Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

(TravBolaget)
Linda Johansson smörjde in sina axlar med Ipren-salva.
Sen selade hon ut kompisens travhäst - som fastnade i en dopingkontroll.
Nu döms hästens tränare Charlotta Nordin till tre månaders avstängning och böter av Svenska Travsportens Centralförbund.

http://www.travbolaget.nu/nyheter.asp?meny=nyheter&fran=atg&nr=2068
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Det är tydligen inte helt riskfritt att behandla sig själv...:o
Undrar egentligen hur starka preparaten är om de kan ge utslag på en häst utan att den har blivit behandlad.
Det gäller tydligen att tänka sig för både en och två gånger innan man håller på med en tävlingshäst:crazy:
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Förmodligen så är det väl mätinstrumenten som blivit så förfinade/känsliga så att de ger "utslag" för minsta lilla?
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Gissar att hon inte tvättat händerna efter hon smorde in sig.......
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

På tal om detta... det pratas så mkt om dopade HÄSTAR (pch det är faktiskt jättebra om man ser det ur den synpunkt att sjuka/trasiga hästar inte ska tävla/träna hårt) men hur många kuskar/ryttare är det inte som förmodligen har stoppat i sig olika preparat för att orka med sin arbetssituation? Då pratar jag inte om starka grejer som typ anabola utan vanliga värktableter, tex Ipren som så många hästar fastnat i dopingkontroll för.
För att dra snaran riktigt hårt så kanske det sitter en hel drös med kuskar/ryttare som egentligen inte har bakom/på en häst att göra.

Ja det är iaf vad jag tycker. Sen förstår jag deras arbetssituation, de är tvungna att jobba precis som alla vi andra...

//Lillan
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Lillan_tuff skrev:
För att dra snaran riktigt hårt så kanske det sitter en hel drös med kuskar/ryttare som egentligen inte har bakom/på en häst att göra.

//Lillan

Så sant så. :bow:
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Lillan_tuff skrev:
På tal om detta... det pratas så mkt om dopade HÄSTAR (pch det är faktiskt jättebra om man ser det ur den synpunkt att sjuka/trasiga hästar inte ska tävla/träna hårt) men hur många kuskar/ryttare är det inte som förmodligen har stoppat i sig olika preparat för att orka med sin arbetssituation? Då pratar jag inte om starka grejer som typ anabola utan vanliga värktableter, tex Ipren som så många hästar fastnat i dopingkontroll för.
För att dra snaran riktigt hårt så kanske det sitter en hel drös med kuskar/ryttare som egentligen inte har bakom/på en häst att göra.

Ja det är iaf vad jag tycker. Sen förstår jag deras arbetssituation, de är tvungna att jobba precis som alla vi andra...

//Lillan

Nu är ju inte reglerna lika hårda för människor som för hästar! Hästarna kan ju inte välja själva så där är reglerna för vad som är tillåtet MYCKET hårdare!
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Prakas skrev:
Förmodligen så är det väl mätinstrumenten som blivit så förfinade/känsliga så att de ger "utslag" för minsta lilla?

Enligt experterna är detektionsgränsen högre än gränsen för att hästen ska känna smärtlindring. Jag tycker Sveriges dopingreglemente är bra.
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Japp, precis som oss inom vård o omsorg, som arbetar med utslitna leder o muskler o huvud som egentligen skulle behöva vila...:(
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Jag tror inte på det tjejerna säger....
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

kopur skrev:
Nu är ju inte reglerna lika hårda för människor som för hästar! Hästarna kan ju inte välja själva så där är reglerna för vad som är tillåtet MYCKET hårdare!


Jag håller med dig om detta. SJÄLVKLART ska hästarna skyddas med alla medel som finns! Och vi människor kan ju säga ifrån om det gör för ont. Hästarna springer om vi piskar till dem, de gör ju så gott de kan oavsett om de är sjuka eller påverkade.

Det som JAG hänger upp mig på är att det talas ganska tyst om "dopade" kuskar/ryttare.

//Lillan
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

ann80 skrev:
Japp, precis som oss inom vård o omsorg, som arbetar med utslitna leder o muskler o huvud som egentligen skulle behöva vila...:(


Tyvärr är ju samhället idag så att man ska arbeta till man inte kan stå längre. Jag har mkt DÅLIG arbetslivserfarenhet själv men de personer jag pratat med har berättat mkt.

Och just inom vården har jag fått uppfattningen att det inte är värt mödan liksom. Jag vet inte jag kanske har fel...

//Lillan
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Men handlar det inte om att vi själva måste lära oss att ta ansvar? Vårdapparaten säger inte stopp.
Människan bör väl lära sig att ta hand om sig själv? Vad med att prioritera förebyggande träning, meditation, avslappning för att kunna hålla sin egen kropp i balans?
Varför skaffa sig ett liv där kroppen underprioriteras?
Precis som dessa Ipren- travtjejer vägrar ta ansvar för vad dom utsätter hästen för, så låter det i mina öron som att många i dag inte heller bryr sig om sig själva?
 
Sv: Hon smittade kompisens travhäst med Ipren-salva

Rikkan skrev:
Men handlar det inte om att vi själva måste lära oss att ta ansvar? Vårdapparaten säger inte stopp.
Människan bör väl lära sig att ta hand om sig själv? Vad med att prioritera förebyggande träning, meditation, avslappning för att kunna hålla sin egen kropp i balans?
Varför skaffa sig ett liv där kroppen underprioriteras?
Precis som dessa Ipren- travtjejer vägrar ta ansvar för vad dom utsätter hästen för, så låter det i mina öron som att många i dag inte heller bryr sig om sig själva?


Jag håller med. Man tror att man är oövervinnlig och aaldrig kan bli skadad. Och jag blir galen p åalla värktabletts-reklamer. "På vårat jobb har vi ofta värk i axlar och nacke, men sen vi började med ***... bla bla bla"

Precis som "Stryk på lite salva där du har ont så går det över o sen kan du fortsätta jobba"

Vi människor har "stängt av" kroppens naturliga sätt att tala om att något är fel. Kroppen skriker "Aj det gör ont. Du har sträckt dig uppåt för många gånger och lyft tunga lådor alldeles för mkt. Snälla låt mig vila för jag orkar inte mer"
Människan svarar: "Jag stryker på lite salva o tar en tablett o sen gör det inte ont längre."

//Lillan
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp