höjder m.m

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare jagvillvaraifred
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 378
J

jagvillvaraifred

Jag skulle veta lite mer så svara så exakt du kan på mina frågot:D

1. maxhöjden i debutantklass på banhoppningen?
2. maxhöjden i debutantklass i terrängen?
3. Får alla hinder vara med i debutanklassen?
4. Får hinder vara fasta i ponnyklasserna i terrängbanan?
5. mawhöjden i lättklass på banhoppning?
6. mawhöjden i lättklass på terrängen?
7. Får alla hinder vara med i lättklassen?
8. Är hinderna fasta i lättklassen?
9. Vad är det för svårighetsgrad i debutant- och lättklass i dressyr, vilket pogram motsvarar det?
10. Vad är CNC* och dom andra tecknena, vilka mer finns det och vad står det för och vilka klasser innehavar dem?
11. Går fälttävlingar på en elelr flera dagar eller är det olika?

Tacksam för svar, jag är TOTALT GRÖN inom fälttävlan.

Sv: höjder m.m

1. 95cm för häst, 75? för ponny

2. 90 cm, 70 för ponny

3. Antar att du menar alla typer av hinder, jag det mesta kan förekomma men det är väldigt lätta varanter. Tex. alltid (vad jag vet) trappa uppåt och bara två steg. Men ofta är det mest stockhinder.

4. De ska vara fasta i alla klasser och kategorier

5. 105 för häst, 95 D-ponny, 90 c-ponny och 80 b-ponny

6. 100-häst, 90-dponny och 70-c+bponny

7. I lätt klass är det vanligare att lite mer typhinder finns. Typ grav, spets, nedhopp i vatten och liknande.

9. Man kan inte riktigt jämföra med vanlig dressyr eftersom det är lite olika saker man vill se, men de blir mer och mer skillnad ju högre man kommer. Debutant kan väl jämföras med LC och lätt med LB.

10. I klasserna över lätt för storhäst använder man stjärnor när man anger svårighetsgraden, många stärnor = svårare klass.
Det finns från 1-4. Fyra förekommer bara internationellt på de allra svåraste tävlingarna som tex. Badminton, VM och OS.
Sen har man betäckningarna CNC, CIC, CCN, CCI. C:na står för Concours Complet (komplett tävling) och n och i för nationell eller internationell. CCI eller CCN är en såkallad lång tävling där terrängen är längre och den går över tre dagar (men är inte riktigt säker på vad som är skillnaden egentligen).
Men CNC* är alltså snäppet svårare än Lätt, CIC* en internationell klass som är ngt svårare och CCI* den svåraste *klassen. Skillnaden är i terrängen där banan kan bli längre, mer teknisk och kanske ha kortare rid.
Rätta mig nu om jag har fel!:angel:

11. De lättaste klasserna är över en eller två dagar då terrängen i så fall är andra dagen. Sen finns det tredagars då är hoppningen sist.

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har bestämt mig för att så småningom börja träna och ev. tävla fälttävlan. Rider storhäst, 10 år, och är själv 18. Vi har låångt...
Svar
7
· Visningar
1 633
Senast: Nomina
·
Fälttävlan Hej! Jag var ute idag och hoppade vattenpöls-kombination på min sparvel (arab) och kom på att det skulle vara roligt att bara träna...
Svar
0
· Visningar
1 243
Senast: cahs
·
H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 256
Senast: HoneysEmma
·
S
Fälttävlan Jag har alltid tyckt att fälttävlan ser totalt livsfarligt ut. Men efter att ha sett Falsterbo hunting så blev jag nästan lite sugen att...
Svar
7
· Visningar
1 388
Senast: staaria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka