Hopp eller dressyrsadel???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare __Sweety__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 2 997
Sv: Hopp eller dressyrsadel???

Det är klart att han inte behöver gå perfekt, däremot ska du försöka få han att jobba i rätt form. Mer behövs inte. Kan han gå i alla gångarterna, ridas i rätt form (behöver inte gå i hög form utan viktigast är att han blir lite lång och låg vid den här tidpunkten, han är fortfarande väldigt ung.) och så bör han kunna göra en 15m volt i galopp så du känner om han kan röra sig med sadeln.

Maran skrev:
Tycker att du motsäger dig själv i de två meningarna.

Om skänkeln hamnar på rätt plats eller inte beror väl på om sadeln passar ryttarens anatomi? Dessutom har jag för mig att jag har sett sadlar av den typ du nämner som är utformade på ett sådant sätt att ryttaren hamnar i en felaktig och låst sits.

Bullshit! Jag ser det snarare tvärtom. Med en unghäst är det en fördel om man kan ha en kontrollerad rörlighet med skänkeln därför att man ibland kan behöva inverka tydligare och längre fram eller längre bak än på en "färdig" häst. Dessutom tror jag att du överskattar sadelns betydelse i det här fallet. Om jag tar min häst som exempel: Han reds in av säljaren med hoppsadel och var riden ett halvår när jag köpte honom som 3-åring. Nu är hästen 5. Jag har ridit med allroundsadel eller hoppsadel beroende på vilken sadel som har passat bäst för tillfället. Parallellt har jag hela tiden ridit i bra westernsadlar och dessa har använts mest. Hästen har inga problem med att förstå skänkelns inverkan oavsett vilken sadel jag sitter i och arbetar bra oavsett vilket. Däremot kan jag hålla med dig om att när det börjar bli dags för mera "finlir" passar det naturligtvis bäst med en sadel som är avsedd för den gren ekipaget ska ägna sig åt och som passar folk och fä perfekt.
Nej, det gör jag itne alls det. Jag kan rida alldeles utmärkt i en flatback, men inverken på hästen är inte likadan och då måste man ändra sitt ridsätt. Jag har ridit in min häst så att han nästan enbart lyssnar på sitsen (skänklarna används endast vid sidvärtsrörelse som stöd eller galoppfattning som signal) I en flatback måste man göra mycket tydligare hjälper än i en bra dressyrsadel för att uppnå samma effekt.

Jovisst finns det skillnader mellan de olika märkena, men ett kvalitetsmärke har oftast haft MÅNGA människor som har gett sina psikter om sadeln och de har modeller som passar de flesta n'r det gäller stöden. Sedan är det klart att ett märke med stora och långa stöd inte passar en kortbent person etc, men ett kvalitetsmärke är just ett kvalitetsmärke pga att tillverkaren har tagit hänsyn till flera olika kroppsformer etc. Sedan så är det individuellt om man gillar djupt säte eller inte (vilket också kan hjälpa till att lägga skänkeln på plats, likaså stigläderlåsens placering, sätets tyngpunkt etc), vilket jag tror du menar med låst sits, vissa gillar att sitta ganska stilla, då deras hästar är extremt känsliga. Man kanske har en häst med väldigt stora och skumpiga gångarter och då får man oftast bättre balans och sitter mer still.

Jag förstår inte vad du menar i sista stycket? Man kan lägga skänkeln längre fram eller bak i en dressyrsadel med eller en cc hoppsadel?
Du kanske missförstod mig, jag gillar inte de stora stöden på hoppsadlar vid dressyrridning då sadlarna inte är gjorda för dressyr. Om man sitter ner i lodrät sits är det lätt att man hamnar i stolsits i en flatback då tyngpunkten oftast är utformad att man ska sitta lite framåttippad med höfterna, sitter man sedan i lodrät sits eller möjligtvis lite bakåtlutad vid en ökning är det lätt att sitsen och skänkeln inverkar på fel sätt.

Visst kan man rida in en häst i en hoppsadel, jag pratar om vad jag tror är bäst för den här ryttaren. Jag red in min häst i en allround mot dressyr (då den råkade passa honom) och det har gått alldeles utmärkt. Risken är att om man inte är skicklig nog och har bra sits att hästen lär sig fel.

Maran skrev:
Utifrån det resonemanget borde de flesta westernhästar ha förstörda ryggar och det har de ju inte. Så det håller inte riktigt. Men å andra sidan är en väl inpassad bladsadel generellt sett betydligt bättre för hästens rygg än en motsvarande engelsk. Eftersom bommen är utformad som den är på engelska sadlar lägger man mycket vikt på ett fåtal punkter på hästryggen vid lättridning och lätt sits jämfört med en bladsadel. Och ja, westernryttare rider lätt och i lätt sits också för att avlasta hästen, men kanske inte i samma omfattning som engelskryttare. Och ja, det fungerar bra i en korrekt utformad westernsadel.
Jag skulle inte vilja beskriva det som att en engelsk bom lägger tryck på ett fåtal punkter utan snarare på ett mindre område (och då förutsätter jag att sadeln är anpassad efter hästen) än en ´bladsadel, men det betyder inte att det är sämre. En välkonstruerad engelsk sadel, som är anpassad efter grenen, fördelar trycket bra vid lättridning. En dressyrsadel är inte gjord för lättsits och inte heller framåtlutad lättridning och är inte bra om man ska använda den till det, medan en hoppsadel är gjord för det och bommen är anpassad därefter för att fördela trycket.

Jag har aldrig påstått att westernhästar är förstörda, så försök ine vrida mina ord, det är bara du som verkar oseriös. Jag tycker man ska ta det lugnt med hästen tills den är färdigutvecklad. För att ta hbl som ett exempel: hbl räknas som färdigutvecklade (skelettet osv) vid 6 års ålder och man brukar påbörja inridningen vid 2-3 års ålder. En haflinger/fjording räknas inte som färdigutvecklad förrän vid 8 års ålder och man ska helst inte påbörja ridning innan de är 4. Nu är inte jag så himla insatt i just quaterhästar, men jag har för mig att de också är färdigutvecklade (generellt sett) vid 6 års ålder.
Sedan måste jag säga att de duktiga westernryttare jag har träffat har oftast jobbat upp hästen från marken innan de börjar rida, och hästen har då mer muskler och då KAN man ju sitta ner i traven. Jag hade kunnat sitta ner i traven (enligt equiterapeut) redan efter 2½-3 månaders ridning, men jag valde att inte göra det då jag ansåg att min häst inte var redo och väntade ca 3 månader innan jag började sitta ner nåt varv i taget. Visst känner jag en hel del dressyrryttare som vet hur bra det är att tömköra, men majoriteten av de som kallar sig dressyrryttare har ju faktiskt inte den kunskapen, men som sagt: mn får anpassa det till hästen, men jag tycker hästarna har lättare att lära sig om man rider in dom vid 4 års ålder, OM man har jobbat med dom från marken. Haflinger/fjording/islänning hade jag helst inte ridit in förrän 5 år, beroende på kroppsbyggnad och psyke.

__Sweety__ skrev:
Skönt, då behöver jag inte oroa mig :D

Du kan förresten få skicka hit din sadel, den ser superskön ut :d

Vilken av dem (antar du kollat bilder), menar du Zaldin? (Den gamla). Den är superskön, men en sådan borde du kunna hitta begagnad. Dock är den inte lämplig att hoppa i - alls, för högt bakvalv.

Nej Harry dabbs (tror jag den heter)

Atlantan kanske skulle funka på honom då han har rak rygg och lite manke. Men vill ha en som jag kan hoppa småskutt i oxå, ja.

Har kollat runt lite här på buke så jag vet på ett ungefär vad jag kan prova.

__Sweety__ skrev:
Nej Harry dabbs (tror jag den heter)

Atlantan kanske skulle funka på honom då han har rak rygg och lite manke. Men vill ha en som jag kan hoppa småskutt i oxå, ja.

Har kollat runt lite här på buke så jag vet på ett ungefär vad jag kan prova.

Ah, jo den är superskön =)

OJJ.. vad mycket svar på en sådan liten fråga... skrattar...

Jag själv som är dressyrinriktad rider ändå alltid in mina unghästar i en allroundsadel mot hopp eller en ren hopp sadel och dessa sadlar används mest första året och även vid uteridning på de äldre kusarna.

Dressyrsadeln är bäst på ridbanan när man börjar med nedsuttet arbete... så länge man håller sig mestadels till lättridning behövs den inte alls utan en allround eller hopp ger mer stöd i kortare läder och bättre balans om hästen busar till det.

Så om valet är EN sadel så hopp eller allround åt hopp.

Virrpannan skrev:
OJJ.. vad mycket svar på en sådan liten fråga... skrattar...

Jag själv som är dressyrinriktad rider ändå alltid in mina unghästar i en allroundsadel mot hopp eller en ren hopp sadel och dessa sadlar används mest första året och även vid uteridning på de äldre kusarna.

Dressyrsadeln är bäst på ridbanan när man börjar med nedsuttet arbete... så länge man håller sig mestadels till lättridning behövs den inte alls utan en allround eller hopp ger mer stöd i kortare läder och bättre balans om hästen busar till det.

Så om valet är EN sadel så hopp eller allround åt hopp.

Det där med att man får bättre balans är nog vad man är van med och högst individuellt. JAG tycker jag har bättre balans i dressyrsadeln, även under bock och bus och sidokast osv. Även om jag jmf med hoppsadel med mycket klossar. Jag gillar att jag sitter 'friare' i dressyrsadeln och min kropp är inte lika låst och jag kan följa med i skutten mer.

Kom ju en fyraårig ponny för inridning för några veckor sedan, men en dressyrsadel med sig. jag blev överlycklig att slippa sitta och hacka i hoppsadel ;) (Allround anser jag är kasst till allt tyvärr, inte riktigt bra till något)

/Alexandra - som bara har EN sadel - en dressyr. Och som inte vill ha någon hoppsadel förrän om jag skulle börja hoppa unghästen på någon mer regelbunden basis sen då när hon är äldre

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, det gör jag itne alls det.
Jo, det tycker jag fortfarande att du gör, men gitter inte tjafsa om det mer.

Jag förstår inte vad du menar i sista stycket? Man kan lägga skänkeln längre fram eller bak i en dressyrsadel med eller en cc hoppsadel?
Nu minns jag inte exakt hur du skrev i inlägget innan detta, men jag har för mig att du skrev något om att det var bättre med en dressyrsadel därför att den placerade skänkeln på rätt plats. Det jag tycker är bra är att kunna ha en större rörlighet för skänkeln på en unghäst än vad man får i en sadel med mycket kloss, oavsett om det är en hopp- eller dressyrsadel.

Om man sitter ner i lodrät sits är det lätt att man hamnar i stolsits i en flatback då tyngpunkten oftast är utformad att man ska sitta lite framåttippad med höfterna, sitter man sedan i lodrät sits eller möjligtvis lite bakåtlutad vid en ökning är det lätt att sitsen och skänkeln inverkar på fel sätt.
Håller med dig om flatbackens effekt på sitsen. Flatbacks passar bara på en hoppbana, tycker jag.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skulle inte vilja beskriva det som att en engelsk bom lägger tryck på ett fåtal punkter utan snarare på ett mindre område (och då förutsätter jag att sadeln är anpassad efter hästen) än en ´bladsadel, men det betyder inte att det är sämre.
OK, fåtal punkter var fel uttryck, jag menade en liten yta. Jag håller fast vid att den engelska bommen fortfarande är sämre ur tryckutjämningssynpunkt än en bladsadel. Men det är svårt att hoppa i en bladsadel och man skulle bli diskad på en dressyrtävling med den.:)

Jag har aldrig påstått att westernhästar är förstörda, så försök ine vrida mina ord, det är bara du som verkar oseriös.
Du uttryckte dig tvärsäkert om hur farligt det skulle vara att sitta ned på unghästar. Jag använde westernhästar som exempel på hästar som man traditionellt sett sitter ned mer på och tidigare utan att hästarna för den skull tar skada av det. Samtidigt vill jag bara påpeka, ifall någon undrar, att jag är tveksam till att rida in och ridträna hästar såpass mycket som en del gör med quarterhästarna. Men det är en egen tråd. Jag håller med dig om att ta det lugnt med unghästen. Samtidigt visar forskning att med tidig träning på rätt sätt blir hästen hållbarare. Tyvärr är det få som behärskar tekniken och jag påstår inte att jag kan det heller utan har tagit det lugnt med min unghäst för säkerhets skull.

Jag tycker också det är bra med en rörlig skänkel, men just i det här fallet sa trådskaparen att hon lätt hamnade i stolsits (vilken hon sen sa att hon inte gjorde) och då är det bättre med en dressyrsadel med större klossar.
Allt är relativt, är man en duktig ryttare kan man rida värsta dressyrpasset i en westernsadel och tvärtom. Men alla kan inte det, och jag gav henne ett råd som jag trodde hon skulle ha nytta av.

Ja, om man sitter ner på en unghäst som inte har nog med muskler kan det leda till olika deformationer i ryggen. Ridning överhuvudtaget på en häst som inte har muskler till det kan leda till deformationer, därför är det bra med tömkörning.

Och sedan får man tänka på att quaterhästar är kompakta och små och har lättare att "tåla" att man sitter ner för tidigt. Ett stort hbl på 175 klarar det inte lika bra då de är så långa och stora och tar lång tid på sig att växa klart.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 285
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Stärka 3 åring
  • Tävlingsdebut
Tillbaka