Hö- och halmskörd 2024

Lillgrådis

Trådstartare
Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man vill ha lite mer tillväxt. Men efter en löjligt blöt vinter så fanns det väl lite att ta av innan det blir toktorrt.

Senaste vintern var besvärlig pga det blev helt bedrövligt få balar från egen skörd i fjol. Blev tvungen att använda rester från både 2022 och 2021 och sedan komplettera med att köpa till större och mindre balar allt eftersom. Dvs nya analysvärden stup i kvarten, en del dåliga, och ändå nätt och jämt att det gick ihop för att räcka över säsongen. Och halm gick inte alls att få fram. Så i år har jag köpt mig fri från hösilagestressen att kontinuerligt försöka dra ihop det som saknats och tingat hela vinterbehovet på ca 6 ton från en producent i närområdet, beräknas skördas runt första veckan i juni.

Det känns SÅ värt sinnesfriden att få allt levererat hem på en gång, även om det blir ett större hål på kontot. Och skönt att få analyserat allt från ett och samma parti. I bästa fall med värden som minskar behovet av kraftfoder, så sparar det in lite pengar där. De få balar som går att få fram hemma får vara buffert ifall det blir total tork-kris 2025 eller ihållande torka i juli augusti så betestillväxten slutar. Och så kan jag unna mig att nöjesrida lite mer på gräsvallen i stället för att oroas över att förstöra något där. :)

Hoppas, hoppas nu det blir en anständig halmskörd också så ska jag fan bunkra upp lite extra där med, det var också med ett skohorn och vaselin att det gick att lösa fram till betesperioden med hjälp av buffert från tidigare år och inblandning av torv.
 
Jag åkte förbi Stenungsund förra helgen och där var de igång att ta första skörden. Vi har haft torrt och varmt men det verkar ändå växt på bra. Jag hoppas verkligen på en normal sommar så alla får det grovfoder de behöver.
 
Vår bästa bonde har slutat, har inga djur kvar och ska inte ta några fler balar. :(
Men tror vi ääntligen har en ny bonde, nu sådär i grevens tid, han skulle bara dubbelkolla att han inte lovar bort redan uppbokat hö.
Det blir han som tar över vår gamla bondes gärden och dom tydligen är vår hovis bonde så hoppas det blir bra.

Har sett att några gärden på väg till stallet redan blivit slagna. Vi har haft extremt lite regn men det har växt på rätt rejält i hagarna ändå. Ska dock komma en hel del regn nu i veckan.

Hoppas verkligen på ett bra hö år nu, och ett hö med bättre protein innehåll är så trött på att fodra upp med kraftfoder, samt att vi får halm i år!
 
Jag har en fast leverantör och nu möjlighet att även ha ensilage delar av året så är faktiskt inte så orolig peppar peppar. Vi har haft en blöt april så finns vatten i jorden även om maj varit rätt torr.

Är lite sugen på att testa att ha halm i ligghallen om det blir ett bra halmår och vi får gödselplattan tömd i höst.
 
Som vanligt bara massa ufoägg men hö lyser med sin frånvaro😔. Visst har det varit uppehåll ett tag men sista vattenpölen försvann bara 3 dagar innan regnet kom igen i torsdags.
 
Jag bor i den torraste änden av landet och det har varit små skördar här i trakten i flera år. I år har det istället vuxit bra här och dessutom tidigt. Grannens förstaskörd är redan plastad och klar. Det såg ut att vara mycket gräs i strängarna när det var slaget. Vi kommer ta in lite eget hö också, men det är mest bara för att det är en kul grej.
 
Här uppe (södra Norrland) har ingen börjat slå än men gräset har vuxit ordentligt! Jag brukar inte släppa I gräshage förrän första veckan i juni men de har redan haft gott om gräs i två veckor. Hoppas innerligt på ett rimligt hö-år. Förra året regnade det så mycket andra delen av sommaren av vi haft väldigt låg ts-halt. Kommer byta stall också och har då utrymme för halm så vill så gärna att det kommer in halm i år!!
 
Bönderna med nötdjur har tagit första skörden här men ingen som tar torrhö ha slagit än.

Våra egna vallar har faktiskt växt riktigt bra och jag hoppas på en bra skörd i år! Förra året var jobbigt med först torka och sen konstant regn...
 
Ja ja den där "ganska långa torkan" verkar vi ju ha skrämt bort på ett tag här efter mitt första inlägg. Utifrån väderprognoserna dröjer det minst en vecka till innan det går att slå gräset, det har varit några skyfall med översvämningar och sedan återkommande skurar. Så, det växer i alla fall.
 
Nordöstra Uppland ser riktigt bra ut. Min höbonde har inte slagit ännu, men de flesta andra storbönderna i närområdet, tillväxten har varit riktigt bra hittills!
 
där jag bor växer det enormt, upplevde inte förra året att det var ont om foder och lär inte blir det i år heller. Men priserna sjunker ju inte...
 
De har tagit första skörden på vallarna längs vägen ut till stallet.
Ser väldigt bra ut! Hur många balar som helst 😁
Hoppas det håller i sig till nästa skörd.
Vi ger hösilage, knappt någon som slår torrhö längre.
 
Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man vill ha lite mer tillväxt. Men efter en löjligt blöt vinter så fanns det väl lite att ta av innan det blir toktorrt.

Senaste vintern var besvärlig pga det blev helt bedrövligt få balar från egen skörd i fjol. Blev tvungen att använda rester från både 2022 och 2021 och sedan komplettera med att köpa till större och mindre balar allt eftersom. Dvs nya analysvärden stup i kvarten, en del dåliga, och ändå nätt och jämt att det gick ihop för att räcka över säsongen. Och halm gick inte alls att få fram. Så i år har jag köpt mig fri från hösilagestressen att kontinuerligt försöka dra ihop det som saknats och tingat hela vinterbehovet på ca 6 ton från en producent i närområdet, beräknas skördas runt första veckan i juni.

Det känns SÅ värt sinnesfriden att få allt levererat hem på en gång, även om det blir ett större hål på kontot. Och skönt att få analyserat allt från ett och samma parti. I bästa fall med värden som minskar behovet av kraftfoder, så sparar det in lite pengar där. De få balar som går att få fram hemma får vara buffert ifall det blir total tork-kris 2025 eller ihållande torka i juli augusti så betestillväxten slutar. Och så kan jag unna mig att nöjesrida lite mer på gräsvallen i stället för att oroas över att förstöra något där. :)

Hoppas, hoppas nu det blir en anständig halmskörd också så ska jag fan bunkra upp lite extra där med, det var också med ett skohorn och vaselin att det gick att lösa fram till betesperioden med hjälp av buffert från tidigare år och inblandning av torv.
Min bonde är inte helnöjd. Han hade planer på att ta en riktigt tidig skörd - tidigare än vanligt med andra ord - i mitten av maj/slutet på juni. Men det blev inte så. Tror att han är besviken på att det har varit såpass varmt och torrt i maj, men nu börjar regna och bli kallt istället. Tvärtom hade nog varit bättre för en torrhöskörd... Jag känner fortfarande lite oro... :(

Edit: Nordöstra Skåne här.
 
där jag bor växer det enormt, upplevde inte förra året att det var ont om foder och lär inte blir det i år heller. Men priserna sjunker ju inte...

Katslösas infobrev kom precis ut, de sänkte faktiskt 50 öre/kg på både små och storbalshösilage 😁 Priset är ju dock högt sedan innan 😅

Så antar det ser ljust ut! Jag ska vänta in andraskörden i år också, min häst har aldrig mått så bra i magen som sen han började äta av 2023 års skörd som var just andraskörd pga skyhöga värden I förstaskörden.
 
Här (i Skåne/Småland) bara regnar det... :( Det känns inte som något torrhö i sikte...alls. Och jag börjar få hö-ångest i år också... :arghh: Varje dag klickar jag flera gånger på klart.se, smhi, dmi, yr och allt känns lika negativt. Klart.se tycker att det ska regna 37 mm på midsommarafton, till exempel... :meh:
 
Nej vad fan det är tisdag till och med torsdag som ser ut som uppehåll här, jag ska ju ha inplastat så kanske det kan lyckas då? Hade fantiserat om en ovanligt behaglig vinter med fyllda förråd och dyrt hö, men slippa joxa med en massa dyrt kraftfoder. Men nu är jag tveksam till hur värdena kommer att bli. Mängderna lär ju i alla fall finnas om man ska tänka positivt så i bästa fall kan jag ordna fri tillgång i hagen de kallaste månaderna igen.

Jag är även lite komplementsur för att det hade varit så jäkla bra odlingsväder med köksträdgården att jag hade sluppit allt vattnande som ofta krävs i maj-juni. Och så blir det så precis detta år, när jag ändå jobbar så mycket så jag inte har haft en chans att hinna med något odlande. :rage:
 

Liknande trådar

Anläggning Ni med mkt erfarenhet av att ta in fälttorkat torrhö kan ni dela med er lite av kunskap om torkning och vändning. Har under många år...
Svar
1
· Visningar
5 329
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp