Höger eller vänster sida i transporten?

superstar

Trådstartare
Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att gå in med mellanväggen helt åt sidan (nu var det trekvartsbom) ville inte alls gå in i den vänstra spiltan, troligtvis blev det konstigt när jag inte kunde följa med henne halvvägs in som jag brukar. Höger sida gick däremot galant...? :meh:

Givetvis ska vi träna på att hon ska gå in där jag säger det, men jag blev lite kluven till vad som är bäst. Brukar alltid föredra att köra på vänster sida då vi kör på kurvig väg där man får gå ut långt i kanten vid möte, och jag tänker att det är mindre risk att hamna i diket/välta om hästen står på vänster sida och balanserar upp. Jag har dock skötardörren på vänster sida och det är skönt att slippa få hästen i huvudet när man kliver in. Dessutom är fronturlastningen på höger sida så står hon där så kan hon kika ut genom den luckan vilket var en av anledningarna till att jag köpte detta släp. Ytterligare bonus var att jag nog tyckte det var skönare/lätta att köra med hästen på höger sida men det kan ju vara inbillning.

Ett stadigt boggiesläp där hästen dessutom åker brett bör väl fördela vikten rätt väl, eller? Har det egentligen särskilt stor betydelse vilken sida man kör på? Hur gör ni? :bow:
 
Jag har idag äntligen köpt mig ett släp och det blev en Star Safir med fronturlastning. Min normalt sett lättlastade häst som är van att gå in med mellanväggen helt åt sidan (nu var det trekvartsbom) ville inte alls gå in i den vänstra spiltan, troligtvis blev det konstigt när jag inte kunde följa med henne halvvägs in som jag brukar. Höger sida gick däremot galant...? :meh:

Givetvis ska vi träna på att hon ska gå in där jag säger det, men jag blev lite kluven till vad som är bäst. Brukar alltid föredra att köra på vänster sida då vi kör på kurvig väg där man får gå ut långt i kanten vid möte, och jag tänker att det är mindre risk att hamna i diket/välta om hästen står på vänster sida och balanserar upp. Jag har dock skötardörren på vänster sida och det är skönt att slippa få hästen i huvudet när man kliver in. Dessutom är fronturlastningen på höger sida så står hon där så kan hon kika ut genom den luckan vilket var en av anledningarna till att jag köpte detta släp. Ytterligare bonus var att jag nog tyckte det var skönare/lätta att köra med hästen på höger sida men det kan ju vara inbillning.

Ett stadigt boggiesläp där hästen dessutom åker brett bör väl fördela vikten rätt väl, eller? Har det egentligen särskilt stor betydelse vilken sida man kör på? Hur gör ni? :bow:

Det som funkar bäst för en själv, det finns ingen skriven regel på vilken
sida man ska lasta på.

Själv föredrar jag att ha hästen inåt vägen dvs lastar vänster, om jag måste pga situation föra ekipaget långt ut mot vägkanten så vill jag ha hästen så långt från kanten som möjligt. Jag ser inte heller skötardörren som ett problem utan snarare en fördel, då kan ju pålle få kika ut om man tex pausar :)
Dessutom blir det mycket mer vänstersvängar oftast när jag kör i alla fall iom rondeller och jag tycker att ekipaget rör sig bäst när vikten är inåt.

De som brukar lasta höger kan motivera att hästen blir mer stressad av att stå nära trafiken så det är ju också ett sätt.
 
Jag lastar alltid på vänstersida, av precis samma anledning som Dandylinn. Åker mycket på ganska smala vägar och får ofta gå ut ganska långt vid möte och då känns vänstersidan säkrare.
 
Jag har en som alltid står till höger och en som alltid står till vänster. De åker ofta tillsammans, och jag märkte att det blev mer friktionsfritt vid lastningen att låta dom stå där de är vana när de åker ensamma.
Ingen av dom hade någon resvana när de köptes samtidigt så det är/var viktigt för mig som nästan alltid åker själv att det gick lätt att lasta.
 
Hej! Min ena häst har fått för sig att inte vilja åka på vänster sida (kom helt plötligt efter att ha åkt bra på vänster innan). Nu får han stå på höger sida istället för att undvika lastproblem. När han blir äldre (unghäst) kommer jag nog att försöka få honom att åka på vänster igen, det känns tryggare om man åker på småvägar tycker jag. På stora vägar tror jag inte att det spelar någon roll. Den andra hästen som är mer stökig, skulle jag aldrig våga ha på höger, eftersom han rätt lätt får transporten i lite "wobbel" när han är på det humöret. Då är det bättre att ha honom så långt bort från diket som möjligt...:) Kort sagt, med en lugn häst hade jag inte brytt mig, ta den sida som hästen är tryggast på = säker färd!
 
Har också en star safir. Ena hästen kan jag köra upp och ner om det så skulle behövas, den andra är dock lite kinkigare. När jag köpte henne ville hon stå på högersida, men förra året ändrade hon sig och står numera på vänster. Känns bättre för mig att ha henne på vänster av samma anledningar som dom skrivit ovan
 
Jag har min på höger sida. Egentligen inte av någon särskild anledning, förutom att skötardörren är på vänster sida. Men jag inbillar mig att hon står bättre där.
 
Jag ställer alltid det tyngsta på vänster sida.

Som yrkeschaufför har jag fått lära mig att man lastar tunga saker på vänstersidan (eftersom alla svenska vägar lutar från mitten ut mot vägkanten) och höga saker på högersidan (där de, pga nämnda lutning) får stöd mot väggen). Eftersom hästarna har en mellanvägg som stöd (och dessutom kan parera balansen själva, vilket inte t.ex ett högt skåp på lastbilsflak kan göra) behöver man inte tänka lika mycket på det senare, utan då gäller "tungt på vänster sida".
 
Vänster sida, av gammal vana, samt att jag gillar att ha hästen rakt bakom mig - bara en känsla, men...
 
Jag ställer alltid det tyngsta på vänster sida.

Som yrkeschaufför har jag fått lära mig att man lastar tunga saker på vänstersidan (eftersom alla svenska vägar lutar från mitten ut mot vägkanten) och höga saker på högersidan (där de, pga nämnda lutning) får stöd mot väggen). Eftersom hästarna har en mellanvägg som stöd (och dessutom kan parera balansen själva, vilket inte t.ex ett högt skåp på lastbilsflak kan göra) behöver man inte tänka lika mycket på det senare, utan då gäller "tungt på vänster sida".

Ja det känns ju bättre att ha på vänstersidan, som jag alltid haft. Hästen åker nog lika snällt på båda sidor, blir nog inte särskilt svårt att lära henne gå in på vänster sida. Och säkerheten måste ju gå först. Samtidigt känner jag att jag drar nytta av släpets fördelar bättre när hon står på höger sida... Får klura vidare så får hon åka på höger sålänge, är mer när det blir vinter och halt som jag definitivt inte vill ha henne i ytterkant...
 
Vill lasta på vänster sida av samma anledningar som ovan. Dessutom vill jag ha skötardörren på höger sida för att slippa öppna ut mot trafiken om man behöver stanna och även då är det trevligast att ha hästen till vänster.
 


Ungefär såhär. Har bara låga bomfästen på höger sida så russet får åka där annars också.

Men hon är inte så tung och släpet väger nästan 1 ton så det spelar nog inte så stor roll.

Engelskt släp så jag har fronturlastningen på vänster sida och skötardörren på höger = perfekt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 319
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 824
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 529
Senast: Tennessee
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
2 899
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp