Hjälp!Hur få ur plupparna ur broddhålen??

Tjockisina

Trådstartare
Skodde hästen för ca 2veckor sedan.. trodde då jag va smart o köpte såna här svarta gummipluppar till broddhålen så de skulle bli lätt brodda när snö o is väl skulle komma.

Jahopp.. idag skulle jag brodda för första gången då de va isgata, men de va helt omöjligt att få ur dessa svarta pluppar ur broddhålen!!!:confused:

De flesta har åkt in nån mm så de går inte ta dem från "utsidan" av skon.
Försökte med spik o kniv men inget funka de satt som ett smäck i de jädrans hålen. Efter ett tag gav jag upp!!:crazy:

Nån med tips på hur jag ska få ur dem så jag kan brodda?

En sak är säker..när jag väl fått ur dem )om de någonsin kommer funka så att säga) så åker de aldrig i broddhålen igen.
Värdelösa!!!!

Hjälp tack :)

Sv: Hjälp!Hur få ur plupparna ur broddhålen??

Har du ingen söm? Dom är perfekta när man ska rensa ur broddhålen tycker jag.

Det va söm jag testade med.. inte spik som jag skrev:)
så nej de gick inte.. :cry:

En svinpitt kanske kan lösa problemet. (Det är ett verktyg och inget annat.)

Är det sånna där som man skruvar ner i broddhålen med en mejsel typ?

Har iaf sett den varrianten och tyckte det var smart men vågade inte testa om det nu inte skulle funka att få ur dom.

Om det nu inte är sånna, vad är det för material, som öronproppar, bomull mm?

Har iaf testat bomullsvarrianten på min sköthäst för många år sen och dom tussarna blev som sten fast man inte kunde spräcka dom..... Så det tog tid att få ut men gick efter mycket pillande med söm.

En pytteliten tång/pincett kanske kan få tag på saken i hålet beroende på material, om det nu inte är fast gängat som på dom plupparna jag frågade om högst upp, för om dom skulle gå sönder skulle det kännas omöjligt att få upp, därav att jag fegade ur.

Jag fick ur mina med söm, gick hur bra som helst. Pillade först upp en kant så pluggen hamnade lite snett i hålet och sedan fick jag bända ur dem mm för mm tills de ploppade ur av sig själva. Sömmen vek sig lite i toppen men inte mer än att det fungerade att få ut pluggarna.

Been there, done that :cry:

Som tur var hade jag ett verktyg som funkade. Har ingen aning om vad det heter men det är en metallpinne med borrgängor i ena änden och öron i plast som handtag i andra änden. Så jag borrade in i pluggen och sen lyckades jag dra ut den.

Åh jag vet. De är SÅÅÅÅ bra sa hon som sålde dem till mig, sen stod jag där och svor. Jag lånade ett sylliknande verktyg av en snickare som råkade befinna sig i stallet just då och då fick jag ur dem, med söm lyckades jag inte. Har inte använt dem sen dess....

*kl*
Ta en skruv, skruva i den i "gummipluppen" och dra ut med "kofotsänden" på en hammare. Funderar på det mesta som sitter fast i hål där det inte borde....

Väldigt lik fast inte riktigt.

Den jag tänker på har grövre gängor. Vad heter det där verktyget?

En korkskruv! funkar jättebra att använda om man inte får ut dem med en vanlig söm. :)

känner igen mig i det där, trodde dom skulle vara super men aldrig mer igen säger jag bara... jag fick tillslut ut dom med hjälp av en söm men din verkar sitta ännu hårdare :/

Verkar inte som jag är ensam om detta problem iallefall :)

Jag ska testa med nått av ovanstående förslag.. kanske en skruvmejsel o skruv o borra upp dem på nå vänster hmm

Meningen med de där jäkla plupparna ska ju va att man ska kunna ta ur o i dem när man inte har brodd på..så förstår inte alls va de som tillverkat dem tänkte på. Jag kommer ju säkerligen få göra sönder dem med en skruv eller dylikt för o få ut dem... får hoppas de funkar få ur dem iallefall.

I värsta fall ska jag åka till affären som sålde dem o be dem betala för att hovslagarn får komma ut o dra av skorna..borrade inte 2 extra hål i varje sko för o kunna ha 4 brodd o nu inte kunna använda dem pga av plupparna GGRRR

Tack iallefall för alla tips.. hoppas nått funkar av dem :)

sånna brodd pluggar ÄR super bra, men då bara om man har dem t ex på väg till tävling och då att man inte skruvar dom helt in utan låter dom sticka ut en mm. då är det lätt att skruva ut dem igen, men att skruva i och låta dem vara där i några dagar innan man broddar är dömt att misslyckas (Been there, done that :p). men om du skruvar/spikar i ett metall föremål och drar/ skruvar ut dem igen med en tång borde nog fungera.

Jag pluggar aldrig i broddhålen. Tycker det är ganska enkelt att pilla ur broddhålen när det väl är dags, ett spik och en gängtapp sen är det klart.

Annars kan man stoppa i en hård tuss av fetvadd, funkar utmärkt. Överlägset det bästa jag provat att fylla hålen med.

I värsta fall ska jag åka till affären som sålde dem o be dem betala för att hovslagarn får komma ut o dra av skorna..borrade inte 2 extra hål i varje sko för o kunna ha 4 brodd o nu inte kunna använda dem pga av plupparna GGRRR

Menar du allvar?? :eek:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 584
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning T*san också, jag skodde min lille pojk i onsdags på klinken som vanligt. Han fick snösulor på och fina skor, han går utan bak just nu... 2
Svar
25
· Visningar
5 332
Senast: cowgirl73
·
F
Träning Har ett fullblod på 10 år som jag har lite problem med. Han har gjort detta länge, med massa människor, och kommit undan. Vi är ute och... 2 3
Svar
59
· Visningar
4 551
Senast: mackan
·
K
Hästvård Jag fick ta ur broddarna bak (4/hov) :( eftersom det skulle komma en ny häst i hans hage. I panik tryckte jag i bomull i broddhålen...
Svar
11
· Visningar
1 287
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈