HK-dispenser för tävling bland friska...

L

Loriley

Sitter och väntar och väntar och väntar... Är det fler än jag som väntar på besked om ansökan för HK-diskpenser att använda i "friska" tävlingar?

Licensen är betald sen årsskiftet, dispensansökan inskickad, mitt med Id-kort är klart och i min dispens ansökan till Dressyrkommitén har jag skrivit ut vilka hjälpmedel som är generellt tillåtna vid min grad och profil, för att underlätta för dom... Grad 8, Prof II... Jag har oxå tydligt angett vilka av dessa hjälpmedel jag använder och som normalt inte är tillåtna på dressyrbanan, men som jag måste ha för att kompensera mina fysiska tillkorta kommanden...

Disp ansökan skickades in i februari... inget hände på en månad. Jag ringde och frågade... Kanske skulle man använda nån speciell blankett??? Vi som lever i närkontakt med Försäkringskassan har ju lärt oss att "allt" har sin blankett i HK-Sverige... men nej, det räckte så bra om jag mailade till honom som jag pratade med så skulle han skicka ärendet (dvs mej) vidare... Enl honom var inte mina önskemål heller så speciella eller avvikande att han trodde det skulle bli några problem...

Ytterligare en månad gick... inget hände... jag skickade ett nytt mail, inte aggresivt, man vill ju inte ha dom emot sej på en gång... bara en förfrågan om när / om min ansökan skulle tas upp... ännu en månad av väntan, vill ju inte vara tjatig. Men...

i torsdags eller var det i fredags hade jag lyckats arbeta upp tillräckligt med irritation för att ringa igen... "Men vad konstigt, har du inte fått nåt besked?",
-Nej, sa jag. Säg hellre nej än att inte säga nåt, eller att det nog ska gå bra och sen låta mej vänta på ingenting.
-Kan du skicka din ansökan till mej igen så ska jag kolla vad som hänt med den gamla för den är inte behandlad alls än...
-Visst, hur lång ska jag räkna med att det tar att få besked och till och med papper på disp om nåt blir godkänt?
-Nån månad tar det nog...

*suck* en månad till, sen kanske jag får veta om jag över huvudtaget kan tävla i år... då har ju halva året gått, ingen större idé att anmäla sej till tävlingar i hopp om att disp ska bli godk... betala och sen få lov att stryka sej... men inte har jag fått nån rabatt på licensen... Årsavg för senior är trots allt 800:-...

Hade jag vetat när jag betalade den att det skulle bli så här hade jag nog nöjt mej med HK-licensen på 200:- och enbart tävlat i HK-sammanhang. Men det är glest på såna evenemang, iaf i mitt närområde...

Nu ska jag iaf ut i min solig paddock och träna, jag har gett mej själv gokännt för att rida med de hjälpmedel jag behöver... / Loriley
 
Hur har det gått för dig?

Har letat lite överallt efter information om HK-tävlingar... Det är dåligt med info på internet? Vi ska eventuellt göra en kür till en HK-ryttare och då vill man ju vara så påläst som möjligt innan... Men som sagt, mycket info hittar jag inte... :confused:

Efter att ha kikat lite snabbt på det här forumet måste jag säga att du verkar vara rätt ensam om ditt tävlingsintresse här? Trist... Beundrar verkligen din uppenbara framåtanda och hoppas att det går riktigt bra för dig! Hoppas att du kan inspirera många här att våga komma ut och tävla också!

Mvh Cissi
 
Det finns en jättetrevlig handikappkonsulent på ridsport.se som heter Helena Hagberg. Jag har nyligen mejlat henne med en miljon frågor... så hon tycker att jag ska ringa henne. Vi får se om jag kanske inte tar och gör det i nästa vecka.

Jag ska nämligen försöka få tag på min sjukgymnast, så jag kan skicka in papper och skaffa mig ett medicinskt id om jag ska försöka komma igång på Timatant. Jag vet inte hur det är med åldersgräns på häst inom handikappdressyr.

Jag lär väl i alla fall försöka komma igång på vanliga klubbtävlingar här hemma, kanhända med dispens för martingal... eftersom jag är rädd om min nacke. Vi får se vad jag kan få dispens för.

Det är faktiskt inte helt lätt det här...
 
Tack för tipset! Ska se om jag kan kontakta henne, tackolov verkar vår nya kürkund ha väldigt bra koll på läget... Men det kan ju bli fler HK-kürer framöver, då är det inte fel att veta lite mer!

Det låter :bump:jättekul :bump: att du och Tima ska ut och tävla! Hoppas att det fixar sig med dispens!!! Det låter ju rimligt för din del med martingal. :)

Lycka till!!! :D

Mvh Cissi
 
Nu, dvs förra veckan i slutet av Augusti fick jag äntligen skriftliga dispenser, men nu är ju det här tävlingsåret nästan slut.

Det är iaf väl sent att anmäla sej så den licens jag bealade vid årsskiftet har jag inte kunnat utnyttja en enda gång i år. Jag tycker det är ynkligt, eg är det inte pengarna, även om man som sjukpensionär knappast har nåt överskott men principen som sådan, jag betalar i god tid, skriver alla ansökningar, bifogar läkarintyg mm och får ändå göra flera påstötningar för att få dressyrkommitén att åtminstone ta ställning... och sen först när deras säsong sas är över tar dom tag i detta. :devil:

Det känns inte som om man är högt prioriterad precis utan precis som jag skrev, när allt viktigt (för dom) under säsongen är avklarat kan dom fylla i någar uppgifter så jag kan få tävla. :(

Jag är mkt besviken för utöver att man har ont om tävlingar som man ens kan anmäla sej till innebär mitt handikapp och min sjukdom att jag ibland (ganska ofta) får hoppa av i sista minuten pga att jag är för dålig, men att dessutom hindras av byråkrati och rent adminstrativa saker oxå, känns som lite för mkt. :devil: :devil: :devil:

I slutet av juli fick jag mina dispenser preliminärt, men enl de klubbar som var arr på tilltänkta tävlingar för min del var detta papper inte giltigt som dispens :confused:, dom uppfattade det enbart som förhands-info till mej om vad jag kunde räkna med att jag skulle få för disp senare.

Som extra krydda på moset stämmer inte den preliminära och den definitiva dispensen sin emellan, jag har får godk för sånt jag varken behöver eller vill ha men inte fått med sånt som jag måste ha. :confused:

Ett snyggt sätt att tala om att man inte är önskvärd på tävlingsbanan?

En enda tävling blev det i år... en distansritt på 5 mil, för "vanligt folk" dvs jag kunde inte en söka disp för mina extra behov... det finns ingen HK-klass där, men inom distansridning finns inte så mkt prestige utan man får rida med vilken sadel och stigbygel som helst, man kan alltid "fega" om det är ett naturhinder som ser marigt ut mm. Och enl reglerna måsta man hjälpa en medryttare (mottävlande skulle det nog hetat inom andra grenar) om man ser att nån råkat illa ut.

Det tråkiga är bara att om man har lagt massor av tid och träning på dressyr och inte ens får kolla hur långt det räcker så riskerar man att tappa motivation. Även om jag i första hand rider för mitt och hästarnas nöjes skull.

/Loriley
 
Du, det är ärligt talat skitdåligt!!
Hoppas du orkar bråka med förbundet ett varv till så du inte missar nästa säsong.

Såna som du behövs i sporten och jag ser fram emot att möta dig på tävlingsbanorna framöver!

Jag vet ej på vilken nivå du tävlar men 4, 5 och 19 oktober finns lokala dressyrtävlingar i E-län. Kanske vi ses?

mvh
Lejonelle
 
Det är ju inte klokt!!!! :mad: :mad: :mad:
Först och främst att det tagit sån tid (helt oacceptabelt) och sedan att uppgifterna blivit fel i dispensen!!!!! :mad: :mad: :mad:

Stå på dig, med tanke på hur det gått i år tycker jag ju inte att du ska behöva betala nåt nästa år iaf.... Jisses, som du säger, säsongen är ju i princip slut!!!

Har du ridit distansritten ännu? (Blev lite konfunderad av ditt inlägg på den punkten?) :confused: Hur gick det i så fall? :)

Hoppas att du kan komma ut på några tävlingar iaf!!!

Lycka till!

Mvh Cissi (som är jättenyfiken på hur det går i küren imorgon... vi har en med)
 
Jo, än så länge orkar jag bråka :mad: Jag har mailat till Dressyrkommitén och frågat, mkt vänligt, hur det kommer sej att vissa av de tidigare dispenserna har "fallit bort" i det nya, definitiva Dispens beslutet.

Den disp jag saknar mest och som allt annat står och faller med är om jag får ersätta ridstöveln med antingen känga och stövelskaft (som är tillåtna för alla inom hoppningen och är en av de generella dispenserna inom HK-dressyren) eller min ortos = utanpåliggande protes.

Jag kan rida utan den, dvs med känga och skaft ist, men det är lite risk att fotleden inte håller då och det gör riktigt ont. Vad jag absolut inte kan är att ta på mej en ridstövel, jag är helt stel i fotleden så det går helt enkelt inte, inte ens med blixtlås hela vägen bak - jag har provat och slitit till tårarna sprutat men inte lyckats ta mej i stövlarna.

Alltså hjälper det inte hur mkt andra dispensen jag får, om jag inte får disp för nåt att ha på fötterna som går på... barfota är nog inte OK heller.

Jag skrev alltså och påpekade detta, så nu börjar en ny period av väntan. Jag påpekade oxå att jag inte fått nånting alls för min licensavgift i år, som en liten, och ganska fin pik, i hopp om att jag kanske ska slippa avgift nästa år (om jag har några disp som gör att jag kan tävla då, det är det ju ingen som vet i dagsläget).

Ang tävlingarna du tipsade om så nämnde jag dom i mailet om (och att det är de enda som är kvar i år) och även vilka dat som är sista anmälningsdat och tiggde och bad att jag skulle få besked innan dess så jag kan va med i nåt i år.

Nu får jag återgå till det som varit årets stora sysselsättning inom tävlandet... vänta på besked från Dressyrkommitén.

Kramar från en trött o besviken
Lori
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp