Högpresterande häst

R

Rikkan

Intressant läsning i Vet. Leif Stilling bok "Träningslära för trav- och rid hästar":

Proteinkvalitet och B-vitamininehåll är värt att beakta. Allmänt gäller för grenar där snabbhet är ett prestationskrav att högivan för utgöra maximalt 1,5% av kroppsvikten per dag.
Det är betydelsefullt också därför att vatten binds till grovfoder i tarmen och utgör en besvärande extra vikt. För hästens uthållighetsgrenar gäller en högiva som motsvarar 1,5-2% , distansritt till och med 2,5% av kroppsvikten per dag . Avsikten är att här samtidigt bygga upp en vätskereservoar.
Kraftfodergivan i form av spannmål för båda alternativen bör vara ca 0,4 kg kraftfoder /100 kg kroppsvikt per dag .
Fett tex. majsolja ör ett utmärkt energikomplement. 1-2 dl/dag tar hästen med lätthet upp ur tarmen.
Ytterligare energitillskott bör utgöras av foder med hög växtfiberinehåll som freträdesvis tas om hand i grovtarmen.

Något att fundera på?
:smirk:
 
Gör ett räkneexempel så ser det inte så konstigt ut...

En normal halvblodshäst väger 600 kg.
1,5% av kroppsvikten ger 7,5 kg hö/dag, vilket är över den rekommenderade lägstagivan på 1,2 kg/100 kg kroppsvikt och dag...
0,4 kg kraftfoder/100 kg häst och dag ger en ganska normal kraftfodergiva, dvs 2,4 kg/dag.
Olja kan man ge OM man har ett proteinrikt hö, annars får man energiöverskott, som inte är bra..

Något man dock måste tänka på är att veterinärer är experter på hästens sjukdomar, de är INTE några foderstatsproffs! Detta visas också av att många är de hästägare som fått totalt vansiniga råd om foderstater från okunniga veterinärer...
 
Stilling är en duktig teoretiker, vi hade honom som veterinär en gång i världen, men han var så värdelös på praktiska saker att han fick flytta :crazy:

sen kan man fråga sig vad han menar med 0,4 kg per 100 kg?? menar han havre eller krafft turbo?
 
Det jag tyckte var mest intressant med detta är riktlinjerna. Det verkar ju vara många som (fortfarande) proppar i sina hästar enorma mängder kraftfoder (till vilke nytta kan jag undra) eller utfodrar åt det andra hållet, bantnings utfodring...

Sen att han inte är foderexpert är en helt annan femma, men då vill jag gärna tillägga att jag har fått helt vansinniga förslag av sk. foderexpert oxå! ;)
Så det gäller att veta vilka råd man ska ta seriöst och inte.
:smirk:
 
Det förvånar mig inte. ;)

Låt oss hoppas att det är havre... :D
 
Hej Rikkan!

Åter igen vill jag påpeka vikten av att utfodra med wiener bröd. Som ordspråket lyder: -Är magen glad mår kroppen bra! :d

Mitt förslag är du ger wienerbröd till hästen och dricker upp majsoljan själv! Ta sedan hjälp av en hästpratare så får ni se vem som är gladast efter en vecka!

Mvh :banana:
 
Efter att ha bott utomlands ett tag nu, och dessutom varit i andra lander och ridit har jag insett att i Sverige fodrar vi hastarna for lite.
Jag bor pa Irland, och nar irlandare ser svenska hastar klagar de pa att de ar for smala. Min sambo ar hovslagare och ser hur mycket hastar som helst varje dag. En kvall satt vi och tittade pa Samsung League pa TV, och i slutet nar lagen stallde upp sej kisade Mike med ogonen och fragade mej om jag trodde att det svenska laget hade rest utan uppehall till tavlingen, da hastarna sag ut att vara tomda pa all energi.

Det ar intressant med fodring over huvud taget, hur vi gor i olika lander. Vi anvander rullat korn, i "flakes", men vi kokar alltid kornet. Skulle aldrig fodra korn till en hast som inte var kokat!! Men i Sverige gor vi det hela tiden.
Manga hastar pa Irland ater ensilage under vintermanaderna, vilket man i Sverige aldrig skulle gora.

Numera nar jag kommer till Sverige pa besok tycker jag att alla hastar behover ga upp i vikt....nu pratar vi om ridhastarna, inte om travare och galopphastar.

Men det ar sa mycket som ar annorlunda. Pa Irland har vi dubbla tacken pa vintern...2 tjocka tacken. Och Sverige ar ju MYCKET kallare an vad Irland ar.

Man kan nog inte jamfora for mycket, da blir man helt forvirrad om vad som egentligen ar ratt och vad som ar fel.
 
Öhm då har du nog inte sett alla de överviktiga hästarna som jag sett. Tycker inte att dina påståenden stämmer speciellt bra faktiskt. Kan du inte ge nåt bildexempel på en häst i bra hull samt för smalt hull så man kan få se vad du menar.
 
Vad jag vet är det ganska många hästar i Sverige som äter ensilage. Visst finns det de som fodrar sina hästar för lite (bl.a en i världseliten) men största andelen tror jag fodrar sina hästar FÖR MYCKET.
 
Det ar intressant med fodring over huvud taget, hur vi gor i olika lander. Vi anvander rullat korn, i "flakes", men vi kokar alltid kornet. Skulle aldrig fodra korn till en hast som inte var kokat!! Men i Sverige gor vi det hela tiden.

Att stöpa korn är ju ett gammalt beprövat sätt att göra kornet smältbart för hästen (även i Sverige). Idag är det väl så att folk inte har tid att koka kornet, utan istället använder sig av krossat korn som fungerar tillräckligt bra ändå.

Manga hastar pa Irland ater ensilage under vintermanaderna, vilket man i Sverige aldrig skulle gora.

Det är väldigt många hästar som äter hösilage i Sverige idag. Inte alls ovanligt.


Men det ar sa mycket som ar annorlunda. Pa Irland har vi dubbla tacken pa vintern...2 tjocka tacken. Och Sverige ar ju MYCKET kallare an vad Irland ar.

Irland är många gånger FUKTIGARE än vad det är i större delen av Sverige. Ren och torr kyla är inte alls lika "farligt" som fuktig kyla. Jag förstår om man behöver dubbla täcken på grund av den fuktiga kylan, men en häst med vinterpäls behöver egentligen inte något täcke alls om kyla är torr. Jag tycker då snarare att folk täckar ihjäl sina hästar på sina ställen i Sverige än tvärtom.
Sedan finns en del som har för tunna täcken när det är kallt. Om man täckar hästen så sätter man den naturliga värmefunktionen ur spel (hästen reser håren för att bevara en termos av varm luft kring kroppen. Med täcke på plattar man till pälsen och täcken måste vara tjockt nog att göra pälsens jobb).

Man kan nog inte jamfora for mycket, da blir man helt forvirrad om vad som egentligen ar ratt och vad som ar fel.

Det tjusiga är att det inte behöver finnas rätt eller fel. Det kan bara vara annorlunda och lika bra (eller dåligt!) ;)
 
Jo, men vad ar overviktigt enligt dej??
Det ar ju en fraga om uppfattning och tycke.

Jag tror att vi vill ha feta hastar pa Irland for att utstallning ar sa stort har, det finns sa manga olika klasser bade ridna och i hand. Och utstallningshastarna har ar mycket fetare an de ar i Sverige.

Jag pratade med Garbiel Murphy (president over Connemara Pony Society), som var i Sverige och bedomde Connemara-ponnier. Han berattade for mej, for att jag ar svensk, och dessutom hade han ett flertal fragor.
Han tyckte att kvaliteten pa hastarna var dalig, men det har ju inget med vikten att gora. Han tyckte att de sag ut som ridponnier, och inte Connemara-typer.
Dessutom sa han att de flesta var alldeles for smala, att man kunde kanna revbenen pa utstallningshingstarna.

I Sverige sajer vi ju att revbenen ska kannas men inte synas. Bara om man trycker valdigt hart ska revbenen kannas har.

Jag sajer inget om vilket som ar ratt eller fel, det ar olika kulturer helt enkelt, en annan hasthallning.
 
Samtidigt kan man ju undra varför t ex England (som också vill ha högre hull på hästarna än i Sverige, och som också göder sina hästar inför shower) har så attans mycket fall av fång. Varför diskussionerna går heta om det verkligen är nyttigt att ha hästar i "showing condition" och om de egentligen inte är för feta.

Sen kan man också undra varför det fokuseras på ENERGIN i fodren och inte proteinet i England. Och varför så många får standardiserade svar att ge "x sections (=kakor) of hay and y Ibs of conditioning mix". Inget snack och höanalyser inte, och kollar man upp nämna conditioning mix får man veta att den innehåller X MJ och "alla mineraler och vitaminer som behövs". Inte ett ord om protein, inte ett ord om höanalys. Utan man VERKAR utgå från att hö är hö och har samma värde överallt.

Jag bli bara TRÖTT på det, efter att desperat försökt få fram ordentliga, korrekta näringsvärden på några av Storbritanninens och IRLANDS bäst säljande kraftfoder och insett att de har fan inte en aning själva ens, så är jag ganska luttrad.

Sen har ju man i Storbrittannien faktiskt börjat med "condition scoring", där det faktiskt INTE är önskvärt att hästarna ska vara i showhull.

Sen måste jag undra var alla fanatiska förespråkare för "Titta på vildhästarna!" tagit vägen. Jag har aldrig sett en enda mustang i "showing condition" faktiskt.

(OBS, detta är inget personpåhopp, det är på hela industrin).

Men det är väl värt att tänka på varför Storbritannien (vet inte så mkt just för Irland) har så mkt mer fall av fång, så mkt "specialfoder" anpassat för fånghästar t ex, varför folk inte RÄKNAR foderstater där. och varför det finns 45 olika kraftfodersorter per tillverkare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har två kallblodsston, som går på uträknade foderstater efter att jag analyserat mitt hö (har postat en tråd om analysen). Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 037
Senast: Grålly
·
S
Foder & Strö Har suttit och skrattat för mig själv en stund då jag läste i en tidning som jag hade då jag var med i 4h med min ponny. Man kunde vara...
2
Svar
36
· Visningar
3 196
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 856
Senast: Allegra
·
Foder & Strö Vi har en fullblodskorsning (modell mindre, ca 154 cm) som behöver lägga på sig. Just nu får han ca 10 kg hö (god kvalitét, men som...
2
Svar
32
· Visningar
2 742
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp