Hög islanshäst...

Showmanship at halter, trail at halter å två trail-klasser....
*nevös* :crazy:
 
Lille hök är ca 132 och kraka 140 (börjar svanka lite nu så hon är kanske lite mindre nu men på bedömningen va hon 140 :D)
Red en pålle som va runt 150, mäktigt!!!

D stog att jätten var till salu, ja e spekulant :d fn va coolt :D
 
Ja och den är till salu för att den är för stor! Synd den står på Island, annars hade jag skickat min gubbe att provrida den för det är precis vad han skulle ha! Han är 197 och väger 96 kg och har jättelånga ben för sin längd! Han behöver en stor, kraftig islandshäst! Ni vet inte någon som har en riktigt framåt sådan i Sverige eller Danmark?

Själv rider jag ett sto som är 143 och lättbyggd. Hon är min egen uppfödning efter Gyrdir frá Ábakka. Mycket framåt skimmelskäck, 5 år, ingen nybörjarhäst men trafiksäker som få, precis som mor sin. Min son rider en brunskäck efter samma hingst som däremot är en nybörjarhäst i lynnet, trafiksäker och väldigt lydig, trots han bara är sex år. Han är 140, lite grövre byggd.

Vad har jag mer? Jo minst av de vuxna är Surtla på ca 135 som pga min whiplashskada inte blivit inriden utan bar gått i avel och lämnat fina avkommor. Nu är hon 8 år och inte inriden samt dräktig igen, så jag tror inte hon blir inriden nu heller för jag hinner inte rida henne också. Skall rida in min 4-åring som är drygt 140, en femgångare efter Mökkur och mamma Dama har lämnat klass1-avkomma och är mitt ledarsto, 17 år gammal, inte riden på 10 år och kommer i ökad tölt nerför backarna lika gärna som frisk trav. Dama är 139. Jag kan inte räkna upp alla 17, för den delen är det fyra 1-åringar, två föl, en 2-åring och två 3-åringar, så de har ju inte växt färdigt. Men mina avelsston ligger alla kring 140, om man undantar lilla Surtla förståss! Men min favorit, som inte längre lever tyvärr, var bar 132..... Och jag tyckte han var perfekt!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
jag tycker det är bra att isisarna blir lite större, det känns ju rätt illa när fötterna hänger i knähöjd på hästen. 145 skulle nog vara det ultimata tycker jag :)
 
Såg en jättehäst nu i helgen; bara fem år och över 145 cm! Det roliga är att han är efter en hingst som är strax över 130 cm :D
 
Har precis investerat i en stor 5-åring till min gubbe på 196cm. Mätte hästen med riktigt vattenpassmått och han var faktiskt så hög som säljaren påstod dvs 147cm. Även om han inte växer mer så lär han bli nån cm högre så småningom ändå, när vi skott honom några gånger så han står korrekt dvs fått upp trakten (och väck med de långa tårna).

Övriga vuxna hästar vi har är en på 136cm och en på 139cm bägge rejäla och kraftigt byggda med ett ben i varje hörn samt en på 140cm normalbyggd till sin storlek.

Vi är också på jakt efter en stor häst till (minst 145cm i varje fall). Vi har bestämt att av våra 4 ridhästar skall vi åtminstone ha två i passande storlek till gubben. Enda trista är att vi måste köra filosofin "en in - en ut", då vi inte skall ha fler hästar.
(Vi konkurrerar i alla fall inte om de stora hästarna sambaengi ;) den vi letar efter skall ha "lagom" medelvilja). H Ä R har du en stor 4-g i DK
 
Tusen tack för tipset! Kul att höra att det är fler som insett att stora rejäla karlar kräver stora rejäla hästar! En töltande "nordsvensk" som den på island hade varit idealet för min make! Fast vi vill ha en ung häst, 4-7 år. Vi formar helst våra hästar själva. Annars har vi en silverbrunblack 12-åring på g efter Litur frá Kletti som har både vilja och gång, är trafiksäker och så vidare. Han är 147. Det är bara det att en 12-åring är 15 och äldre om redan 3 år och det känns inte helt rätt att satsa på en sådan då. Litur har ju annars lämnat stora, rejäla och framåt hästar. Det roliga med denna avkomma är att mamma bara är 130.....

Det behövs stora islandshästar helt klart men vi får inte tappa kvalitén på dem och få tex den stelhet som ett halvblod har jämfört med en islandshäst. Det skall forfarande var en islänning fast i travnordisstorlek! Själv trivs jag både med stora och små hästar och det är roligt variationen finns. Men den fanns för 30 år sedan också. Det står 115 - 150 i rasstandarden för islandshäst i en bok om hästraser jag har som är mer än 30 år gammal. En av mina första egna hästböcker som är alldeles mjukläst ( Inte sönderläst för jag är rädd om mina grejor! ). Och den här variationen tycker jag vi skall sträva efter att den får fortsätta finnas, både till de små och stora hästarnas fördel! Jag vill inte EU-standardisera måtten på våra hästar, tack! Inte om de skall vara kraftiga eller lätta heller! Det är kul med variationer och de har som sdagt alltid funnits så låt oss bevara variationerna! Jag menar vi är ju inte skapta likadana heller.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Har precis investerat i en stor 5-åring till min gubbe på 196cm.
Jag fick läsa detta ett par gånger inan jag fattade att det var Gubben som var 196cm & inte hästen som du investerat i :D
Det hade ju varit rekord, en islänning på 196cm (jag hade då inte vågat rida på den utan fallskärm)
:banana:
 
Tack för ett gott skratt! Det hade nog inte varit en islandshäst utan en shirehäst eller liknande! Lär ha funnits ett fullblod vid namn Pigalle som var 208 cm i mankhöjd! Hur kommer man upp på en sådan? Inbyggd hiss i stiglädret eller stege? Jag tycker det räcker med att ta sig upp på min pålle på 143, men så är jag bara av medelläng, dvs 169 och vid fyllda 42 är man ingalunda lika vig som vid 12 när jag red en korsning knapstrup/fullblod vid namn Knasen på 172..... Då gillade jag så stora hästar som möjligt men idag föredrar jag islandshäststorlek, men som gammal fullblodsentusiast så är jag lite lockad ibland. Antingen är det jag som vuxit ifrån ungflicksdrömmen om ett stort fullblod eller så beror det på att jag aldrig red ponny som liten utan direkt började med stor häst, så jag kompenserar det nu. Eller både och. Och en gång i tiden var det bara smäckra snabba hästar som gällde men nu gillar jag den grövr typen. Men min egen ridhäst ser mer ut som en lättbyggd connemara än en typisk islandshäst. Det är ju personligheten som avgör och jag gillar henne. Hon är supertrevlig och det är roligt att jag själv fött upp henne. Jag tycker inte man skall låsa sig vid dtorlek, färg och kroppsbyggnad. Det är ändå utstrålning och personlighet som är avgörande. Men det är klart att för mig på lite drygt 60 kg är det lätt att välja, vraka och rida olika sorters hästar. Väger man 100 kg, ja då blir ju urvalet mer begränsat och jag tycker de också skall få nöjet med en tölthäst som bär dem utan att få ont i ben och rygg. Men de är inte lätta att hitta! Vi har då letat i flera år och ett tag gav vi upp och köpte en nordsvensk travare som kunde tölta. En otroligt vacker häst men tyvärr så fick vi avliva honomefter att han vridit hoven ur led i hagen. Ibland är jag sugen på att göra något så kontroversiellt som att betäcka ett femgångssto med en nordsvensk travhingst för att avla fram en häst åt maken. Men då får han vänta och behöver ju något att rida under tiden. Hade jag gjort det för 5 år sedan hade han haft sin häst idag. Men jag vill helst avla renrasigt. Fast egentligen är ju islandshästen en blandning av flera raser så varför inte. Aegidenbergern finns ju, Walter Feldtmanns framavlade större "islandshäst" men ett för lär kosta 75000...... Och det är kö att köpa dem! Mja, jag får nog leta vidare, antingen efter en töltande travnordis till eller en STOR islänning.

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
"Våran" Victor (islänning/sadlebreed) är ca 147 cm hög nu & det känns som om att klättra upp på ett höghus när man rider honom.
Jag kan inte begripa hur jag ridit hästar med en mankhöjd på 165cm tidigare!
 
Jag fick läsa detta ett par gånger inan jag fattade att det var Gubben som var 196cm & inte hästen som du investerat i :D

Fniss :D, men man kan nog säga att jag "investerat" i gubben också ;). Köper ju hästar till honom så han tycker det är roligare att slita och släpa med staket, stall och annat pyssel... :angel:
 
Sv: Re: Hög islanshäst...

*knapp*

Jag skulle nog inte vilja rida en islandshäst över 1.45. Varför? De är ju så mycket häst att rida trots att de är små, min lille skrutta på 1.28 är för "stor" för mig många gånger.

Storhäst-folk har svårt att inse att islandshästen är liten, stark och tålig, vi skulle ju inte rida runt på en häst på 1.30 om de inte orkade oss, det säger ju sig själv. Det är ungefär som att rida runt på en halt häst. Min tanke när jag hör talas om dessa enorma islandshästarna är "Shit, snacka om att få det tufft".
 
Sv: Hög islanshäst...

Våran 6-åring här hemma är ca 147 cm i mankhöjd.
Han e väldigt grov, ser nästan ut som en Ardenner :angel:

Helt underbar!
 
Sv: Hög islanshäst...

Oj, det vara en gammal tråd som kommit upp. Mycket har hänt sen dess. Stoet jag red då växte lite till och hamnade på 146-147 innan hon tyvärr fick avlivas blott 7 år gammal pga inre skador som uppstod vid förlossningen så hon fick bukhinneinflammation. Fölet var då bara 5 veckor men har klarat sig utmärkt, är inte fräck tack vare att jag hållit henne kort och de andra stona fostrat henne. Hon är en väldigt trygg dam som älskar springa runt med ett stort stycke ensilageplast och skrämma alla andra hästar som ju är över henne i rang normalt sett men då kan hon låtsas hon är störst och högst! Smart "liten" tjej. Jag tror hon hamnar i mammas storleksklass...

2004 föddes dessutom en hingstunge, ren islandshäst och undan mitt stora musblacka sto och min egen hingst är pappa. Han är inte 2 år men gårdens högst häst, högbent men också rejäl. Hamnar troligen över 150 och maken har givetvis fått hästen av mig. Det är dessutom en 5-gångare men väldigt starka gångarter, särskilt trav och galopp. Och han har ett underbart och lätt lynne. Så äntligen har nog maken det han vill ha. Han är väldigt förtjust i den hästen...

Alla mina pållar är ver 140 utom ett sto som bara är 135. Möjligen att hennes 2-årige son också blir liten och mer passande till mig. Han är sonson till den bästa häst jag suttit på, min lille Silfur-Reynir på 132 som absolut inte kändes liten att rida! Det var mycket häst med mycket fart i!
 
Sv: Hög islanshäst...

Min häst, Vigdís är väldigt liten.. Jag har inte mätt henne men jag har hört av dom som hade henne innan att hon är ca 134cm..
Så hon är ganska liten...:)

Men sen har jag en häst som jag brukar motionsrida för att han inte går så mycket annars. Han är ca 147cm och ganska smäcker och fin. Gillar den typen ganska mycket; höga och smäckra..:)
 
Sv: Hög islanshäst...

Jag har träffat en som var 154 cm.
Den såg inte ut som en islandshäst faktiskt men var tydligen hyggligt bra.

Kompisen har en som är 146 cm och ser ut som en liten Nordsvensk. :love: Den har väldigt bra gångarter och är helt underbar.
 
Sv: Hög islanshäst...

Håller med dig till fullo om att små hästar kan vara "för stora" att rida. Har själv två stycken under 127 cm som är rena dynamiten. Har många gånger tackat att de inte är större. Jag själv är 172 cm och har ridit både halvblod och fjordingar, men har nu fastnat för dessa små.:love:
 
Sv: Re: Hög islanshäst...

den högsta ja ridit är nog bortåt 150 155 iaf han är stor och maffig har även svårare för tölt det säjs ju att ju mindre islandshästen är detså lättare för tölt har den.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 014
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp