Hjälp inför köp av klippmaskin!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Linda_bonny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 5 193
L

Linda_bonny

Jag ska nu köpa mig en klippmaskin men har tre sorter att välja mellan och vet inte vilken jag ska ta...

Vilken skulle Du rekommendera av: De Laval, Clippmaster och Lister??

Någon som har någon erfarenhet?!

Mycket tacksam för svar!!

Sv: Hjälp inför köp av klippmaskin!

Har tyvärr bara dåliga erfarenheter med DeLaval. Rekomenderar en Clippmaster.

För att göra förvirringen total - jag är jättenöjd med min Lister...

Jag har en DeLaval, den är superbra! Dock tog det en liten stund för min kompis som hjälpte mig att klippa att komma på hur hon ville ha det, alltså den var lite svår för den är hög i fram så hon såg inte riktigt och sedan lite annat utformande på den så hon var inte riktigt van.
Men efter en stund gick det bra och sedan bara flöt det på.
Jag är helnöjd med maskinen, går hyfsat tyst och min kompis fick inga "vibrationsskador" i händerna efteråt, om ni förstår vad jag menar ;)

Jag har en gammal horisont.. tror dom heter liscop numera. Den är typ 6 år gammal men jag klipper med den än. den var värd varenda krona.. Faaast du bör nog investera i ett par öronproppar.. :D

Ja jag köpte min där för ett par veckor sedan. 3400kr eller nåt sånt kostar den.
Sedan har dom en till, den "vanliga" som har lite starkare motor men går inte lika tyst + man får vibrationsskador i händerna efteråt ;)
Men den användes tydligen både till hästar och kor enligt personalen... När klipper man en ko undrar jag då?

Den jag har var tydligen special för bara häst och då en hundring dyrare...

okej kan du pma mig, eller skriva här, vad den heter, ska köpa en i morgon, såg att de hade en i Arninge för 3.500 och en för 4.500, sen en sladdlös

Är också jättenöjd med Delaval, den går som tusan!

jag handlade min på granngården här i norrtälje och där hade dom typ två att välja på i min prisklass. (runt 3500kr)
Sen hade dom nog någon för över 4000 men den var för får tror jag?

Jag vet inte vad den andra maskinen hette dock...

min clipmaster låter som tusan, men annars funkar den bra. Det gällar att ha öronproppar till hands bara, så slipper man att det ringer i öronen efteråt.

Seabaz skrev:
När klipper man en ko undrar jag då?

Jag har fattat det som att korna klipps på vintern. Vi brukade iallafall alltid låna en klippmaskin av våran granne som har massa mjölkkor.

/Maria

DeLaval, är den från Alfa Laval? Är det det märket dom säljer på granngården? Är det ett års garanti på dom & går det att lämna in den på granngården på rep ifall den pajar... :idea:
*spinner vidare lite* :o ...

Ni som har klippmaskiner, är det bästa att köpa en sladdlös/uppladdningsbar. Eller innebär det bara extra kostnader med att köpa nytt batteri efter 2-3 år? Gissar att de blir sämre & sämre i uppladning...
Vore ju praktiskt med en sladdlös, men det kanske blir väldans mkt dyrare?
Är också på väg att köpa klippmaskin nämligen & behöver alla tips jag kan få!

Nån som har en såndär Heineger klippmaskin som de säljer i B*rjes?
Finns 2 modeller, 1 för 3000 & en för 3500kr... Vad tycker ni om den?

TPFH :bow:

Seabaz skrev:
När klipper man en ko undrar jag då?

Mjölkkossor som bor inne på vintern brukar klippas, ganska vanligt har jag fattat det som.

Jag köpte den för 3500 kr.
När jag hade ställt in den så klippte den jättebra.

Alla hästarna föll under "kammen"utom unghästen, det var helskoj att klippa dem.
:)

Manklipper korna på vintern för att de står inne dygnet runt då och det blir lättare att hålla kor rena om de är rakade. :)
Kor kan inte gå ute på vintern för det blir för halt för dem att gå, de har juh inte skor som hästar har :(
Kram

Dom som äger stallet där min häst står uppstallad har nyligen köpt en De Laval.
Den går som sjutton ;) Verkar funka jättebra, inga "randiga" hästar heller. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
162
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 489
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
573
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka