hjälp-vad ska jag göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare cmw_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 858
C

cmw_

Hej!

Har en häst som är 20 år och han har under några års tid blivit stelare och stelare. Har haft ut en veterinär som sa att han har en förändring i ena bakknät, vilket gör honom stel- ungefär som en människa blir stel när den blir äldre.

Han har svårt att lyfta benet- när hovslagaren kommer vill han inte lyfta det- men gör det snäll som han är men han lyfter det konstigt så han nästan tippar åt andra sidan.... Han har även svårt att lyfta benet över grenar i skogen- trots att han är uppvärmd...

Enligt vet. blir han stelare för varje år o speciellt under vintertid då det är kallt- han menade även på att han lyfte benen konstigt för att det gör ont...

Nu har jag börjat fundera på om det är dags för hästen att somna in- för har han ont känns det inte rätt att ha honom kvar. Men jag vill gärna höra om någon vet något om detta- gör det ont hela tiden?

Vill även gärna höra vad ni skulle gjort i min situation....

tacksam för svar!

Sv: hjälp-vad ska jag göra?

Har själv en 18 åring som är stel vid kyla och nederbörd, vi har nu en orsak bakom varför och har sedan några år fodrat med bioglucosamin som smörjer upp ledvätskan och det fungerar bra på henne. Likaså är vi noga med att ha täcke på så hon inte blir kall om musklerna och blir onödigt stel för det.

Är svårt att säga hur man ska bete sig i din situation. Frågan man ska ställa sig är väl vart det kan sluta. Lyfter han benen jätte dåligt kanske man ska fråga sig hur länge till det tar innan han inte lyfter dem alls, eller att han inte orkar att resa sig om han lägger sig ner. Min tanta är själv pigg och glad, lyfter sina ben fint men är svag i bakdelen. Detta har bland annat inneburit att hon senast i helgen inte klarade av att hålla sin kropp uppe och gick omkull utan större anledning i gången. Nu gick det bra för hennes del, men en stel häst har oftast svårt att klara av vissa situationer och till en gräns tycker jag man bör sätta stop för vad som kan hända.

Sv: hjälp-vad ska jag göra?

Det låter som om din häst har fått diagnosen artros?

Har den ont? Ja, troligen. Testa att ge smärtstillande under en 14-dagarsperiod (i samråd med vet, förstås) och se om rörelsemönstret förändras. Om, så tycker jag att smärtlindring är det enda alternativet till avlivning.

Om jag vore i din sits skulle jag ta hästen till klinik och få en ordenligt diagnos (röntgen). Utan röntgen kan man inte säkert veta om hästen har en artros, den skulle ju rent teoretiskt också kunna ha en rejäl inflammation i knäleden och må gott av en intraartikulär behandling.

Lycka till
(och kika på andra trådar där det skrivits om artros eller benpålagring som det också kallas).

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Liten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
712
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka