Hjälp! Tillpassning av stångbett...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Piraya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 029
P

Piraya

Jag ska köpa ett rakt stångbett till min häst. Men hur ska det sitta? Som ett vanligt bett eller lägre? Rider i vanliga fall på bett som är 12,5cm. Ska stången vara längre, hur mkt ska sticka ut? Är tacksam om nån kan hjälpa mig! (Ska ha bara stången med två tyglar i, så jag kan välja hur det ska verka.)

Sv: Hjälp! Tillpassning av stångbett...

vad för slags stång är det? Låter som ett Pelham, och det ska tillpassas på samma sätt som ett vanligt bett med fasta ringar, alltså ca 2 fingrar från övre kindtänderna och inte för nära framtänderna.

Det är en vanlig stång, svagt böjd hela vägen. Ingen sån där "tungfrihetsböj" på.:)

ok alltså inget rakt tränsbett utan en stång med skänklar? Som jag skrev i föregående inlägg så ska det tillpassas som vilket annat bett ;)

Det ska sitta som ett vanligt tränsbett, men många hästar accepterar även att den sätts något lägre.

Inget bett ska sticka ut åt sidorna, men ett för långt bett utan leder eller tungfrihet kan inte skada hästen eller orsaka obehag på samma sätt som ett för långt bett med leder eller tungfrihet.

Ett stångbett flyttas inte heller så mycket i sidled som ett tränsbett vid tygeltag, så det kan vara acceptabelt att ha ett lite för långt stångbett, om man nu av någon anledning skulle känna sig tvungen att ha det... ;)

Det är viktigt att bettet inte kommer åt hästens tänder på något vis, så kolla att det är tillräckligt brett mellan överskänklarna. Dessa kan försikigt bändas ut om det är nödvändigt, eller så väljer man ett bett som är några mm bredare, utan att det blir alltför långt.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
580
Senast: Honey07
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
952
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka