Hög islanshäst...

Sv: Hög islanshäst...

Ja, så här ser våran 147 cm 6-åring ut!!
En rikgit grovis! Men helt underbar snäll!!:love:

Galsi
e: Blaer från stenholem u: Gaefa från Ravland

Fantur & Galsi
Bild127.jpg


Galsi- närbild
Sanna001.jpg


Bild126.jpg
 
Sv: Hög islanshäst...

Oi.
Pappa'n til den der..."skire-isisen" er i Norge.
Manni fra LitlaGardi.
Mitt lille (1.36 ca) sto er bedekket med ham.Föll kommer i juli.

Manni er nok omkring 142 selv.I flg hans ägare er han STOR att rida,men avkommorna brukar bli ganske normala.( + - 140)

Ellers her hjemme er "Liten" 4 år nå vuxit til 137 (e. Jarl fra Midtkrika som jo er stooor selv,uten å gi DET videre heller...som med det meste andre positive han har...:devil: )
Árvakur er 140
og Frøya altså ca 136.
 
Sv: Hög islanshäst...

Min Vinur är nog runt 140 tror jag ..
 
Sv: Hög islanshäst...

det har de tyvärr tycker bättre om små islandshästar det är ju det som e charmen med dom *snyft*
 
Sv: Hög islanshäst...

"Min" Saga är väl ca 140 cm men hon är ganska så smäcker så det syns inte så mycket på henne. Eiðfaxi däremot (tyvärr såld) är rätt så grov så honom såg man på att han var över 140 cm

/Jenny
 
Sv: Hög islanshäst...

Ja jag tycker med att det är bra att isisarna blir större.. inte mer än 149 tycker jag under ponnymåttet.Men det finns ju övervuxna connemaror fast rasen inte skall var aöver ponnymått så varför ska en isis inte kunna växa över då underar man ju!

145 skulle vara min ideala isis rlite av den grövre typen.
Jag kan se större ut på mitt hbl sto som är 163 än vad jag kan göra på en isis som är 135 eftersom mitt sto är så ädel och inte direkt fyller ut mina ben lika bra som en rund go isis gör:)
 
Sv: Hög islanshäst...

Min lilla tös är 130-131 fram och 135-136 bak..och är bara 4:d
Hur mycke växer hon tro?
E Mjölnir fra Dalbae
UE Silver Askur
 
Sv: Hög islanshäst...

Min är drygt 147..
vet att Y.H. har en som är drygt 150 eller nån cm högre..
 
Sv: Hög islanshäst...

Nu lutar visserligen Mjölnirs rygg framåt, men de allra flesta unghästar växer i sin rumpa när den skjutit iväg först, så de blir minst lika höga på manken när de är "klara" :)
 
Sv: Hög islanshäst...

Min mammas ridlärares syster har en islandshäst, som heter Sómi och han är 147cm i mankhöjden. Trots att han är väldigt stor, nästan som en maxad D-ponny är han hur snäll som helst att bara stå och klappa på.
 
Sv: Hög islanshäst...

så maxad D-ponny är maxgränsen för ponny ?
trodde den låg runt maxmåttet.. så ponny i utlandet är 150cm ?

lite off topic, sorry
 
Sv: Hög islanshäst...

Max D-ponny her heter Kategori 1 og er opp til 148.

(red. for å si at vi er vel "utlandet"?)
 
Sv: Hög islanshäst...

Skjøldur ær ca 137, han ær ungefær medelhøg.
Vi i Sverige ær som de allra flesta utanfør Island, vi ær inte intresserade av att ha dom allra minsta. Jag ær inget undantag, jag
har suttit på ett par stycken som var ca 125 och jag kænde mig jættestor... Jag ær 170 lång. Men før hæstarna var det inget problem.
Ændå, jag vill att det ska fortsætta att finnas små, och jag vill att det ska fortsætta att finnas grova. Men vem på Island betæcker med
en liten, grov hingst æn om han ær en bra ridhæst? Alla tænker på
ekonomin. På Island har avelsførbundet bestæmt sig før att bevara alla færger. Tror ni det blir en ræddningsaktion før dom minsta?
 
Sv: Hög islanshäst...

Vår "lilla" treåring har vuxit väldigt jämnt och fint.
Kollade hennes mkh igår då hon ser ut att ha vuxit förbi de äldre tjejerna. Minst 137 i mkh; känns rätt så högt men det är kanske inte så ovanligt för en treåring?
De andra två är max 135 i mkh.

Jag håller med föregående skribent (Skjöldur) att den storleksmässiga mångfalden också ska bevaras hos islandshästen (mångfald både på höjden och bredden!;) )!
 
Sv: Hög islanshäst...

Kurre skrev:
Max D-ponny her heter Kategori 1 og er opp til 148.

(red. for å si at vi er vel "utlandet"?)

Jag läste någon debatt någonstans om att internationellt låg maxmåttet på 150 på ponny och att man ville ändra det i Sverige för att kunna hävda sig. Måttet är nog 148 inom hela Norden annars. Sysslar inte med ponny längre så det finns säkert någon som kan detta bättre och vad som är på g respektive gäller nu.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 633
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 920
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 007
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp