högskola?

H

Havregryn

Kan man söka in till högskolan fast man ej gått tre år på gym. men har läst upp på komvux betygen som fattas??
 
Jag, om du har den behörighet som krävs.

Gick själv bara två år på gymnasiet, med inte ens 3,0 i snitt :o, men hade treor i de ämnen som behövdes för behörighet. Sen läste jag upp svenska och engelska till treårig, eftersom det är krav på så gott som alla universitetslinjer. Och sen kom jag in på universitetet :)
 
Så här står det på Lunds tekniska högskolas hemsida:
"Kraven för grundläggande behörighet kan uppfyllas enligt följande.

Slutbetyg från ett nationellt program eller specialutformat program i gymnasieskolan eller komvux med betyget Godkänd på kurser som motsvarar 90 procent av vad som krävs för ett fullständigt program"

Har du gått en två-årigt gymnasielinje gäller speciella regler liksom om du är 25 år eller äldre och har varit yrkesverksam på minst halvtid i minst fyra år före det kalenderhalvår då utbildningen börjar.

/Soapbubble
 
Man kan väl komma in med HÖGSKOLEPROVET också??
Beroende på hur pass bra man klarar det givetvis. Svårt att komma in, det klart, om man får väldigt dåligt...
Men man kan ju få 0,5p extra om man har 5års yrkeserfarenhet också. :)
 
Det finns det som kallas för reell behörighet också. Det är en bedömning som kan göras om tex som jag som jobbat som programmerare i flera år men inte har 3-årig matte så kan jag komma in på en databaskurs som har som krav 3-årig matte. Har dock inte testat hur det funkar i praktiken, men idén är ju bra. :smirk:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag sitter och tittar på antagning.se men är osäker på vad jag ska söka. Var inne på att läsa till journalist men hittar bara enstaka...
2
Svar
36
· Visningar
1 942
Senast: skiesabove
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 009
Senast: mars
·
Övr. Katt Jag har bokat tid för avlivning av min gamla katt i morgon, och nu sitter jag här och räknar ner timmarna. 💔💔💔 I hela 19 år har hon...
Svar
13
· Visningar
1 016
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 128
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp