Höjd hyra bilparkering!

movi

Trådstartare
Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir lite nyfiken. En lägenhet får ju underhåll mm. Men en parkeringsruta? Hur kommer det sig att parkeringrutor höjs? Där är det ju inget underhåll, jag har inte ens linjer på min ruta, jag får sikta in mig på nr som står på plankan framför, och plogar dom vägen framför så får jag skotta bort vallen 😁.
Förklara för mig varför en asfalterad ruta i ett bostadsområde måste höjas 😁
 
Det är fri hyressättning på parkeringsrutan. Hyresvärden behöver inte motivera en hyreshöjning. Det är bara att betala eller säga upp rutan.
 
Här plogas parkeringen som inte är själva rutorna. Och de har dränerats. Dock har vi inte fått höjning på flera år, trots elplats! Men finns det inte yta utanför själva rutorna som måste tas om hand?
 
Här plogas parkeringen som inte är själva rutorna. Och de har dränerats. Dock har vi inte fått höjning på flera år, trots elplats! Men finns det inte yta utanför själva rutorna som måste tas om hand?
Jag backar ut på en väg som går till bostadsområdet. Jag har min parkering vid en vändplan. Så där plogas det. Jag brukar få två snövallar att skotta bort, dels den som blir när trottoaren bakom min bil plogas av en liten traktor, och så får jag en vall till av stora traktorn som plogar på gatan.
 
Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir lite nyfiken. En lägenhet får ju underhåll mm. Men en parkeringsruta? Hur kommer det sig att parkeringrutor höjs? Där är det ju inget underhåll, jag har inte ens linjer på min ruta, jag får sikta in mig på nr som står på plankan framför, och plogar dom vägen framför så får jag skotta bort vallen 😁.
Förklara för mig varför en asfalterad ruta i ett bostadsområde måste höjas 😁
Nån gång går väl plankan sönder och ska bytas ut. Dyrt att asfaltera om var 30 ionde år
 
Vi höjde kostnaden för parkeringsplatser i min brf eftersom kostnaderna generellt ökat för brf och man behövde få in mer intäkter. Oavsett vem din plats hyrs ut av tänker jag att allt ju blivit dyrare och att det därför är rimligt att även höja parkeringsplatsen. Det är ju inget som säger att alla intäkter för parkeringsplatsen behöver gå till underhåll av just parkeringsplatsen utan till brf/motsvarandes kostnader i stort.
 
Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir lite nyfiken. En lägenhet får ju underhåll mm. Men en parkeringsruta? Hur kommer det sig att parkeringrutor höjs? Där är det ju inget underhåll, jag har inte ens linjer på min ruta, jag får sikta in mig på nr som står på plankan framför, och plogar dom vägen framför så får jag skotta bort vallen 😁.
Förklara för mig varför en asfalterad ruta i ett bostadsområde måste höjas 😁
Här motiverar dom hyrorna för parkeringarna att om dom ligger bra till så är det högre hyra helt enkelt. Vilket jag tycker är tokigt för ibland får man en parkering som inte alls är särskilt nära ens hem. Men dom gör väl som dom vill antar jag.
 
Det är fri hyressättning på parkeringsrutan. Hyresvärden behöver inte motivera en hyreshöjning. Det är bara att betala eller säga upp rutan.

Precis. Och just det är i sig ofta orsaken, som jag förstått det (det har skrivits en hel del om det i Hyresgästföreningens tidning). Hyresvärdarna vill (generellt) höja hyrorna betydligt mer än vad de får igenom i förhandlingarna med Hyresgästföreningen. Parkering kan de höja i princip som de vill, så där kan de "ta igen" lite, så att säga.
 
Tack för alla svar! Min parkering är billig, kostar 230kr/mån nu. Så jag ska ha den kvar. Blev mest bara nyfiken på höjningen 😁 Garaget (el ingår) och lägenheten förstår jag, men en asfalterad plats som funnits sen 60-talet, och inget underhåll, där blev jag nyfiken. Men det verkar som fri prissättning på parkeringar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp