Hjälp med laptopköp.

MM

Trådstartare
Ska köpa en ny laptop. Köpte en lågpris förra gången då det var det budgeten täckte. Ljudet är dock kasst och nu står jag inte ut längre då jag pluggar och behöver bra ljud för att lyssna på föreläsningar. Lyssnar även mycket på musik och kollar film.

Var och kikade igår på laptops och fastnade för en men tänkte se om den är värd sitt pris. Lite dyrare än jag tänkt mig men hellre lägga mer pengar än att bli missnöjd.

Den jag kikat på är en HP Envy x360 13-ag0804no 13.3" 2-in-1

Om någon skulle vilja googla på ovanstående och säga vad du tror om den?

Jag vill ha bra ljud, bra skärm, vara snabb, bra med minne och ja, en bra dator helt enkelt :p
13.3" skärm är ok för mig.

Kollade även in HP Pavilion x360 2-i-1 14-cd0803no 14" silver samt HP Envy 13-ah0006no som då inte är vändbar (kopiera och googla så hittar ni dem). Har viss studentrabatt på olika modeller så kan hända en modell är mer prisvärd än en annan efter rabatt (det är HP som är rabatterade).
Men först, någon som har någon av dessa och är nöjd och ni som kan datorer, är de något att ha?
 
Har inga tips egentligen men kolla in Inrego!
De säljer begagnade datorer i bra skick till bra pris. Köpte en HP probook för under 2k, jättefin!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Det är jättesvårt att säga något om kvaliteten på en laptop utan att ha känt och klämt på den själv. Den fysiska/tekniska byggkvaliteten brukar kunna skilja rejält mellan prisklasser, imho.
Alla processorer i alla laptops som säljs idag duger med råge till allt som en typisk student behöver göra ifråga om pluggande, såvida man inte pluggar t ex spelprogrammering, filmredigering eller tung maskinkonstruktion i CAD.
Lagringsutrymmet (hårddisk/motsv) skiljer mellan modeller, men det är egentligen bara den som vill spara mycket media (många/stora filmfiler eller ett mycket stort antal stillbilder eller väldigt mycket ljud) lokalt på datorn som behöver bry sig så mycket om det. De 256 GB på den länkade datorn räcker hyfsat långt, imho.

Datorn du nämner är en 2-in-1 i meningen att det är en "vanlig" laptop och en tabletdator/surfplatta med pekskärm på samma gång. Jag hade som student inte valt i första hand att köpa en sådan, eftersom tabletfunktionen inte hade känts viktig alls och eftersom den mekaniska konstruktionen hos en sådan dator ofta är litet mindre stryktålig. Jag hade lagt pengarna på en "vanlig" laptop istället. Hellre en litet enklare modell ur en dyrare modellserie, än en högspecad modell ur en billigare modellserie.
 
Jag har en HP Pavilion, minns ej exakt modell, med BO-högtalare (Bang&Olufsen) riktigt bra ljud!
Annars kan det gå att köpa bra externa högtalare att koppla upp via Bluetooth om ljudet inte är tillräckligt bra
 
Om ljudet är viktigt så skulle jag satsa på hörlurar/högtalare antingen trådade eller bluetooth.
Här håller jag med.
Det är betydligt enklare att få bra ljud ur lurar eller externa högtalare än ur små laptop-högtalare och kanske du kan behålla datorn du har nu med ett sådant inköp eller så har du lurar eller högtalare som förhoppningsvis kan användas till nästa och nästa dator och/eller mobil.
 
Om ljudet är viktigt så skulle jag satsa på hörlurar/högtalare antingen trådade eller bluetooth.

Ljudet är viktigt men i själva datorn. Externa högtalare är inte av intresse alls. Bra (bluetooth) hörlurar har jag dock till de tillfällen jag behöver :)
 
Ljudet är viktigt men i själva datorn. Externa högtalare är inte av intresse alls. Bra (bluetooth) hörlurar har jag dock till de tillfällen jag behöver :)

Kolla på ASUS, alla jag har/har haft har bra högtalare för att vara laptops. Sedan är ASUS generellt bra datorer också.

Min nya är dessutom grön :love:
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

IT & mobiler Köpte för någon vecka sedan en ny HP Pavilion dm3 med Windows 7. Kopplade precis in mina högtalare + subwoofer och ville lyssna på...
Svar
5
· Visningar
4 458
Senast: tomten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp