Hönor som är lösa i magen!

T

Tuki

Har absolut ingen erfarenhet av hönor och djuren ifråga är inte mina utan en i stallets. Hönorna bor i stallet (avskärmade med vägg och dörr från hästarna) men har från och till varit mycket lösa i magen. Vad jag har förstått det får de dagligen havre och värpfoder att äta. Hushållsrester i form av kokt spagetti, potatismos etc. äter de från och till, men vad skall man ge dem för att deras magar skall bli bättre?
 
Träkol i fri mängd, då tar de vad de behöver. Det brukar stabilisera dåliga magar. En viktig aspekt är vattnet, det ska bytas med jämna mellanrum, även om de inte druckit upp, och behållaren ska då diskas. Viktigt är också att vattnet är av god hygienisk kvalitet.

Deras matsedel låter bra! De behöver även snäckskal i fri mängd och fodersalt (som hjälper till att bryta ner o tillgodogöra sig kalket o omvandla till skal...höns kan sätta i sig en hel del salt stundtals). Om de inte får komma ut dagligen under vintern behöver de även grovt grus.
 
Får dom gå ut?
Om inte, släpp ut dom!

När det gäller maten, bör dom få mer från hushållet än bara "blötmat".

LIA
 
Träkol!!! Givetvis, borde ha tänkt på det :o

Vattnet kan nog vara en stor bov i dramat, jag vet inte hur ofta det byts. Om det ser för äckligt ut brukar jag gå in och byta det, men vill inte göra det till en vana eftersom hönsägaren då kommer att vänja sig vid att jag gör det åt henne.
 
De får gå ut, det första som de gör är att springa till gödselstacken för att äta.

Kan man ge hönor ostskivor och sönderkokt ris?
 
Man kan ge dom allt som folk äter. Våra höns får vegetabiliskt köpfoder, havre, snäckskal och all slags matreser. Dessutom far dom omkring överallt och käkar det dom kommer åt. Gödselstacken är poppis här också.
Dom är inte så kinkiga när det gäller vatten heller, som tur är. Det är inte alltid det är så aptitligt. :o

Tyvärr har jag inga tips att komma med. Kanske är det någon sjukdom som grasserar? Hönsskitar är ju inte direkt torra normalt heller, även om det varierar lite.

Hönsen här brukar bli någonstans runt 4-6 år. Ibland kortar hök eller räv livslängden förståss. Dom värper i allmänhet hela livet med undantag för ruggperioden varje höst-vinter.

LIA
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Hoarfrost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 279
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 129
Senast: Stergo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 002
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp