Hjälp med objektiv

Thunder

Trådstartare
Jag behöver tips om ett bra objektiv för inomhus sport. Tex i ridhus där ljuset är väldigt dåligt. Det är ganska akut, så vet du ett bra objektiv för detta ändamål så länka gärna till en sida där jag kan köpa ett. Mitt nuvarande objektiv pallar inte trots ändring av ISO osv.

Sv: Hjälp med objektiv

Well, det är väl egentligen bara till att börja leta efter ett ljuskänsligt objektiv som passar din kamera. Ljuskänslighet gör ett objektiv dyrt, och tänk på att ljuskänsligheten kan ändras beroende på hur du har zoomat. Priset är alltså också något att ta ställning till.

Och med anledning av detta är det sjukt svårt att tipsa om bra objektiv. Vi vet ju inte ens vad du använder för kamera :)

Haha, nej om jag inte skriver vilken kamera jag använder är det kanske inte så lätt :p

Jag har en Nikon D3000. Jag kan tänka mig att ge max 15.000 kr för ett objektiv. Så länka på :D

3000kr kamerahus och 15 000 kr objektiv?

ett fast 50mm 1.4F är ett bra alternativ.. med DX sensor så motsvarar det ett 75mm med fullformatare.

Snabb koll på Cyberphoto ger mig;

Nikon AF-S 24-70/2,8 G ED
Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC

Kanske nåt av dem kan passa? Annars; kika runt lite på recensioner, fotosidan är bra. :) Du vet ju bäst själv hur du står när du fotar, och hur mycket du vill kunna zooma etc.

24-70 tror jag spontant skulle passa. Dock är det tungt, så frågan är om det inte skulle bli lite konstigt med ett såpass litet hus.
Annars är 50/1.4 trevligt, men begränsat då i och med att det är fast...

3000kr kamerahus och 15 000 kr objektiv?

ett fast 50mm 1.4F är ett bra alternativ.. med DX sensor så motsvarar det ett 75mm med fullformatare.

Huset kostade 5000 kr när jag köpte det. Säkert nere på 3000 kr idag, ingen aning.
Eftersom objektivet som följde med huset inte pallar trycket letar jag efter ett nytt, som passar till kamerahuset. Ett mer ljuskänsligt objektiv som kanske kostar 8000 kr ska väl funka oavsett vad kamerahuset kostar, eller?

Nja, riktigt så billig har den inte blivit, köpte nyss en D3000 och betalade lite över 4000 för den.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 119
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 236
Senast: valy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 474
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka