Hönstråden 2012

Sv: Hönstråden 2012

:eek:

Det ser man så var det med min (icke) kunskap. Och då är den såklart rätt liten också....

Har haft några Hedemora själv med de var vit, väldigt ljusa med lite fläckade brunbeiga stänka på vingarna....

De är rätt stora tycker jag ändå. De har ju väldigt olika färger och kan variera stort i en flock. Rätt spännande ras och trevlig med för den delen. Blev av en slump genbankshöns.
 
Sv: Hönstråden 2012

kl

Nu har det börjat pipa i äggen och i alla fall en kyckling på väg ut, en araucana tror jag de hette. Samma höna ligger även på 6 st ägg från silverfläckig hamburg.

Får se hur det går med den andra hönan, hon har lyckats krossa några av äggen, och dessutom lämnat boet lite väl långa stunder. Misstänker att det inte blir någon kyckling där, men vi får se.
 
Sv: Hönstråden 2012

Så roligt att det är så många som skriver i tråden!!!

Mitt hönsår har varit roligt men även jobbigt.
Började i våras att bygga två avdelningar på ca 4 kvm vardera samt 3 våningsburar för ruvhönor/kycklingar samt för sjuklingar.

Kläckte fram 3 dvkochin i februari men bara en är i livet nu och hon har 1 v gamla dvkochin kycklingar. Sen köpte jag 24 avelsägg av eng araucana och det blev 16 kycklingar som alla fick avlivas pga Marek :0(. Hade också kläckt på faverolle och det blev 5 hönor som också blivit avlivade :0(. De hade allihopa sänkt AT och rejält hängiga länge :0(. Sen har jag kläckt fram flertalet kullar från mina egna hönor som har mått som prinsar. Konstigt att det gick så dåligt med faverollerna och araucanorna.

Fick lite oväntat 12 st korsningar som var ca några veckor, de flesta var dock tuppar och avlivade 7 igår och sen är det 3 st som jag är osäker på.

Dum som jag är så har jag inte kollat de nya jag köpte in i våras vilket resulterade i både fotskabb och löss :0(, det misstaget gör jag inte om.

Usch vad jag gnäller men det känns inte som om det gått så bra för mig i år. Nästa år kommer att bli bättre!!!!!:0)
Hoppas verkligen att nästa år kommer att bli bättre.
 
Sv: Hönstråden 2012

Nämen ojdå, mycket som hänt!¨

Lämnade du in prov eller hur märkte du att det var marek?

jag hade ju problem med min första kull kycklingar, de blev dåliga i magen när de var ca 2 mån gamla, flera dog innan jag kom på att mata dem med krossad grillkol. Har även skärpt upp rutinerna kring rengöring av vattenskålar och häller några droppar äppelcidervinäger i vattnet.
 
Sv: Hönstråden 2012

Dum som jag är så har jag inte kollat de nya jag köpte in i våras vilket resulterade i både fotskabb och löss :0(, det misstaget gör jag inte om.

Fotskabb :eek:, hur såg du det ?

Vad fick du för löss?

Jag har klarat min ja, eller då mina hönor har klarat sig bra, jag vet inte om det har betydelse med jag har en större "grop" (1*1m) där jag eldar lite ris, gammalt virke, gamla slanor o så och där badar de sig-jättepoppis.

Annars har jag sandbad under ett utetak som aldrig blir blött, där kan de bada året om.
 
Sv: Hönstråden 2012

*kl*

Jag har 4st 5-månaders Brahmor, en tupp och tre hönor. Mycket trevliga och sociala djur, underbart underhållande att titta på! Jag har dock två frågor:

Hur mycket hönsmat äter egentligen så stora djur? Mina går ute på stora ytor och plockar i sig allt mellan himmel och jord på dagarna, men ändå så går det åt nästan ett kilo hönsfoder per dygn. Och så lite rester på det som de snor fräckt från grisarna.

Sen har jag ju alltid fått höra att höns håller sig nära sitt hus. Jag tittar ut nu och ser att mina höns är ca 200 meter från sitt hus. Huset i sig ligger brevid en stengärdsgård som det växer syren, björnbär, plommon och annat buskigt på/i. De går sällan mer än 10 meter bort från den häcken, men kan gå hundratals meter längs med. Tycker bara att det inte alls stämmer med det jag har hört. Sen har jag en av hönorna som gärna går iväg långa sträckor helt själv, det har hon gjort sen hon var kyckling. Känns ju som om överlevnadsinstinkten inte är på topp där direkt..
 
Sv: Hönstråden 2012

Våra höns kan gå iväg en liten bit, vill helst inte ha dem ute när vi inte är hemma, men ibland går det inte att locka in dem. 200 m har de dock inte gett sig iväg ännu.

Men en kväll så kom inte den ena hönan in, på morgonen när det ljusnat så dök hon upp igen, vet inte vad hon hittat på.

Mina äter också en hel del, de får mycket rester från hushållet, och så får de lite hel korn utöver hönsfodret, annars blir det ganska dyrt tycker jag.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag skickade in 4 djur för obduktion och därför vet jag att det var marek :cry:. Men, men nu tar jag nya tag och hoppas att jag får behålla de djur jag har nu (40st) och kunna fortsätta ta fram kycklingar till våren.

Skulle gärna vilja få tag på en friggebod för att kunna dela upp hönsen bättre men av någon konstig anledning fick jag en mycket kall sidoblick av sambon när jag sa det :D.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jag såg att gammeltuppen hade sjukt fula fötter (de var inte bara valkiga utan överhuvudtaget superäckliga) och därför tog jag en bild och la in på nätet för att få åsikter om fossingarna. Det var då jag förstod att det var fotskabb han hade och då kollade jag igenom de andra. Det visade sig även att en nyinköpt dvkochin tupp hade det fast han bara är ca 6 månader...:crazy:. Nåväl, jag skrubbade allas fötter och smorde in dem med tenutexsalva och sedan vaselin. Därefter har jag behandlat dem lite då och då men jag tar dessa angripna tuppar varannan dag men tar ibland enbart matolja och deras fötter har blivit så otroligt fina!

Vartifrån lössen kom vet jag inte, har dock köpt in några djur tyvärr utan att kolla dem innan. Har ändå varit mycket noga med städningen och de har hela tiden haft tillgång till torvbad med aska i. Nu har jag köpt kiselgur samt kalk som jag blandar i torvbadet.

Nåja, erfarenheter är ju bra, nu vet jag iaf att jag aldrig ska köpa in djur utan bara avelsägg!:idea:
 
Sv: Hönstråden 2012

Men löss, kvalster eller fågelloppor måste ju kunna komma från fåglar om man har sina hönor ute?

En del av mina värper ute i diverse olika reden och ibland hittar skator boet, det är klart det skulle kunna hoppa ner en bunt loppor eller tvärtom om det var loppor i boet.
 
Sv: Hönstråden 2012

Jo visst finns det en risk att de smittas av vilda fåglar men jag har läst mig till (vet inte om det var på alternativ eller vi som har höns-forumet på fb) att den risken är mycket liten. Löss introduceras ofta via andra höns som flyttar in. Om det stämmer kan jag ju inte vara 100 på men det var vad dessa personer menade på.

Nåja, nu är äcklen väck!
 
Sv: Hönstråden 2012

Kl

Har köpt min första höna idag :love:

en dvärg barnevelder som ska heta Hulken :D
8063685859_09c9378fba_b.jpg




Nu får hon gå i en liten flock med dvärgkochiner, hoppas hon kommer trivas
 
Sv: Hönstråden 2012

Hulken tackar :D

jag är väldigt förtjust i dom dubbeltecknade hönorna. Även om dom fluffiga dvärgkochinerna med är söta förstås
 
Sv: Hönstråden 2012

kl.

Kära hönsbukefalister, tänkte höra lite vad ni tror om mitt ena ägg. lös dem idag och jag ser fina stora "spindlar" men i ett utav äggen måste jag vrida lite på ägget så jag ser spindeln annars ligger en luftbubbla över.. jag är nybörjare på detta område men jag tror att det kan vara luftbubblan som ligger i änden på ägget som kanske hamnat fel? Eller är jag helt ute och cyklar? Jag lyser äggen inte uppifrån/underifrån utan i mitten av äggen. alltså är det en bubbla/hinna där inte i änden.. bubblan skvalpar runt jätte lätt och flyter med när man vrider ägget men bakon ser man att fostret lever.

Hoppas ni fattade min lulliga förklaring :)

så vad tror ni om mitt ena ägg?:idea:
 
Sv: Hönstråden 2012

Ägget är ordentligt runtskakat, skickat med posten? Om du har tur så kan det gå hela vägen, troligast om det har möjlighet att stå upp, med spetsen ner i kläckaren.

Fortsätt med ägget och håll tummarna.
 
Sv: Hönstråden 2012

tack för ditt svar :bow:

jag har nu ställt ägget upp med spetsen nedåt och håller tummarna att den klarar sig.

en följdfråga då: när äggen vänds hur gör jag då med detta stående ägg? Ska detta ägg inte vändas?
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Ok hönsvänner, det nya året är här och därför startar jag en ny hönstråd. Hoppas det är ok? I slutet av sommaren bytte jag bort mina...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
56 126
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp