Höja upp sadeln i framkant?

bubbel

Trådstartare
Jag har problem med att "min" medryttarhästs (dressyr)sadel liksom "tippar" mig framåt, så att jag hela tiden måste hålla emot för att inte luta hela kroppen framåt. Tror även att den är lite för bred för hästen (antagligen därför den tippar framåt antar jag), men det kan jag ju tyvärr inte göra så mkt åt, förutom att påtala det till ägaren, vilket jag även gjort.

Undrar nu om det finns ngn slags pad man kan lägga under för att liksom höja framvalvet lite så att jag sitter rakt?? I övrigt går hästen inte med ngn pad alls under sadeln, bara schabrak.

Sv: Höja upp sadeln i framkant?

Det låter, som du sa, som att den antingen är för vid för hästen eller så är det för svängd i bommen (hästen kanske är rak i ryggen). Det bästa vore naturligtvis att kolla upp sadeln och ev byta, det är ju upp till ägaren, men du kan ju påpeka att du tycker så... Annars kan du ju alltid prova lägga en fårskinnspad under. Den gör att sadeln upplevs som lite smalare och kanske den ligger lite bättre. Lycka till!!

Sv: Höja upp sadeln i framkant?

matjo537 skrev:
Det låter, som du sa, som att den antingen är för vid för hästen eller så är det för svängd i bommen (hästen kanske är rak i ryggen). Det bästa vore naturligtvis att kolla upp sadeln och ev byta, det är ju upp till ägaren, men du kan ju påpeka att du tycker så... Annars kan du ju alltid prova lägga en fårskinnspad under. Den gör att sadeln upplevs som lite smalare och kanske den ligger lite bättre. Lycka till!!

jo... det är ju så. Men hästen håller på att ändra sig mycke ti ryggen just nu, ägaren har redan minskat sadeln en eller två storlekar om jag inte minns fel :crazy: hästen var rätt tjock när hon köpte henne... men jag tycker att jag upplevde detta problem även innan sadeln blev för stor, tror att det kan vara en knepig modell för mig eller ngt sånt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 718
Senast: mackan
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig... 2
Svar
33
· Visningar
4 425
Senast: bigganl
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är verkligen inne i ett flow nu när det gäller ridningen. Det är SÅ roligt, och som @Araminta skrev något som jag måste försöka ta...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 501
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka