Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jisses vilken pärs!!!
Hoppas allt är bra med tupp och hönor nu och att grannen skäms ordentligt.
Såg ut som hon skämdes när hon hämtade hunden. Hon var dock på väg till sjukhuset då hennes pappa blivit dålig så vi har inte hunnit prata med henne än. Tänkte föreslå munkorg. Hunden hade smitit när hon gick till bilen.
 
Det har ju flyttat in två tuppar hos oss, Hasse och Nisse :D Sambon fick dem i födelsedagspresent. Det har varit en del jobb med dem dära två.
Först rymde den ena samma dag som vi fick hem honom så då fick vi föst in honom i en buske efter en massa om och men så jag kunde plocka in honom.

Sen tycker hundarna att det är två sjukt konstiga grejer som bor i inhängnanden så då tyckte fluffvargen att han skulle bryta sig in häromdagen och hälsa ordentligt :meh: så då stack bägge två och försvann. Vi hittade dem sen ca 2 meter upp i vår avenbok och katten gömd i en av bilarna så vi antar att räven sprang förbi en sväng. Och när vi skulle fånga in dem för att bära dem in i buren igen kommer Bobber och tycker han ska hälsa så då får tuppen spunk och drar igen :meh::meh: Hundjäkeln efter och jag trodde han skulle ta död på honom. Istället vallade Bobber in tuppen i vin bärsbusken så jag kunde plocka upp honom och sätta in han i buren igen.

Så igår höll dem sig i buren, men imorse när jag öppnade såa var dem snabbt ute igen och berättade för hela världen att dem mår bra.
:D:bump:
 
Fy fan! Hörde ett jäkla liv från hönsen så kollade ut genom fönstret - såg att nåt händer och tänkte att räven kommit. Sprang ut och inser att grannens hund (storlek cockerspaniel) gett sig på hönsen.
Vår katt var med och fräste på hunden. Tuppen slogs för sina hönor och släpades iväg livlös av hunden som då släpper och ger sig på ena hönan. Vid det här laget hade både sambon och andra grannen hört mina desperata rop och kommit.
Sambon lyckades slå till hunden med stången på en håv så jag kunde få tag i den.
Grannen som kommit tog hunden och vi kollade tuppen - som låg platt men andades. Yxan och huggkubbe hämtades och när grannen tog upp tuppen för att hålla så sambon kunde avliva så lyfte den på huvudet och ville bli nedsläpp - och gick sen hem till hönsgården, till synes oskadd.

Han stängdes in och vi började leta efter de tre hönor som varit ute med honom. En hittades rätt fort, oskadd men rädd. En hittade vi med hudsår, svårt veta hur djupa. Vi satte henne avskilt och efter en stunds letande hittade vi sista hönan - även hon oskadd.

Närmare koll på tuppen visade att han är biten över stjärten, som med hönan svårt att säga hur djupt. Sambon är och köper zinkpasta på apoteket. Vi ger tuppen och hönan ett par dagar. Mest rädd för att det är djupare än det ser ut och att det blir fluglarver.
Hönan som vi satte själv har ätit när hon fick mat i alla fall, men gissar att höns inte visar nåt i onödan så det blir sova inne för henne i natt.

Tuppen gav sig själv en fribiljett till fortsatt liv, utan honom hade minst en höna varit död eller svårt skadad och avlivad nu.

Fy vilken pärs, känner adrenalinet flöda än.
Staket flyttades just till prio ett på listan över saker att göra.
Vilken tur att det ser ut att ha gått så bra. Bitsår från hunddjur kan bli djupa och det kan finna mycket otrevliga bakterier i deras munnar. För att förebygga skulle jag inte smeta på zinkpasta i första hand utan börja med att tvätta ur såren med 3% väteperoxid. De gillar det inte men jag har klarat rävbitna höns från infektioner med den metoden.
 
Vilken tur att det ser ut att ha gått så bra. Bitsår från hunddjur kan bli djupa och det kan finna mycket otrevliga bakterier i deras munnar. För att förebygga skulle jag inte smeta på zinkpasta i första hand utan börja med att tvätta ur såren med 3% väteperoxid. De gillar det inte men jag har klarat rävbitna höns från infektioner med den metoden.
Blir ingen bubblande väteperoxid här.
Kommer dock ha noga koll då jag vet vad hundbett kan orsaka hos tex andra hundar.
 
Blir ingen bubblande väteperoxid här.
Kommer dock ha noga koll då jag vet vad hundbett kan orsaka hos tex andra hundar.
Du gör som du vill men just den här typen av sår är det extremt stor risk med så det är ett av de få tillfällen jag anser att väteperoxid ska användas i sår. Höns har ett oerhört läkkött men är även bättre än hästarna på att dölja sina skador. Risken är stor att det är för sent när du upptäcker en eventuell infektion.
 
Syrrans hund bröt sig in hos tupparna igår och försökte ta död på den ena. Som tur är lyckades han inte, men tuppen är rätt så kal över både bak och rygg. Kommer fjädrarna att växa tillbaka eller kommer han se ut som en plockad kyckling för alltid??:(
 
Syrrans hund bröt sig in hos tupparna igår och försökte ta död på den ena. Som tur är lyckades han inte, men tuppen är rätt så kal över både bak och rygg. Kommer fjädrarna att växa tillbaka eller kommer han se ut som en plockad kyckling för alltid??:(
De växer ut men det kan ta ett tag. Räkna med minst 6 veckor men är fjädrarna avbrutna istället för avtrillade så blir det ingen ny förrens efter ruggningen.
 
Syrrans hund bröt sig in hos tupparna igår och försökte ta död på den ena. Som tur är lyckades han inte, men tuppen är rätt så kal över både bak och rygg. Kommer fjädrarna att växa tillbaka eller kommer han se ut som en plockad kyckling för alltid??:(
Tänkte på att skydda hans hud mot solen tills han har nya fjädrar.
Tuppen har varit hårdhänt på en av våra hönor och jag har sett att hon varit röd i huden när hon varit ute i solen när det varit sån värme så nu smörjer jag solskyddsmedel på henne i väntan på en sk hönssadel.
 
Tänkte på att skydda hans hud mot solen tills han har nya fjädrar.
Tuppen har varit hårdhänt på en av våra hönor och jag har sett att hon varit röd i huden när hon varit ute i solen när det varit sån värme så nu smörjer jag solskyddsmedel på henne i väntan på en sk hönssadel.
Bra tips!
En hönssadel är ganksalätt att sy själv. Den ser ut så här när den inte sitter på hönan. Ja ghar sett måttangivelser men det slutar med att de inte passar så mät på egna djur för att få en uppfattning om storlek
 

Bifogade filer

  • DSC_0978.JPG
    DSC_0978.JPG
    102,5 KB · Visningar: 31
Jag vet att man inte riktigt kan veta vilka som är hönor och tuppar. Våra är nu ca 5 veckor gamla (på lördag) och de flesta har fått kam, även om vissa har väldigt små och andra större.

Vi har ju Silverudds blå och de ska ju vara svåra säger de som vet. Men, om jag nu får tro det som sägs, att hönor egentligen får kam först när de lägger ägg så har jag väl ca 1 säker höna och resten (15 stycken) är tuppar.

Jag hoppa verkligen inte att det är så. för vi har så fina färger på dem.
 
Allvarligt, menar du att pilgrimsfalkar tar höns?

Jag har själv inte råkat ut för det, men för länge sedan köpte jag några höns utanför Gbg. Där hade dom en fälla för att fånga pilgrimsfalkar levande. En bur med en ungtupp som ändå skulle slaktas. I taket var det ett galler med brett mellan spjälorna så att falken kunde dyka ned emellan men sedan inte flyga upp och ut. Då dom fångat en falk satte dom hela buren bak i kombibilen och åkte iväg minst tio mil innan som släppte ut den.
 
Igår skickade sambon bild till mig på vår surhöna - som, i egen bur med utegård, tagit ut fem små dunbollar :love:.
Två ägg låg kvar okläckta när jag kom hem igår kväll. Kalla, såklart. Tog in och lyste dom ändå och i ena ägget kom det plötsligt små pip. Vi fick starta kläckaren och lägga in äggen där (tror dock det andra är dött). Imorse var det hålslag och fyra timmar senare satt där en kyckling. Ska försöka smuggla in den till hönan igen, framåt kvällen.
 
Jag har själv inte råkat ut för det, men för länge sedan köpte jag några höns utanför Gbg. Där hade dom en fälla för att fånga pilgrimsfalkar levande. En bur med en ungtupp som ändå skulle slaktas. I taket var det ett galler med brett mellan spjälorna så att falken kunde dyka ned emellan men sedan inte flyga upp och ut. Då dom fångat en falk satte dom hela buren bak i kombibilen och åkte iväg minst tio mil innan som släppte ut den.
Låter som ett jävla oskick faktiskt. Hade de tillstånd för det? :cautious:
Tänker mest på att om det verkligen är sant så finns det även häckande fågel där en försvinner vilket äventyrar överlevnaden för kullen av en fågelart som är skyddad enligt svensk lag.
 
Igår skickade sambon bild till mig på vår surhöna - som, i egen bur med utegård, tagit ut fem små dunbollar :love:.
Två ägg låg kvar okläckta när jag kom hem igår kväll. Kalla, såklart. Tog in och lyste dom ändå och i ena ägget kom det plötsligt små pip. Vi fick starta kläckaren och lägga in äggen där (tror dock det andra är dött). Imorse var det hålslag och fyra timmar senare satt där en kyckling. Ska försöka smuggla in den till hönan igen, framåt kvällen.
Vilken härlig berättelse!!! Lycka till! :up::heart
 
Gräslig händelse hemma ikväll...
Jag har ju haft ungtuppar förut, och dom brukar ju vara ganska så "på" på hönorna. Men nu hade tupp-Gabriel jagat stackars Kolur fram och tillbaka hela dagen, och ikväll fick han äntligen tag på henne. Då kommer gammeltuppen - som alltid annars har bra och rätt beteende - rusande, körde bort Gabriel, höll fast Kolur och våldförde sig på henne. Hon skrek och skrek och flydde i panik då han var klar. Och då kommer Gabriel rusande igen, får tag på henne och ska till att göra sitt också. Hon skrek på ett sätt jag aldrig hört förut, skrek för sitt liv, det lät som om hon grät, tills hon la sig stilla och lät honom komma till... :cry:

Så fruktansvärt gräsligt, jag satt med henne i famnen i en timme sen och lugnade henne. Hon blödde där hon varit fasthållen, och var lika chockad som jag, länge....
Hade tänkt spara Gabriel, men icke. Såhär vill jag inte ha det på min gård. Imorgon blir det tuppgryta. :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp