Hösilage till de vilda djuren?

MonteRose

Trådstartare
Jag har två rådjursbockar och harar som besöker min trädgård i sökande av nåt ätbart. Vad jag kan se så är de inte magra på något sätt.
Nu är det väldigt kallt här och isgata överallt och skaren måste vara väldigt besvärande.

Är det vansinne att lägga ut lite av hästens hösilage till dem?

Jag bor inne i ett villakvarter och skogen är ett par hundra meter bort.

Kommer grannarna att bli upprörda?

Min häst har lite problem med att göra slut på en hösilagebal på lämplig tid.
 
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Jag har ingen aning om vad man får och inte får lägga ut hösilage till vilda djur. För några år sedan när det var så vansinnigt mycket snö och kall vinter så lade vi ut överblivet hösilage till rådjuren & älgarna så gott som varje dag men vi bor ju ute på landet. De var där varje dag och åt samt vilade :)
 
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Jag skulle gå till skogen o lägga ut där. Men du kan ju fråga markägaren innan.

Och sedan ger jag de rådjur vi matar ensilage med mycket blad.
 
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Rådjur ska man inte ge annat än ensilage såhär sent på säsongen, hösilage eller hö kan man ge om man börjar tidigt på säsongen och det finns vatten i närheten.
 
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Man kan börja mata rådjur när som helst på året..ingen fara. MEN om man börjar så här sent och matar måste man söka upp dom på deras vinterståndplats, dvs i ett skogsparti med rikligt med blåbärsris eller liknande. För när förhållandena är svåra lämnar dom inte denna plats....förutom kan ynglingar i form av TS bockar se sig omkring. Men det finns ju flera..så ts borde nog söka upp platsen i stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Mata på, men ensilaget måste vara högvärdigt, dvs högt i protein. Annat foder med lågt näringsinnehåll är inte lämpligt att ge till rådjur.
 
Sv: Hösilage till de vilda djuren?

Rådjur skall inte äta hö, men ensilage skall vara okej. Så det beror på hur vått ditt hösilage är.

Jag tycker det är bättre att ge dem havre, bröd, äpplen och morötter. Lusernpellets är också bra men det tycker inte mina rådjur om, de vill bara ha havrekross. :p De behöver ju ffa näring, visset gräs och grenar kan de hitta även om det är snö. Jag bor på landet så matar rätt utanför mitt fönster. De är så söta när de kommer för att få sitt "godis". :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp