Hög islanshäst...

Sv: Hög islanshäst...

Norrberge skrev:
det är jobbigt att dem börjar bli så stora!!!!
Varför är det jobbigt?
Det som jag kan känna är jobbigast med att min häst är stor är att det är mycket häst att jobba igenom.
Men jag ser många fördelar med att ha en stor här, större steg= lite mer gratis.
 
Sv: Hög islanshäst...

Min första, ett föl som jag sålde är för dagen 6 år och 144 cm i mkh.
Lite kul att han blev så stor med tanke på hur liten hans pappa är.:)

Ett sto som jag har bytt bort var 130 cm i mkh. Liten! :angel:

Sen har jag en till som är 142 i mkh. Men hon är stor. :p

Men dagens Islandshästar är ju mycket större än de ursprungliga :D
 
Sv: Hög islanshäst...

Skjøldur skrev:
Skjøldur ær ca 137, han ær ungefær medelhøg.
Vi i Sverige ær som de allra flesta utanfør Island, vi ær inte intresserade av att ha dom allra minsta. Jag ær inget undantag, jag
har suttit på ett par stycken som var ca 125 och jag kænde mig jættestor... Jag ær 170 lång. Men før hæstarna var det inget problem.
Ændå, jag vill att det ska fortsætta att finnas små, och jag vill att det ska fortsætta att finnas grova. Men vem på Island betæcker med
en liten, grov hingst æn om han ær en bra ridhæst? Alla tænker på
ekonomin. På Island har avelsførbundet bestæmt sig før att bevara alla færger. Tror ni det blir en ræddningsaktion før dom minsta?

Såklart att man ska göra allt för att bevara de mindre hästarna! Det är kul att mankhöjden har stigit samtidigt. Men Islandshästen är ju så mångsidig och alla kan ju inte avlas fram till tävlings/avelshästar. Många vill ju bara ha en mysig familjehäst, kanske med en speciell färg. Det är kul det med :idea:

eller vad tycker ni?;)
 
Sv: Hög islanshäst...

Som det är nu så avlas det fram smäckrare hästar med längre ben. Titta på Askur, han är otroligt flott! Titta på Stians Jarl, han är väl närmre 150 om jag inte miss minner mig. Jag tycker att dessa hästar är otroligt vackra. Själv har jag ju en stor islänning, men han är ändå av den grövre typen, han brukar charma de flesta.. :D
 
Sv: Hög islanshäst...

Wow... Alldeles för stor (i mitt tycke)

Mina är:
Sto, 10 år, 135cm
Valack, 2 år, ca 133cm (son till ovanstående)
 
Sv: Hög islanshäst...

jo,men jag menar att i hästrasböcker t.ex står det att det ska vara från 1.25 - 1.35 (om jag kommer ihåg rätt?) men många ser islandshästen som liten ponny.. nu tycker inte jagg det är något fel på större hästar men JAG föredrar de lite mindre islandshästarna. Just den här tycker jag är väldigt maffig men lite för stor ;)
;) (kommer nog aldrig upp...)
 
Sv: Hög islanshäst...

Mina/ hästarna som står hos oss är:
130
130
141
142 (som pappa jarl fra budardal, mamma är runt 132)
138
144

tycker att de är lagom, ääälskar små hästar! (=130) :p
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: Squie
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 015
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp