så länge så den tappar kroppstemp, de gör det rätt fort när de är så små. Det är viktigt att ungen hålls varm. I början sover de väldigt mycket, och mamman brukar ju lämna dem ett par timmar och leta mat osv, så det är nog ingen fara, bara h*n inte blir kall.

Hur ofta de bajsar är väldigt olika, beror på hur mycket de äter :crazy: så det är svårt att säga hur mycket som är "normalt". Om mamman sköter ungarna så märker man ju aldrig det, eftersom hon tar rätt på det på en gång. Lättast är nog att ringa en veterinär och fråga om såna saker, de har nog lite bättre koll. Det kostar ju inget att ringa dem. De kissar ju mer än bajsar då de inte äter fast föda än.

Har du vägt ungen? Det är ett bra sätt att hålla koll på om den växer och utvecklas. Om du inte har en hushållsvåg (matvåg) så rekommenderar jag att du skaffar en sån, de är inte så dyra. Så väger du ungen varje dag, vid ungefär samma tid, och skriver ner, så du har koll på om den ökar eller minskar i vikt. Där kan oxå en veterinär svara på vad som är normalt. Själv har jag aldrig haft kattungar hemma så jag är inte så haj på det där.

Minskat i vikt har den garanterat inte, snarare växt jättemycket på bara dessa få dagar (sen i måndags) som vi haft den :angel: .
Men jag ska väga den nästa gång den vaknar så får vi se vad det blir. :p

När får vi se bild på det lilla livet? :bump:

Liknande trådar

Hästvård Behöver verkligen alla tips och hjälp jag kan få. Hästen är ett mysterium. Läget är så här att hästen ibland typ hyperventilerar (22...
Svar
5
· Visningar
1 230
Senast: Isislover
·
Katthälsa Vår 2,5-åriga kastrerade hankatt var inne för sin årliga rakning till vet (långhårig huskatt som lätt får tovor) härom dagen. När de...
Svar
7
· Visningar
1 813
Senast: Heulwen
·
S
Övr. Katt Hej! jag vet att inte tråden hör hemma här ,men jag tror att det är mer folk som kan hjälpa här. idag på stallet så hittade vi två...
Svar
11
· Visningar
2 485
Senast: Bellini
·
S
Övr. Katt Hej! idag på stallet så hittade vi två kattungar(utanmamma), :(bara några dar gammla., har inte öppnat ögonen helt än. De är magra och...
Svar
3
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka