Hög islanshäst...

Sv: Hög islanshäst...

Mampas skrev:
Vår "lilla" treåring har vuxit väldigt jämnt och fint.
Kollade hennes mkh igår då hon ser ut att ha vuxit förbi de äldre tjejerna. Minst 137 i mkh; känns rätt så högt men det är kanske inte så ovanligt för en treåring?
De andra två är max 135 i mkh.

Jag håller med föregående skribent (Skjöldur) att den storleksmässiga mångfalden också ska bevaras hos islandshästen (mångfald både på höjden och bredden!;) )!

Jag vill också bevara hela skalan av storlekar och typer. Det finns behov av de starka och godmodiga b-ponnystorlekarna till barn. Letade själv efter en men fann aldrig någon lämplig i Sverige och vågade inte importera från Island. Man har ju liksom ingen returrätt...
 
Sv: Hög islanshäst...

Min femåring är nu ca 140 lite över tror jag.Ska snart mäta honom.Han är av den lite maffigare typen men har långa ben.Väldig hals men han vart kastrerad i fjol.Men jag är jättenöjd han passar mej som inte är så lång perfekt.;)
 
Sv: Hög islanshäst...

Har en treårig hingst som mäter ca 145 över manken... undrar hur stor han tänker bli... Känns lite häftigt att han är så stor, men snart får han nog sluta växa om jag ska kunna komma upp utan hjälpmedel ;) . Hans mamma är alls inte stor, jag får henne till 133 men hon verkar ge stora avkommor. Tror att pappa är mätt till 142 el 143. Lillebror som blir ett i år i maj är ca 130 över baken (ngt lägre över manken än så länge).
 
Sv: Hög islanshäst...

Heejsan ..
min häst (midur) är 1.37 ..
 
Sv: Hög islanshäst...

Den högsta islandshäst jag har haft var 149:p
 
Sv: Hög islanshäst...

Min nya (3 år) är nu runt 143-145cm.
han ska veterinärbesiktas på tisdag :love:
 
Sv: Hög islanshäst...

Kjarkur är ca 140cm hög. Tycker han är ganska stor, men endå lyckas jag ( 162,5cm ) hoppa upp barbacka, altså om man får ta sats en meter eller två:D
 
Sv: Hög islanshäst...

Låter väldigt stort tycker jag. Varför ska man avla fram så stora islandshästar? Visst ibland kanske det bra blir så ändå, men risken finns de förlorar tölten, som är det fina med islandshästen då de helt enkelt inte orkar, för de är för stora. Det är vad jag hört och jag tror det stämmer, har träffat en islandshäst på 152 cm, han orkade knappt och töltade väldigt illa.

Min egen är 136 cm och väldigt grov & kraftig. Lagom storlek tycker jag, då jag själv bara är 163 cm.

Mvh Linda
 
Sv: Hög islanshäst...

Oj det var stort...
Min islandshäst är bara 3 år och blir störe. Men kanske 139 138 cm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög islanshäst...

Boj skrev:
Och den var ändå inte så stor som det går att finna.;)
Så det finns större? :banana: Då börjar dom vara i rätt storlek så att vuxet folk kan rida, utan att slita ut klackarna! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög islanshäst...

Mätte min mycket rejält byggda och maffiga men högbenta 5-årshingst, hårt nyverkad är han 144. Normalt skulle han var minst 145 alltså för hovslagaren tog väldigt mycket! Det beror på att jag lyckades klämma honom i kronranden för ett år sedan med Boa boots därför att han fått en hålvägg som jag ville skydda. Ställde till en ordentlig inflammation och sätter aldrig på honom ett par sådana igen! Efter det blev det en rejäl rand ungefär som när de haft fång, som hovis ville ha bort den här verkningen. Det har ju tagit nästan ett år innan hoven vuxit ned så långt.

Hans son som bara är 2 är ett par cm högre över manken och än högre över rumpan och ännu mer högbent. Han tror jag passerar 150. Men inte är någon av dem klumpiga! Tvärtom! De rör sig lätt och elegant. De har en mycket samlad och luftig galopp, luftig och fin trav, rejält övertramp i skritt, lätt för tölt (naturtöltare) och bra lyft i traven. Ingen av dem är ju inridna än men de rör sig mycket lovande i hagen. Stora hästar brukar behöva mer tid på sig dessutom. Bra för det lindrar mitt dåliga samvete att jag inte hinner med. 5-åringen är dessutom ganska fet, älskar mat och är lättfödd, men rör sig ändå lätt, men visst dundrar det i backen som om det kom en nordsvensk när han galopperar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hög islanshäst...

Jösses vilken jätte :eek: alldeles för stor för mig.

Min herre är just över 130, perfekt med andra ord :D
 
Sv: Hög islanshäst...

min sötnos är 1,42 hög det tycker jag är bra ser bra ut när jag rider, är dock inte så lång själv men ändå!:angel:
 
Sv: Hög islanshäst...

det är jobbigt att dem börjar bli så stora!!!!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 302
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 618
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp