Hjortronsäsongen 2020

Jeffery

Trådstartare
Jag startar härmed officiellt upp hjortronsäsongen 2020 med denna tråd. Den ser bra ut, riktigt bra. Gott om kart.

Dagens rekognosceringstur ger flera myrar 1 hjortron av 10-15 moget, en myr med gott om sol 1 av 2 mogna - och en med söderläge och lä galet mycket och med från mogna till gravt övermogna. Om ni vill finna den heter myren Bakre Kanotmyren. (!)

Där har jag faktiskt aldrig funnit hjortron tidigare, trots gott om hjortronblad. Men idag inser jag att den bara är toktidig.

4.9kg är dagsskörden för två plockare, vilket är bra för att bara vara en rek-tur.
Förutspår säsongen att peakar nästa helg här. Jag pratar (geografiskt sett) centrala Dalarna.
Hjortronplock får mig att må bra.
 
Jag började igår med drygt ett halvt kilo och fortsatte idag men knappt ett halv kg så runt 1 kg på 2 dagar. Finns mycket på vissa ställen och helt tomt på andra där det brukar vara gott om dem så här är det väldigt ojämnt. Gick en sväng till ett område där det inte brukar finnas något alls och där fanns det lite grann men långt ifrån bra. Än så länge är det mest rekognosering. Den stora rushen lär bli om några dagar när det som nu är kart mognat på
 
Jag har en kompis som drömmer om att plocka. Finns det något sätt som man kan plocka som en organiserad resa eller liknande?
 
Min sambo har plockat några liter redan i år, så några brukar sylt har de alltid blivit även om vi hade kvar sedan förra året 😂
 
Jag har en kompis som drömmer om att plocka. Finns det något sätt som man kan plocka som en organiserad resa eller liknande?
Vad är det som hindrar att hon söker upp en myr (norr om Mälardalen) och spontanplockar?

Har faktiskt tänkt en sån tanke, men då rikta in sig på målgruppen européer - eftersom jag inte (förrän nu) har sett det exotiska i en myr för en svensk...

Hjortronsäsongen är löjligt kort, så vill hon plocka redan i sommar så är det NU + typ 10 dagar som gäller.
 
Vad är det som hindrar att hon söker upp en myr (norr om Mälardalen) och spontanplockar?

Har faktiskt tänkt en sån tanke, men då rikta in sig på målgruppen européer - eftersom jag inte (förrän nu) har sett det exotiska i en myr för en svensk...

Hjortronsäsongen är löjligt kort, så vill hon plocka redan i sommar så är det NU + typ 10 dagar som gäller.
Vi har inte så bra koll på var. Och hen trodde att säsongen redan var över. Får styra upp ett litet sånt event till nästa år... Så jag har lite tid på mig att läsa in mig.
 
Ett halvkilo hjortronsylt har offrats för att experimentera fram likör.
Cirka 50/50-blandning, inget extra socker. Kanske tillsätts lite extra socker vid avsmakning om fyra-fem veckor.

Förra helgen plockades det ytterligare en dag. Men vi arbetade oss aldrig fram till den myr som givit mest de sista åren. De jävla kanotmyrarna hindrade för mycket.

Totalen stannade på tre dagar à två personer på fullständigt galna 18.1 kg sylt.
Så den här helgen får helt enkelt bero. Det mesta är nog övermoget vid det här laget ändå.


Sylt fryses nu in i 5-liters plastpåsar till hjortronblock i 1.6kg. Det funkar inte längre med infrusna glasburkar.
 
:cry:
Deet sägs att det finns hjortron på myrar inte allför långt bort från mig. Men jag har aldrig vågat gå ut på någon myr.. Är alltför rädd för att trampa ner mig.

Inser att det nog härstammar från myren invid min lågstadieskola som vi varnades strängt för. Den var farlig....

Så jag vet inte hur hjortronmyrar ska se ut. jag vet inte hur hjortronplantor ser ut. Heeeelt okunnig. Men jag älskar hjortron... :arghh::arghh::arghh:

(nej, jag har ingen att gå med)
 
Här är det maken som har hjortronplockning som sin passion och jag gör sylt de gånger det finns tillräckligt kvar efter glass med varma hjortron. Tyvärr var det dåligt på vår myr i år, men påminn mig nästan år @tanten så kan vi gå tillsammans på vår myr. Jag är mest rädd att gå bort mig, även om jag går försiktigt. ;) Men nu är hjortronen nästan slut för år. Här om kvällen fick maken bara med sig en liten burk hem som räckte alldeles lagom till kvällsfikat.
 
Här är det maken som har hjortronplockning som sin passion och jag gör sylt de gånger det finns tillräckligt kvar efter glass med varma hjortron. Tyvärr var det dåligt på vår myr i år, men påminn mig nästan år @tanten så kan vi gå tillsammans på vår myr. Jag är mest rädd att gå bort mig, även om jag går försiktigt. ;) Men nu är hjortronen nästan slut för år. Här om kvällen fick maken bara med sig en liten burk hem som räckte alldeles lagom till kvällsfikat.
Deal! :banana::love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp