Högdräktigt sto med

åke

Trådstartare
Jag har ett sto som strax skall föla. Jag fick höra av veterinären att hon har ett udem mellan frambenen kan någon förklara vad detta är och vad det kommer från?

Senast ändrad:
Sv: Högdräktigt sto med

Hej - ödem är en svullnad (vätska) under huden som t ex kan komma av en blödning, muskelbristning eller liknande. Din häst kan ha sparkat sig eller sträckt sig litegrann. jag vet inte hur det är med hästar, men hos människor är det ganska vanligt att man får mycket vätska i kroppen mot slutet av graviditeten, man får sämre cirkulation och det gör man svullnar, t ex i ben och fingrar. Men hur det skulle kunna leda till en svullnad mellan frambenen i din hästs fall känns konstigt, i så fall borde det snarare vara benen som var svullna.
mvh
Lejonelle

Lejonelle skrev:
Hej - ödem är en svullnad (vätska) under huden som t ex kan komma av en blödning, muskelbristning eller liknande. Din häst kan ha sparkat sig eller sträckt sig litegrann. jag vet inte hur det är med hästar, men hos människor är det ganska vanligt att man får mycket vätska i kroppen mot slutet av graviditeten, man får sämre cirkulation och det gör man svullnar, t ex i ben och fingrar. Men hur det skulle kunna leda till en svullnad mellan frambenen i din hästs fall känns konstigt, i så fall borde det snarare vara benen som var svullna.
mvh
Lejonelle
Ja, det skall nog vara ödem. Hon sa att det var vanligt på dräktiga ston. Hon skall nog föla idag så hon var ganska säker på att det skulle gå bort. Hur kan jag lindra detta om hon har ont av det?

Lejonelle skrev:
hos människor är det ganska vanligt att man får mycket vätska i kroppen mot slutet av graviditeten, man får sämre cirkulation och det gör man svullnar, t ex i ben och fingrar. Men hur det skulle kunna leda till en svullnad mellan frambenen i din hästs fall känns konstigt, i så fall borde det snarare vara benen som var svullna.
mvh
Lejonelle

När människor blir svullna om ben o dyl pga graviditet eller annan orsak till stasad återfyllnad av av hjärtat blir hästar svullna längs bröstkorgen/bukens främre del . HH

HelenaHandberg skrev:
När människor blir svullna om ben o dyl pga graviditet eller annan orsak till stasad återfyllnad av av hjärtat blir hästar svullna längs bröstkorgen/bukens främre del . HH
Tack alla för hjälpen.Håll tummarna att fölisen kommer i kväll

Eftersom det inte är så långt kvar till fölning så behöver du säkert inte göra något åt ödemet, annars hjälper det med lite liniment ökar ju cirkulationen.
Mitt gamla sto såg ut som en telefonstolpe i benen och hade STORT ödem mellen frambenen de sista månaderan innan fölning, men hade inte ont. (var ute mycket så hon kunde röra sig hela tiden och gick ofta en promened vid 10 på kvällen så inte natten blev så lång)

Lycka till med bäbisen!

Mitt sto hade osså ödem under dräktigheten. Först i alla fyra benen tidigt i dräktigheten, då fick hon en kortison spruta och det var bra dagen efter.
Sedan fick hon i slutet av dräktigheten ödem under hela magen. Då ville ej vet ge något mot det, så det fick försvinna av sig själv, tog ett par veckor.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 380
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715
Hästvård Jag har i flera år funderat på att testa kula i livmodern till Nelly, och frågade veterinären idag kring pris osv. Men jag skulle gärna...
Svar
1
· Visningar
284
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 104
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka