Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sidan "Svenska ägg" har mycket matnyttigt om du inte har varit där och kollat.

Ok, det jag kan hitta är eventuellt metionin som då är en aminosyra som kanske skulle kunna vara svaret.
Lösningen verkar vara att ge potatisprotein eller fiskmjöl. Jag råkar ju ha potatisprotein och ska testa.
 
Ok, det jag kan hitta är eventuellt metionin som då är en aminosyra som kanske skulle kunna vara svaret.
Lösningen verkar vara att ge potatisprotein eller fiskmjöl. Jag råkar ju ha potatisprotein och ska testa.
Verkar ju jättemärkligt, ingen giftig växt eller så? Fina i hull förövrigt? Du kan ju ta på dig pannlampan och kolla de i skinner för att utesluta kvalster/ lös eller liknande, men det känns lite som att greppa efter halmstrån.
Men testa ge potatismjöl som du säger.
Våra som går på sparlåga nu, 10 st lägger 2- 4 ägg om dagen, normalt sett lägger de 6-10 ägg och vi brukar ge borta till vänner och bekanta för att bli av med de. Mest som en jämförelse.
 
Verkar ju jättemärkligt, ingen giftig växt eller så? Fina i hull förövrigt? Du kan ju ta på dig pannlampan och kolla de i skinner för att utesluta kvalster/ lös eller liknande, men det känns lite som att greppa efter halmstrån.
Men testa ge potatismjöl som du säger.
Våra som går på sparlåga nu, 10 st lägger 2- 4 ägg om dagen, normalt sett lägger de 6-10 ägg och vi brukar ge borta till vänner och bekanta för att bli av med de. Mest som en jämförelse.

Jag tror inte på något giftigt för jag tänker att de nog ser ganska dåliga ut då (hängiga o.s.v.). Vi får ju också alltid beröm för att de är så välskötta, vilket i sig är ganska konstigt eftersom de ser ut som de allra flesta höns jag sett.
Vi har dock hört det av alla som kommer hit och tittar på dem, bekanta som andra.

De är lagom i hull och inte feta eller magra, vad jag kan se.

Vi har kalkväggar så det är inte så troligt att vi har kvalster och vi har inget sett men det är ju klart att man inte vet allt.

Men kanske kräver de som sagt mer protein än jag tror? Varför har jag ingen aning om. Alla andras fungerar ju på vanligt foder.
 
Jag tror inte på något giftigt för jag tänker att de nog ser ganska dåliga ut då (hängiga o.s.v.). Vi får ju också alltid beröm för att de är så välskötta, vilket i sig är ganska konstigt eftersom de ser ut som de allra flesta höns jag sett.
Vi har dock hört det av alla som kommer hit och tittar på dem, bekanta som andra.

De är lagom i hull och inte feta eller magra, vad jag kan se.

Vi har kalkväggar så det är inte så troligt att vi har kvalster och vi har inget sett men det är ju klart att man inte vet allt.

Men kanske kräver de som sagt mer protein än jag tror? Varför har jag ingen aning om. Alla andras fungerar ju på vanligt foder.
Våra får fritillgång på Granngården Bas (ibland värp) Hobby mix 3 grain, matrester + snäckskal.
Det låter ju som om dina har det bra och är väl omhändertagna.
 
Våra får fritillgång på Granngården Bas (ibland värp) Hobby mix 3 grain, matrester + snäckskal.
Det låter ju som om dina har det bra och är väl omhändertagna.

Typ det jag ger mina alltså, fast jag ger alltid värp som bas eftersom jag har värpraser och de inte äter det helst.
De äter det bara om de inte är mätta på den fermenterade maten och resterna.
 
Nu har Herr Grå åkt till ny ägare. Han kommer att ha ca 11-16 hönor så det passar honom bra då han haft 18 stycken själv här hemma.
Jag är säker på att detta var rätt beslut men jag kommer verkligen sakna honom, på riktigt. Vi har ju nya tuppar som ska axla hans ansvar och jag kan redan nu se att en av dem med stor säkerhet inte kommer att göra det på bästa sätt.
Än så länge är det inga problem men när vi rör oss inne i gården har han stenkoll på oss, äter inte, dricker inte utan bara går och vaktar och håller sig nära. Än så länge har han respekt för oss när vi går rakt fram och "flyttar honom" men.......vi får se. Troligen en som kommer att bli åt det elakare hållet. Dock är han en Bresse så han bli då gott kött i alla fall.
De andra tupparna är alla som den vi gett bort. De gör annat och struntar i oss helt och hållet och har ryggen mot oss. Det vill säga trygga, snälla och ser inga hot från oss. De är alla könsmogna.

Sedan är slakten klar av den stora högen av Dinosaurier. Det var ca 4 veckor försent och de var lite stressade i sin situation på lite liten yta (större än godkänt dock) och ungefär hälften hönor och hälften tuppar. Men, vi väntade på plockmaskin-bygget som mannen gjorde.

Den visade sig fungera som den skulle och vi drog ner plockandet på 24 höns från 12 timmar till 20 minuter. Nu var dock flaskhalsen vattenvärmen. Större kastrull och bättre uppvärmning är nog ett måste. Rensningen tog ju tid också men å andra sidan så kan man ju hålla på med det efter allt annat är klart.
 
Då har några av mina börjat rugga. Alltid är det något som får dem att int lägga så mycket jag vill. Dock har gardinen inne på natten fått dem att sluta ruva.

Herr Grå har installerats på sitt nya ställe och han har visat sig vara precis så snäll som jag beskrivit honom. De tycket att det äntligen var på tiden att de fick in och hämta ägg utan att känna sig hotade och anfallna.
Han är en riktig pärla min fina tupp.

Samma dag var det av förklarliga skäl lite kaosaktigt här hemma i hönsgården när ungtupparna skulle ta över rollen men värst var Bresse-tuppen som var kvar efter slakten. Det var bråk mellan honom och alla de andra tupparna, som han initierade. Ingen enda vågade vara i han närhet, inte ens hönsen. Bara en enda (syrran).
Det var ju den jag menade ändå skulle kunna väga över till att bli elak.

Lösningen blev att han fick flytta upp till mobilen där slakthönsen bott och med sig fick han två av sina syrror. Där är det nu väldigt lugnt och fint (de verkar trivas jäkligt bra bara de tre) och i hönsgården har också lugnet lagt sig även om de unga tupparna är lite översexuella just nu.
De tre i mobilen blir nog mat då jag inte är helt förtjust i rasen (Bresse). Två hönor har vi dock kvar i stora gruppen, så helt borta blir de inte. Jag vill ju inte heller ha höns på två ställen och inget hönshus har vi till de tre heller så.......

Så ser det ut just nu. Hur går det för er alla?
 
Vår sjuka höra gick ju tyvärr inte att rädda trots en hel del tips och råd både här och av andra. Hon blev inte bättre och till slut kändes det inte längre snällt att försöka. Det blev inte en tillstymmelse till bättre tyvärr. :cry:Det kändes otroligt tungt. Det var inte så vi ville börja vår ”hön-karriär” men ibland blir det inte alltid som man tänkt sig. Hon var min lilla favorit så det tog extra hårt.


Efter det tog vi det lite lugnt men har nu i dagarna hämtat hem två nya. Så nu bor det en tupp och fem hönor i hönshuset. De bossar runt lite över nykomlingarna fortfarande men i övrigt går det bra. :) Jag hoppas det lugnar ner sig i hönsgården snart igen. Så mycket mer trivsamt när alla kommer överens och det är lugnt. Men det kommer nog snart. De två nya är födda i slutet på maj/början på juni och är hemskt söta. Lite mer färg än de vi har så nu är det lite blandat i flocken! Får försöka ta några bilder någon dag tror jag bestämt. När det lugnat ner sig lite kanske…. :D
 
Uppdatering från en nybörjare. Har ju ett gäng Hedemora. För 12 dagar sen bestämde sig min Kulla-Gulla för att ruva. Jag la nio ägg under henne, hade absolut inte förvarat dom enligt anvisningarna, jag tog bara dom nio senaste. Och vår tupp har helt enkelt inte verkar speciellt "skicklig" när det kommer till att "tillverka kycklingar". :rofl:

I alla fall så provade jag lysa äggen efter typ 5-6 dagar. Jag tyckte det hela såg mörkt ut.

Men idag, efter 12 dagar så kan jag konstatera att det åtminstone är liv i alla nio!!

Förvirrad nybörjare kommer fortsätta uppdatera er. :rofl:
 
Vi har börjat våga släppa ut våra höns ur hönsgården igen när vi är hemma. Men vi är fortfarande oroliga, trots att grannen med hunden enligt uppgift gör vad h*n kan för att förhindra att nya attacker sker.
Hönsen är så nöjda och glada när de får vara ute och picka och leta insekter mm. Riktigt hönsliv, helt enkelt. Vi funderar på att kläcka lite nya höns i vår, men vi får se när den tiden närmar sig hur vi känner då.
 
Vi har ju en höna i gruppen, en svart, som verkar ha ett jävla temperament. Svårt att förstå vad hon vill alla gånger. Närmar man sig kan hon ilsket gå fram och börja picka på ens ben och knän. När jag suttit ute och druckit kaffe har hon istället hoppat upp i knät för en mysstund. Sticker man fram armen kan hon picka en rejält ett par gånger men hoppar sedan upp för mys. Jag tycker hon är väldigt oberäknelig, så jag är försiktig, men det var tyvärr inte sambon i söndags. :( Jag var inte hemma, men hon hade flaxat upp på hans axel, han hade klappat henne lite försiktig och hönjäkeln pickade till honom rejält rätt i ögat. Nu är han sårig och svullen, och ögat är rött. Jag frågade om vi inte skulle ta bort henne men sambon är för blödig och vill inte.

Nåväl. Två unghöns av Hedemora hade jag med mig hem i söndagskväll som jag lade in i hönshuset. Det verkar ha gått fint. Säljaren påpekade dock att de absolut inte skulle ha värpfoder, vilket ju är den säck foder jag har just nu. Bör jag köpa annan säck eller är det okej ändå?
 
Vi har ju en höna i gruppen, en svart, som verkar ha ett jävla temperament. Svårt att förstå vad hon vill alla gånger. Närmar man sig kan hon ilsket gå fram och börja picka på ens ben och knän. När jag suttit ute och druckit kaffe har hon istället hoppat upp i knät för en mysstund. Sticker man fram armen kan hon picka en rejält ett par gånger men hoppar sedan upp för mys. Jag tycker hon är väldigt oberäknelig, så jag är försiktig, men det var tyvärr inte sambon i söndags. :( Jag var inte hemma, men hon hade flaxat upp på hans axel, han hade klappat henne lite försiktig och hönjäkeln pickade till honom rejält rätt i ögat. Nu är han sårig och svullen, och ögat är rött. Jag frågade om vi inte skulle ta bort henne men sambon är för blödig och vill inte.

Nåväl. Två unghöns av Hedemora hade jag med mig hem i söndagskväll som jag lade in i hönshuset. Det verkar ha gått fint. Säljaren påpekade dock att de absolut inte skulle ha värpfoder, vilket ju är den säck foder jag har just nu. Bör jag köpa annan säck eller är det okej ändå?
Men hu. Bums till doktorn med sambon. Kanske skänka bort hönan istället?
 
Är det någon som vet om höns kan ha kalkben utan att fjällen på benen reser sig?
Jag köpte två unghönor för ett tag sedan och nu har jag lagt märke till att den ena ser ut att ha som ett lager med kalk på benen, men samtliga fjäll ser ut att vara helt platta utan några mellanrum alls. Ingen annan av hönsen ser ut att ha minsta tillstymmelse till kalkben heller 🤔
 
Vi har ju en höna i gruppen, en svart, som verkar ha ett jävla temperament. Svårt att förstå vad hon vill alla gånger. Närmar man sig kan hon ilsket gå fram och börja picka på ens ben och knän. När jag suttit ute och druckit kaffe har hon istället hoppat upp i knät för en mysstund. Sticker man fram armen kan hon picka en rejält ett par gånger men hoppar sedan upp för mys. Jag tycker hon är väldigt oberäknelig, så jag är försiktig, men det var tyvärr inte sambon i söndags. :( Jag var inte hemma, men hon hade flaxat upp på hans axel, han hade klappat henne lite försiktig och hönjäkeln pickade till honom rejält rätt i ögat. Nu är han sårig och svullen, och ögat är rött. Jag frågade om vi inte skulle ta bort henne men sambon är för blödig och vill inte.

Nåväl. Två unghöns av Hedemora hade jag med mig hem i söndagskväll som jag lade in i hönshuset. Det verkar ha gått fint. Säljaren påpekade dock att de absolut inte skulle ha värpfoder, vilket ju är den säck foder jag har just nu. Bör jag köpa annan säck eller är det okej ändå?
Hur har det gått med sambons öga?
 
Igår var grannens hund på besök...igen. Denna gång klarade sig hönorna med att bli några fjädrar fattigare. Vi håller på att diskutera här hemma hur vi ska gå vidare, om vi ska polisanmäla. Bor i en liten by och vill inte skapa konflikter.
Börjar dock ledsna på att inte våga ha hönorna fria på vår egen tomt.
Kan ha råkat skrika åt grannen igår att jag var jävligt less på hennes hund :angel:.
 
Igår var grannens hund på besök...igen. Denna gång klarade sig hönorna med att bli några fjädrar fattigare. Vi håller på att diskutera här hemma hur vi ska gå vidare, om vi ska polisanmäla. Bor i en liten by och vill inte skapa konflikter.
Börjar dock ledsna på att inte våga ha hönorna fria på vår egen tomt.
Kan ha råkat skrika åt grannen igår att jag var jävligt less på hennes hund :angel:.

Men.....hur svårt i helvete kan det vara att ha sin hund inhägnad och/eller kopplad?

Ni har ju varit snälla och det har inte fungerat. Ni har väl också varnat om polisanmälan?

Jag skulle vara ärlig och säga i stil med (väldigt lugnt) "nu har vi haft en dialog xx antal gånger, vi har diskuterat och jag har varnat. Nästa gång förstår du kanske att jag polisanmäler detta"?
Var extremt tydlig att så kommer att ske. Även om det händer fler gånger så kommer alla gånger att polisanmälas. Filma?

Det är ju inte du som ska ha ansvaret för deras hunds springande och vara tolerant, det är de som ska ha ansvaret och se till att det endast händer en enda gång. På detta sätt är det ju du som tar ansvar för hur utgången blir. Det är väl mer orättvist än att de gör det?

Det är ju här det strikta hundansvaret har en betydelse och förhoppningsvis ger resultat vid polisanmälan.
 
Men.....hur svårt i helvete kan det vara att ha sin hund inhägnad och/eller kopplad?

Ni har ju varit snälla och det har inte fungerat. Ni har väl också varnat om polisanmälan?

Jag skulle vara ärlig och säga i stil med (väldigt lugnt) "nu har vi haft en dialog xx antal gånger, vi har diskuterat och jag har varnat. Nästa gång förstår du kanske att jag polisanmäler detta"?
Var extremt tydlig att så kommer att ske. Även om det händer fler gånger så kommer alla gånger att polisanmälas. Filma?

Det är ju inte du som ska ha ansvaret för deras hunds springande och vara tolerant, det är de som ska ha ansvaret och se till att det endast händer en enda gång. På detta sätt är det ju du som tar ansvar för hur utgången blir. Det är väl mer orättvist än att de gör det?

Det är ju här det strikta hundansvaret har en betydelse och förhoppningsvis ger resultat vid polisanmälan.
Att filma finns inte en chans. Då dödar han hönsen :(.
Nej vi är för fega så vi har inte varnat om polisanmälan, men vi funderar på att gå över och säga det. En gång till så gör vi det.
Nu skyllde ägaren på att nån öppnat hennes grind så den var öppen när hon släppte ut hunden :banghead:
 
Att filma finns inte en chans. Då dödar han hönsen :(.
Nej vi är för fega så vi har inte varnat om polisanmälan, men vi funderar på att gå över och säga det. En gång till så gör vi det.
Nu skyllde ägaren på att nån öppnat hennes grind så den var öppen när hon släppte ut hunden :banghead:
Gå och säg till! Tänk om det skulle räcka? Så slipper du få fler ihjälbitna höns.. hunden har ju uppenbarligen förstått var han ska bete sig så fort den kommer lös..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp