Hjälp med passformsfråga Boett eksemtäcke?? Bilder.

Alexandra_W

Trådstartare
Åkt halva landet runt känns det som, men fått tag i ett Boettäcke till lillskit idag. Dock begriper jag inte för mitt liv hur spännena som går kring bakbenen är tänkt att sitta.

Täcket är inte helt optimalt i storleken, det skulle behöva vara djupare på sidorna tycker jag, men även om det vore det begriper jag baske mig inte hur man ska få spännet att INTE hamna mitt fram på bakbenet (= skavrisk). Just nu är det ännu värre då spännet hamnar rakt över knäleden, så jag får ha det superlöst spänt = knottjävlarna kan komma in under. Men som sagt, även om det var lite längre så spännet hamnade under knäleden, hur fasiken ska man få det på insidan av benet?
Först tänkte jag att det kanske var några cm för långt och det var därför, men nä det blir inte begripligt ändå. Är jag helt korkad eller vad?

Bilder på hur det sitter, samt närbild på spännet finns här:
https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=74140a5e-7324-4b58-9c19-3af7862b3fe1

Sv: Hjälp med passformsfråga Boett eksemtäcke?? Bilder.

Jaa... nä, men det är väl där spännet brukar hamna... Har bara varit med om att det blir skav på insidan låret där resåren kan glida emot tunt skinn.
Du kan väl sätta dit ett ludd om du är orolig? :idea:

Ja men det ligger ju verkligen och glider på knäleden, så har man det spänt blir det ju helkajko. Och löst så tja, blir ju som på bilderna, fritt fram för myggen, då kan man ju lika gärna klippa bort hela resåren på insidan??

De jag sett, dock iofs inte så många, samt på det källquists jag hade för hundra år sen, så kom spännet precis på insidan? Men det ska alltså vara över knäleden? Helknas ju :confused:

Nja, jag har aldrig haft den resåren spänd faktiskt, och inte sett andra som haft det heller.. Har alltid haft lite halvlöst spänt.
Men det är kanske som du säger, att den borde vara spänd? Men man tycker det borde bli för mycket skav av det.. resåren är ju inte jättemjuk...

Jag har den ju helt utspänd nu, dock måste jag ludda den. 2 dygn och han har 'skavsår' (eller inte sår än, men pälsen bortskavd så de kommer snart). Men känns som spänd borde det blir mer skav, och ffa hindrande?

Ska prova ludda, annars klipper jag bort den helt enkelt så får det hänga löst där.

Vad menar du med klippa bort? Hela remmen om bakbenen? Då lär väl inte täcket sitta kvar direkt... Synd o behöva klippa i ett täcke som kostar 2papp, ring istället Boett o hör med dom om det går att lösa på annat sätt. Min kompis fick ett täcke omsytt/specialsytt av dem o de var väldigt bra att ha med o göra.

Jag har ludd längs med bakbensremmarna på mina täcken, det går jättebra. Bilderna du visar ser ut att sitta riktigt med spännet, det är ju sytt så att spännet sitter vid tyget. Remmen skall inte sitta spänd, täcket hänger kvar ändå, låt det hänga någorlunda löst. Men kanske är det en storlek för litet ditt täcke? Jag har använt boettäcken sedan -00 och aldrig upplevt skav annat än av en äldre modell av huvan, men det kan oxå varit till stor del pga hästens kliande... Men jag har oxå alltid använt ludd på bakbensremmarna. Men jag vill inbilla mig att min hästs täcke ser större ut på hästen än vad ditt gör, jag tror mitt spänne hänger med ifrån hästen, nu måste jag ut o kolla! *nyfiken*

Jo, täcket skulle gärna vara längre på sidorna, djupare. Det går dock inte gå upp en storlek, då blir det ju 1 dm för långt dessvärre. Det här är perfekt i längd ju. Nackdelen med unga hästar, de är inte alltid riktigt symmetriska i sin tillväxt typ ;)

Jag har luddat resåren, men den sitter ju lös nu, jättelös, och jag kan inte se vad det skulle göra för skillnad att klippa upp den annat än att 'sidorna' där vid bakbenen då kan blåsa upp, dvs inte hålls ner. Sitter kvar gör det ju absolut ändå, det har inte kasat eller liknande ens vid rullning, så att resåren på ena sidan sträckts.

Skaven är nog mkt i att han är en sån däringa ungponny, svårt få ngt täcke sitta helt optimalt, men har tur om storlekarna visar sig passa lika bra som på en vuxen (dock gjord eju Buzz Off det, halleluja). Men han har fått ett bogskydd, och så får matte blunda för att skav = tecken på att täcket hindrar/inverkar på rörelsefriheten.

Han är iaf mycket, mycket bekvämare i sitt täcke klimässigt, nu kommer han in, äter upp sina mineraler och ställer sig och äter silage. Visst kliar han lite, både inne och ute. Men innan Boettäcket kom han in, åt sina mineraler och började klia, och klia och klia. Han har flyttat fronten 2 cm och mellanväggen 3 cm. Aldrig att han i lugn och ro skulle ställt sig och äta silage innan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka