Sv: Hopp eller dressyrsadel???
Maran skrev:
Tycker att du motsäger dig själv i de två meningarna.
Om skänkeln hamnar på rätt plats eller inte beror väl på om sadeln passar ryttarens anatomi? Dessutom har jag för mig att jag har sett sadlar av den typ du nämner som är utformade på ett sådant sätt att ryttaren hamnar i en felaktig och låst sits.
Bullshit! Jag ser det snarare tvärtom. Med en unghäst är det en fördel om man kan ha en kontrollerad rörlighet med skänkeln därför att man ibland kan behöva inverka tydligare och längre fram eller längre bak än på en "färdig" häst. Dessutom tror jag att du överskattar sadelns betydelse i det här fallet. Om jag tar min häst som exempel: Han reds in av säljaren med hoppsadel och var riden ett halvår när jag köpte honom som 3-åring. Nu är hästen 5. Jag har ridit med allroundsadel eller hoppsadel beroende på vilken sadel som har passat bäst för tillfället. Parallellt har jag hela tiden ridit i bra westernsadlar och dessa har använts mest. Hästen har inga problem med att förstå skänkelns inverkan oavsett vilken sadel jag sitter i och arbetar bra oavsett vilket. Däremot kan jag hålla med dig om att när det börjar bli dags för mera "finlir" passar det naturligtvis bäst med en sadel som är avsedd för den gren ekipaget ska ägna sig åt och som passar folk och fä perfekt.
Nej, det gör jag itne alls det. Jag kan rida alldeles utmärkt i en flatback, men inverken på hästen är inte likadan och då måste man ändra sitt ridsätt. Jag har ridit in min häst så att han nästan enbart lyssnar på sitsen (skänklarna används endast vid sidvärtsrörelse som stöd eller galoppfattning som signal) I en flatback måste man göra mycket tydligare hjälper än i en bra dressyrsadel för att uppnå samma effekt.
Jovisst finns det skillnader mellan de olika märkena, men ett kvalitetsmärke har oftast haft MÅNGA människor som har gett sina psikter om sadeln och de har modeller som passar de flesta n'r det gäller stöden. Sedan är det klart att ett märke med stora och långa stöd inte passar en kortbent person etc, men ett kvalitetsmärke är just ett kvalitetsmärke pga att tillverkaren har tagit hänsyn till flera olika kroppsformer etc. Sedan så är det individuellt om man gillar djupt säte eller inte (vilket också kan hjälpa till att lägga skänkeln på plats, likaså stigläderlåsens placering, sätets tyngpunkt etc), vilket jag tror du menar med låst sits, vissa gillar att sitta ganska stilla, då deras hästar är extremt känsliga. Man kanske har en häst med väldigt stora och skumpiga gångarter och då får man oftast bättre balans och sitter mer still.
Jag förstår inte vad du menar i sista stycket? Man kan lägga skänkeln längre fram eller bak i en dressyrsadel med eller en cc hoppsadel?
Du kanske missförstod mig, jag gillar inte de stora stöden på hoppsadlar vid dressyrridning då sadlarna inte är gjorda för dressyr. Om man sitter ner i lodrät sits är det lätt att man hamnar i stolsits i en flatback då tyngpunkten oftast är utformad att man ska sitta lite framåttippad med höfterna, sitter man sedan i lodrät sits eller möjligtvis lite bakåtlutad vid en ökning är det lätt att sitsen och skänkeln inverkar på fel sätt.
Visst kan man rida in en häst i en hoppsadel, jag pratar om vad jag tror är bäst för den här ryttaren. Jag red in min häst i en allround mot dressyr (då den råkade passa honom) och det har gått alldeles utmärkt. Risken är att om man inte är skicklig nog och har bra sits att hästen lär sig fel.