Bukefalos 28 år!

Hörselnedsättning på ena örat.

Enya

Trådstartare
Min 4,5 åriga son hör illa på ena örat. Full hörsel på höger men han hörde inte ett enda pip i väönster i dag när det kollades på BVC. Sköterskan kikade i örat och såg lite vax som ev. kan vara anledningen till att han inte hör. Dock tog jag upp att han haft hörselproblem i flera år, men att det liksom inte tagits på allvar på BVC när jag tagit upp det. Jag ska hälla i typ revaxör till en natt och återkomma så han kan titta i det, är det inte bättre så blir det att spola örat hos läkare och kolla hörseln igen. Jag tror dock inte att vaxen har någon större betydelse på hans avsaknad av hörsel på det örat, efterosm han är född så här.

Frågan är, om det är så att han inte hör på det örat, vad gör man då? Hur hjälper man honom bäst? Kan tänka mig att även om han ju fakitkst hör på ett öra fullt så kan det vara svårt att uppfatta och förstå vad någon säger ibland och tänker då mycket på skolan som han så småningom börjar i.

Finns det någon här som har ett barn med nedsatt hörsel? Hur funkar livet för er och era barn?
 
Sv: Hörselnedsättning på ena örat.

Jag har en son med nedsatt hörsel på höger öra!

Jag tycker att det bästa vore om du kom till en "riktig" öronläkare samt till en audionom så att du får ett helt korrekt svar på OM din son är hörselskadad ö.h.t!

Det är ju så svårt det här med nedsatt syn och hörsel!
Vi "vanliga" hörande och seende vill gärna ha det till att man bara drar ner volymen = hörselskadad eller så sänker vi dimmern och kisar lite så vet vi hur en synskadad upplever världen!;)

Vad jag försöker säga är att om din son är hörselskadad så kommer en audionom ta reda på vilka ljud han inte uppfattar osv!
(Det är inte alltid så "enkelt" att man bara är nedsatt utan man kan ha svårt för vissa toner och ljud! I många fall förvärrar tinnitus nedsättningen osv!)
Läkarens uppgift är att ta reda på varför han är hörselskadad!

Spola öronen räcker inte alltid utan ska allt vax ut behövs det en speciell "dammsugare"!:D
kanske har han "bara" vätska i örat?
Kanske behöver han sätta in rör!

Har han varit ett sk. öronbarn med återkommande öronproblem?

Ang. hörselnedsättning på ett öra så betyder det inte någonting speciellt för talets utveckling utan det är oftast riktningshörseln som blir problemet.
Dvs. att avgöra varifrån ljudet kommer så som i trafiken osv.

Hörselhjälpmedel finns ju i form av hörapparater.
Min son har en benförankrad BAHA.
Men en vanlig hörapparat är det bästa då det inte behövs några kirurgiska ingrepp!
Finns jättesmidiga sådana!

Men som sagt, ett besök på Hörselvården är ett måste!
Där kommer ni att få svar på om han har en hörselnedsättning, hur den "ser ut" och vilka ev. hjälpmedell som krävs.

Att ha en ensidig hörselnedsättning i sig betyder inte per automatik att man behöver hjälpmedel!

Lycka Till!:)

Ps!
Du får gärna fråga mer om det är något du undrar över!
Kan svara så gott jag kan!
 
Senast ändrad:
Sv: Hörselnedsättning på ena örat.

Tack för svar!:bow::bow::bow:

Vi ska i första hand ta rätt på vaxet i örat och därefter, om en månad ska han testas på nytt på BVC. Hör han fortfarande inte bra så blir det läkare då och så kommer han väl att testas utförligare.

Jag har sedan han varit nyfödd upplevt att något är fel med honom, att det är något som inte är som det "ska" vara, men ingen har tagit det på allvar, speciellt inte när jag sa att hörseln borde testas. Han är högjydd och uppfattas av BVC som okoncentrerad.

Han har aldrig haft problem med öronen, aldrig ont ens vid förkylning, och aldrig riktigt förkyld utan mest då bara snorig och lite feber i någon enstaka dag. Heller inte haft det så ofta som andra barn. Inga andra sjukdomar alls. Väldigt frisk!

Jag har själv nedsatt hörsel på båda mina öron men mest på mitt vänstra ( eller högra??:o:confused:) och jag hör inte vissa ljud, som tex s-ljudet i ordet stjärna. Jag hör inte alltid när min äldsta son säger fel på det utan fick höra det av logopeden:angel: Min egen nedsättning kan nog komma sig av mycket musik i hörlurar på hög volym samt återkommande öroninflammationer.

Vad är en benförankrad BAHA för något? Hur mycket hör han på det örat?


Fler frågor kommer säkert, ska bara komma på dem först:angel:

Tack för svar i alla fall!!
 
Sv: Hörselnedsättning på ena örat.

Tänk att det ofta är så att vi föräldrar "känner/märker" att någonting är "fel"!

Att han upplevs som högljudd och okoncentrerad kan ju -precis som du själv är inne på- mycket väl vara till följd av en hörselnedsättning!
Nu är ju min pojkes största funktionshinder hans synskada men vi träffar ju en del hörselskadade barn med!
Jag har hört att mindre barn som har antingen syn- eller hörselskador inte samspelar med både syn och hörsel utan i vissa fall "växlar" mellan dessa sinnen!

Kanske är det så att din son får koncentrera sig på att höra fullt ut och därför till viss del "kopplar bort" synen = upplevs som okoncentrerad!
Eller känner du i hjärtat att det är någonting annat med?

En BAHA är en benförankrad hörapparat.
Dvs. man har en titanskruv inopererad i själva skallbenet så att ljudet -till skillnad mot en "vanlig" hörapparat- leds via skallbenet och inte in genom hörselgången till hörselnerverna!
Det är en 3-stegsprocess att sätta in en sådan.
Först gör man ett ingrepp där själva innerskruven "monteras" :eek: i skallbenet.
Därefter ska den växa fast i skallbenet så att den sitter till 100%!

Steg 2 innebär att man sedan fäster en ytterskruv så de som har en BAHA har alltså en skruv -men inte lös ;)- i huvudet!
Den går att ta bort om man inte vill ha den längre!

När den sitter stadigt så får man hämta ut sin hörapparat som man fäster på själva skruven!
Fördelen med det här hörselhjälpmedlet är att den sitter lite bättre och den kan -till viss del- döljas under håret!

När min son föddes gjordes det obligatoriskt hörseltest på Neonatal!
Det visade sig att han hade ingen hörsel alls!
Testet gjordes om 3 ggr med samma resultat!
Men jag kände att någonting inte stämde. Jag fick för mig att han hörde!

Stackars lilleman fick stå ut med att jag smög upp bakom honom och slog med grytlock så bara det borde ha resulterat i tinnitus!:rofl:

När han var 6 månader gjorde vi ett fjärde hörselprov men inte ett enda utslag på mentometern..

Ringde då "hem" till Sahlgrenska.
(Vi bodde i Varberg och han låg på Halmstads Neo i 4 mån men både han o jag var fortf. skrivna i Göteborg)
På Sahlgrenska blev dom arga öv. att dom inte hade gjort en sk. hjärnstamsaudiometri där man via hjärnan mäter hörseln!
Redan nästa dag var vi välkomna och jag var så nervös..

Svaret blev att han har full hörsel på vä öra men var nedsatt nästintill dövhet på höger!
När dom berättade att han kommer utveckla ett tal och han hör vad vi säger så grät jag i flera dagar.
Jag hade ju inte vågat sjunga eller prata med honom!

Han fick en vanlig hörapparat men då hans hörselgång på det örat är både trång och nästintill alltid vätskefylld (trots rör) så fick han en BAHA!

Han pratar som vilken annan 4-åring som helst (eller nej, 5 blev han ju nu i förra veckan!:D) men kan ibland höra fel på hatt och katt osv.
Han har svårt med riktningshörseln och problemet blir givetvis större i o m att han inte kan kompensera ljudkällan med synen!

Han går på Sveriges största (och bästa!:p) förskola men i en grupp med bara 12 barn.
Förskolans alla lokaler är hörselvänliga med bord och stolar som inte skrapar samt att det är ljudisolerade väggar mm.
Det är ibland på samlingarna han kan tycka att det blir för mycket stoj.
Där har du nackdelen med alla hörapparater!
Man försöker ställa in dom så bra som möjligt men tyvärr kan inte en hörapparat filtrera ljud på samma snillrika sätt som ett öra!;)
Så alla ljud förstärks tyvärr..inte bara tal!

Däremot älskar han sin hörapparat så mycket att han t o m vill sova med den!:love:

Nu kom detta att handla mycket om min kille ju..:o

Men jag tror att om din son skulle visa sig ha en hörselskada och därefter få tex. en vanlig hörapparat så kommer han efter en tid att älska den med!

Inkörsningsperioden kan vara lite svår för det blir nog som att komma upp ovanför vattenytan och höra alla ljud så klart!
Det uppfattas nog av dom flesta som lite skrämmande och konstigt!

Det kan ju även vara skönt att veta att dom hörselskadade barn jag har träffat -som inte har andra tilläggshandikapp- har sällan eller aldrig blivit retade för sin hörapparat eller för sitt funktionshinder!

Nu är det ju i o f yngre barn -som inte har nåt högstadiet ännu- men jag kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda på högstadiet!

Dessutom använder sig flera föräldrar/anhöriga till hörselskadade barn sig av sk. stödtecken!
Det kanske kan vara någonting för er båda! *här försökte jag lägga in en blink-blink men det tillät inte Bulletinen! hihi
 
Senast ändrad:
Sv: Hörselnedsättning på ena örat.

Tack för ditt svar igen!! :bow::bow:

Jag har funderat på stödtecken, är egentligen inte alls fel att lära honom det, oavsett hur hörseln är egentligen. Det används några tecken på dagiset jag jobbar på, är det vanligt teckenspråk? Vart lär man sig teckenspråk? Är det svårt?

Jag har ännu inte hällt i revaxör i örat, har inte vågat..... men har bestämt mig för att göra det i kväll så att vi kan åka till BVC på tisdag och få kollat om det är borta. Tycker det är så obehagligt med revaxör, vågar ju inte ens använda det på mig själv! Jag var öronbarn som liten men är rädd för allt som har med öron att göra, skulle jag få en vaxpropp så skulle det bli en mardröm för mig........:o

Det låter bra att din son gillar sin hörapparat, det är nog ett måste om man ska kunna höra hyfsat. Jag har ju glasögon och minns när jag var liten att jag HATADE de här fula glasögonen :D Blev jag arg slängde jag i väg dem all världens väg :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 454
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp