Bukefalos 28 år!

Hon och hästen anfölls av vildsvin

Cissi Hansson och hennes häst attackerades av två vildsvin i en hage utanför Rinkabyholm. Hon var ute och tömkörde sin gamla islandshäst i en hage nära Boholmarna vid tiotiden på tisdagen, när hästen plötsligt blev stirrig. – Jag vänder mig om och ser fyra jättestora grisar nere vid vassen, ett 50-tal meter från Boholmsvägen. Jag tänker att jag måste bort därifrån, då kommer två grisar och ... ...

Källa / Läs mer:
http://www.barometern.se/nyheter/kalmar/hon-och-hasten-anfolls-av-vildsvin(3648299).gm
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Var väl bara en tidsfråga innan något sådant här skulle hända. På många ställen i landet är vildsvinen så vanliga och orädda att de inte längre flyttar sig när man kommer med bil mitt på dagen. Har ofta sett vildsvin från hästryggen i närheten av Ullared och Kungsbacka. Andra ställen jag sett vildsvinsflockar mitt på dagen är norr om Kalmar, norr om Västervik och Gamleby. Även söder om Boden har jag sett vildsvin mitt på dagen. Har även kört på vildsvin med bil fyra gånger. Tre gånger gick allt bra. Fjärde gången blev två bilar involverade och den vildsvinsolyckan kostade över 120.000 i försäkringsskador...

Ämnet på dagordningen i det här landet borde vara vildsvin, inte varg. Hur många renar får man för 120.000? För att inte nämna risken för att människor skadas i trafikolyckor (och nu även hästolyckor) där vildsvin är orsaken...
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Håller med! Vildsvin kostar samhället och den enskilda personen långt mer än vad varg kommer göra inom en överskådlig tid.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Som jag ser det, så är problemet att väldigt många vill att vi ska ha en stabil vildsvinsstam och därför fodrar de nästan ihjäl svinen. Det är ju tex konstaterat nu att många vildsvin lider av karies efter att markägare/jägare fodrat med bröd och kakor i överflöd...

Dra ner på fodringen och samordna jakterna.

Här i Skåne har nästan varenda liten markägare, om de så har 1 hektar eller 150 hektar, en vakplats för gris. De fodrar där och skjuter en och annan gris, men varje sugga kan föda flera kullar per år tack vare utfodringen.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

*kl*
här uppe i norra uppland har vi rätt mycket gris men markägarna vill ha så jäkla betalt för att jägarna ska få skjuta gris på deras marker sen så klagar dom rejält för att defår markerna förstörda...å skyller på jägarna att dse inte skjuternå gris... att de är lata mm...

tråkigt när man inte kan samarbeta..
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Folk är bra roliga! Varför kan de inte bara inse att om jägarna får jaga svin gratis så är det win-win för båda.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Min dotters man och deras lilla jr- tik blev attackerade i höstas, två vildsvin flög på hunden som inte var kopplad och därmed överlevde. Hon gömde sig i ett dike, men hann bli svårt skadad, en hårsmån från att ha blivit dödad.

Vildsvinen är inte längre speciellt rädda för människor, verkar det som. Det måste bli ett slut på matandet och en samordnad jakt för att få ordning på detta.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Uscha, vi har nu fått ett gäng på ca 10-15st och har funderat lite på om man ska vara speciellt orolig för det och det verkar ju som det :eek:
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Finns mycket här också.
Vi har en åker på baksidan där det även finns en liten skogsdunge.
Där brukar de hålla till, har sett en hel familj komma promenerandes över åkern en gång.

En kompis hade vildsvin inne på tomten nu i dagarna. Lagom mysigt :crazy:
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

markägarna vill ha så jäkla betalt för att jägarna ska få skjuta gris på deras marker sen så klagar dom rejält för att de får markerna förstörda

Håller med om detta, vem vill betala 2000 kr för att sitta och vaka en natt? Här tas ingenting betalt och förvånande nog är det grisfritt men då är det folk ute och jagar alla dagar i veckan så de har ingen chans att etablera sig.

Mirre: Är känt för att vara mycket grisar runt örebro, en vän hade 70 st på sin åker...
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Kl.

Grisar förökar sig snabbare än man hinner jaga här omkring.

Att jaga med hund är riskfyllt, 2 skadade och en död hund bara på dom jakterna i det jaktlaget jag är med och det bara denna vinter och på bara 6 jakt dagar med lös hund.

Att sitta och vänta vid en åtel tar tid och alla här har jobb och familj så det hinns inte med i någon stor omfattning.

För 3 år sedan kom en grupp på 3 grisar hit och nu har vi 3 grupper av grisar med 30 till 40 grisar i varje det hinns inte med att jaga av dom då "mitt" jaktlag och grann jaktlagens jägare jobbar till största delen heltid.

Här matas inte grisarna.

Så jägare är inte lata för att det finns mycket gris, jägare har oxå jobb dom måste sköta, familj att umgås med och hus/gård att ta hand om ut över jakten och inte att förglömma alla trafik olyckor med vilt som polisen ringer ut oss om.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Som Kalmarit kan jag intyga att detta INTE är första gången någon bli attackerad av vildsvin. Sist jag hörde om det, det var nu i vintras, så blev en dam på CYKEL jagad av ett vildsvin ute vid Hansa City. Nu är det väl lite skog och mer lantligt i närheten, men samtidigt har du ett stort handelsområde...
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Var väl bara en tidsfråga innan något sådant här skulle hända. På många ställen i landet är vildsvinen så vanliga och orädda att de inte längre flyttar sig när man kommer med bil mitt på dagen.
/.../ Ämnet på dagordningen i det här landet borde vara vildsvin, inte varg.
:bow:

:idea: Om man kunde få vargarna att bara jaga och livnära sig på vildsvinen, skulle det lösa många bekymmer... :angel:
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

:bow:

:idea: Om man kunde få vargarna att bara jaga och livnära sig på vildsvinen, skulle det lösa många bekymmer... :angel:

Ja, det vore ju en dröm. Rädd att en vildsvinsflock nog kan vara rätt duktig på att försvara sig. Hundar kan ju bli rätt illa tilltygade om inte dödade. De enstaka vargar som befunnit sig på vandring i södra Sverige har nog inte haft så stor chans mot vildsvinen. Och där det funnits vargar nog så att man kan kalla det en flock har de nog ändå varit i underläge mot vildsvinen...
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Här matar man bara grisarna. De är också vana vid folk, hundar o hästar= oskygga även dagtid.

I andra länder har jakthundarna skyddsklädsel. Hundarna måste vara stora o flera stycken.

Jaktförbundet värderar jakt på räv högre då grisar ej inkräktar på jägarnas byten. Finns nu återigen inte en räv.

De kommer närmare o närmare tätorter o kan plöja upp både skog o gräsmattor. Potatisåkrar måste elinstängslas.
De bor på sädesåkrar under sommaren.

När ska man ta problemet på allvar?
De utrotades förr av en anledning- skadedjur.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

*kl*

markägarna nere i skåne harfrågat om hjälp med grisen av några jaktlag men då skulle dom minsann ha betalt + att dom ville ha de mesta köttet oxå..

nä låt då grisarana förstöra. tyvärr är de så de ser ut i jaktsverige idag, de är ett ämne som driftats många ggr på möten mm. jägarana vill mer än gärna sitta på vak vid månljusa kvällar nätter men då vill dom juh självklart ha köttet dom skjuter.

idag ser inte de ut så så då skiter dom i de å ja förstår dom fullt ut. vill markägarn ha köttet får han väl jaga själv.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Jo då skydd finns men hjälper bara mot vissa delar av hunden, ingen här som inte har skydds väst på sina hundar.

Jakt med flera hundar som tar ner och håller fast bytet är inte tillåten jakt i sverige och hoppas inte det blir.

Största delen av marken här ägs av jägarna så det är jägarnas mark (åker som skog) blir förstörd.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

Räv håller vi kort här oxå men inte beroende på att dom tar vilt utan för skabben kommer som ett brev på posten så fort det blir lite räv.
 
Sv: Hon och hästen anfölls av vildsvin

*kl*

markägarna nere i skåne harfrågat om hjälp med grisen av några jaktlag men då skulle dom minsann ha betalt + att dom ville ha de mesta köttet oxå..

nä låt då grisarana förstöra. tyvärr är de så de ser ut i jaktsverige idag, de är ett ämne som driftats många ggr på möten mm. jägarana vill mer än gärna sitta på vak vid månljusa kvällar nätter men då vill dom juh självklart ha köttet dom skjuter.

idag ser inte de ut så så då skiter dom i de å ja förstår dom fullt ut. vill markägarn ha köttet får han väl jaga själv.

Vad är det grisen förstör i skogen?

Så vitt jag vet så gör grisen till största delen nytta i skogen. Den bryter upp, syresätter och äter upp skadeinsekter.

Den ger sig inte på gran o tall. Ett eller annat träd kan bli skadat som ryggskrubbare.

Och vill man inte ha grisen på åkern är det ju bara att sätta upp eltråd.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En cyklist i närheten ridskolan i Ingelstorp upptäckte en häst som hade hamnat upp och ner i ett meterdjupt dike på torsdagsmorgonen -...
Svar
0
· Visningar
414
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Klockan tio på måndagen påbörjades en sökning efter den försvunna ridskolehästen. Några timmar senare hittades han. Under dagen...
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den ridskolehäst som försvann från ridskolan Udden i fredags hittades under måndagen vid en sökning. Hästen var dock så svårt skadad att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Cissi Hansson i Rinkabyholm utanför Kalmar attackerades av vildsvin när hon var ute och tömkörde en häst häromdagen. ... Källa / Läs...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp