Sv: Hjälp FORT!!! (snälla, liv eller död lixom)
Små kattungar kan vingla omkring och verka praktiskt taget blinda, rätt länge. Synen utvecklas för var dag. Deras andra sinnen börjar ju oxå utvecklas, hörsel, lukt och känsel, så det är bara att låta henne/honom kräla omkring och lära sig. Se bara till att den inte är ute o ränner så länge så den tappar kroppstemp, de gör det rätt fort när de är så små. Det är viktigt att ungen hålls varm. I början sover de väldigt mycket, och mamman brukar ju lämna dem ett par timmar och leta mat osv, så det är nog ingen fara, bara h*n inte blir kall.
Hur ofta de bajsar är väldigt olika, beror på hur mycket de äter

så det är svårt att säga hur mycket som är "normalt". Om mamman sköter ungarna så märker man ju aldrig det, eftersom hon tar rätt på det på en gång. Lättast är nog att ringa en veterinär och fråga om såna saker, de har nog lite bättre koll. Det kostar ju inget att ringa dem. De kissar ju mer än bajsar då de inte äter fast föda än.
Har du vägt ungen? Det är ett bra sätt att hålla koll på om den växer och utvecklas. Om du inte har en hushållsvåg (matvåg) så rekommenderar jag att du skaffar en sån, de är inte så dyra. Så väger du ungen varje dag, vid ungefär samma tid, och skriver ner, så du har koll på om den ökar eller minskar i vikt. Där kan oxå en veterinär svara på vad som är normalt. Själv har jag aldrig haft kattungar hemma så jag är inte så haj på det där.