Hö - hur mycket?

ca 8 kg om dagen....lite mindre på sommaren om dom går i gräshage.
 
Det är ju inte så mkt..... Hur mkt kraftfoder får dom då? Ingen kritik alltså, bara undrar... Vet att många anser att dom ska ha minst 10 kilo.... Men min häst får jättemage om han får så mkt! :crazy:
 
Min häst väger 520 kg så ska ha minst 7.5 kg hö, gärna 8-9 kg, jag har tänkt ge 8 kg tror jag (nu vill hon inte äta mer än 5 kg pga allt gräs)

MEN, en sak som slår mig allt mer är att det är svårt att ge mycket mer än 8 kg hö om man vill ge 1-2 kg kraftfoder till min tränande häst för det blir för mycket energi, iaf på pappret, men jag ska prova och se hur det blir IRL.

Om det går att få ihop skulle jag gärna ge min häst 9-10 kg hö om dagen och hon är alltså ett ganska litet hbl 158 hög.
 
Varmblodsvallacken kommer antagligen att gå på 8 kg hö, och halvblodsstoet på 9 kg. De har fortfarande lite gräs att knapra på så gammelgubben orkar inte äta allt hö ännu.
 
Ca 8 kg uppdelat 4 ggr under dagen. Med cirka menar jag att när det är kallt får han lite extra när han är ute. :d
 
Jättemage av 10 kg hö? Obalans mellan energi och protein tycker jag det låter som.. Alltså att hästen blir bukig, inte tjock.
 
tror inte det, han äter ju massa lusern...
och jag kan se skillnad på en bukig och tjock häst, min var tjock! över det hela.. har dock bantat honom nu...
 
Jo men har du gjort en foderstat då? Har du tagit analys på ditt hö så att du vet hur mycket du kan ge för att få en bra kvot till ditt "massa lusern"?:
 
Mitt ganska stora halvblod (168 cm) får 9 kg hö/dag (ej analyserat). Sedan får de halm ute i hagen utöver höet på vintern för sysselsättning (kanske 1-2 kg/häst/dag). Jag brukar också ge lite halm inne under natten för att hon ska ha något att pyssla med.
 
Jag har alltid förespråkat fri tillgång så gott det går. I senaste stallet ingick max 15 kg grovfoder i hyran, så då blev det 15 kg...men det var visserligen ensilage så den totala mängden blevo enbart ca 6-7 kg...Nu har ju jag ett väldigt litet halvblod, så de kilona räkte visserligen. Nu i nya stallet får hon så mycket hon vill ha...och det är ca 8-9 kg max hon kan stoppa i sig så länge hon kan trula i sig grässtrån i hagen. Blir väl antagligen mera när vintern kommer.
 
Ja, jag kan väl oxå ge mig in i denna diskussion då. Jag har fri tillgång på alla hästarna.
Sto, 154cm äter ca 7-8 kg/dygn
Sto, 176cm ca 15kg/dygn
Sto, 168cm ca 10-12kg/dygn.
Detta räknat på när vi hade minusgrader på natten. Det går åt mindre nu när det håller sig på lite varmare grader.
Shettisvalack 112cm ca6-7kg/dygn
 
Min får äta så mycket han vill... kanske 10-12 kg.
Fast så mycket äter han inte ännu. Går ute fortfarande, så det blir inte så mycket hö än.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 205
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: jemeni
·
Hästvård Mitt första möte med fång är på g?😱 Fick igår bekräftat att min häst har fettdepåer på kroppen samt svullen och hård fettnacke av...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
12 013
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp